Voor meer bezoekers naar je website focus op SEO of Social Media?

social media of seo
Social media
2

(Updated: 16 oktober 2020) – Wat is beter wanneer je een nieuw blog en/of nieuwe website hebt gemaakt? Is het dan beter om je eerst te concentreren op zoekmachine optimalisatie (SEO)? Of kun je beter eerst aandacht geven aan jouw sociale media en jouw sociale netwerken? Dit is een interessante en veel voorkomende vraag. Wat ik zou doen? Focus ik op SEO of Social Media? Zoals wel vaker het geval is, dit hangt af van de situatie.

SEO of Social Media?

Waar komt deze vraag zo vandaan? Via een bericht op Facebook van Scott Stratten (UnMarketing) kwam ik op een interessant artikel wat weer een reactie was op een ander interessant artikel. Het artikel waar Scott naar verwees is: The ROI of SEO vs Social Media: My Response To Gary Arndt (inmiddels verwijderd). Dit was een reactie op Why Social Media Is a Better Investment than SEO. Wat is mijn visie daar op?

Je bent al succesvol – focus op social media

Stel je bent al een succesvol ondernemer en je bent ook het gezicht van je bedrijf. Je hebt een onderneming met een paar mensen, of werkt met freelancers, of werkt helemaal alleen maar jij bent je onderneming. In jouw vakgebied geniet je bekendheid en ben je succesvol. Je wordt benaderd via je netwerk, via aanbevelingen van je relaties. Nu ben je op zoek naar nieuwe klanten via andere kanalen, zoals het internet.

Je bent bekend, je hebt al een uitgebreid netwerk. Dan zou mijn focus bij social media liggen. Dit betekent ook dat je website en blog goed in elkaar zitten, goed worden gevonden door de zoekmachine, snel in beeld komt. Maar je focus ligt bij de sociale netwerken. Noot: een blog is ook social media.

Waarom focus op social media als je al bekend bent?
Jij moet het hebben van je relaties. Je netwerkt veel en hebt veel contacten. Zij helpen je om nieuwe opdrachten te krijgen. Social media en sociale netwerken draaien om relaties. Net als in de netwerken waarin je elkaar fysiek ontmoet gaat het om geven. Hoe meer je geeft des te meer je krijgt.

Social Media geeft jou de kans om te geven aan nieuwe mensen, mensen die in het netwerk zitten van je bestaande contacten. Zoek het deel van jouw fysieke netwerk op in de virtuele netwerken en maak ook daar de verbinding. Geef kennis en contacten en je zult zelf online steeds meer nieuwe connecties krijgen.

Dus wanneer jij artikelen van je website verspreid over de sociale netwerken dan zullen je contacten jou helpen bij het verspreiden van je artikelen. Deze artikelen moeten wel van waarde zijn voor je doelgroep. Zo kun je artikelen schrijven voor je blog en verspreiden via Facebook, Twitter en LinkedIn bijvoorbeeld.

Volg vervolgens ook wat anderen over jou / over jouw bedrijf zeggen op Sociale Media. Met behulp van bijvoorbeeld een tool zoals Brand Tracker (van Brandmentions) kun je de impact volgen van jouw bericht. Wat is het effect van jouw blogs, van jouw berichten en van jouw sociale media inspanningen? Wie heeft het over jouw bedrijf / over jouw merk? Op welke platformen vinden deze gesprekken plaats? Wat zeggen mensen over jouw merk / jouw bedrijf? Wat is het algemene sentiment? Daar kunnen tools zoals Brand Tracker, Critical Mention, Media Toolkit, Awario, Hootsuite, Mention, Meltwater, Brand24, Sprout Social, AgoraPulse, Reputation, etc. bij helpen.

Zoals al eerder gezegd de structuur van je website is goed, bijvoorbeeld met WordPress gebouwd. De artikelen in je website zijn zinvol voor je doelgroep en je hebt een duidelijke focus. Dan is mijn advies maak je niet te druk over SEO maar besteed je tijd vooral aan relaties via de social media.

Je bent net gestart – focus op SEO

Nu ben je iemand die net begint. Je hebt je baan opgezegd en gaat iets anders doen, een ander onderwerp en je bent net je eigen bedrijf gestart. Je hebt nog geen netwerk maar je wilt wel klanten via het internet.

Blog alsof je leven er vanaf hangt. Doe dit met de juiste middelen, gebruik bijvoorbeeld WordPress. Sites die zijn gebouwd met WordPress worden meestal snel en goed gevonden in de zoekmachine. Schrijf iedere dag een artikel dat zich concentreert op je doelgroep (zo klein mogelijk).

Gebruik in de titel van het artikel de belangrijkste woorden waarop je gevonden wilt worden. Schrijf over de problemen van je doelgroep en geef oplossingen. Ieder probleem is een nieuw artikel. Gebruik de steekwoorden in het artikel. Gebruik de tags.

Gebruik de adviezen van Roy Huiskes en Joost de Valk om jouw site te verbeteren.

Nodig mensen en websites actief uit om een link op te nemen naar je site. Als je goede artikelen schrijft krijg je vanzelf links naar je website, maar omdat je nieuw bent loont het om dit actief zelf ook te doen. Let op, maak wel persoonlijk contact met de eigenaar van de site, en zorg dat jij de link ook op je site hebt opgenomen. En belangrijker nog, investeer alleen tijd in links op sites die passen bij jouw onderwerp.

Maak je site zo snel mogelijk. Doe onderzoek hoe snel je site nu is bijvoorbeeld via Pingdom en kijk waar je de site nog kunt verbeteren. Heb je meer geld dan tijd? Huur dan een expert in om dit voor je te doen, het is technisch werk.

Bouw ondertussen rustig aan je netwerk op de sociale platformen als LinkedIn en Facebook. Als je doelgroep de consument kies dan voor platformen waar je deze ook vindt, Hyves en Facebook bijvoorbeeld. Is de zakelijke klant jouw doelgroep, dan is LinkedIn een effectief platform.

Voor ernohannink.nl komen de bezoekers nog steeds het meeste via de zoekmachine (60%).

Focus op SEO en Social Media tegelijk

Helemaal los staan ze niet van elkaar, sociale media en SEO. Het is bekend dat zoekmachines ook kijken naar de berichten op sociale media bij het bepalen of een website relevant is op het gebied van een bepaald onderwerp, of het artikel / de website populair is. Dus voor een succesvolle SEO campagne is de aanwezigheid op social media ook zeer relevant. En andersom geldt hetzelfde. Bepaalde platformen waaronder met name Youtube komen tussen de zoekresultaten te staan op bijvoorbeeld Google. Zou je bijvoorbeeld goed gevonden worden op basis van een video die je op Youtube hebt geplaatst dan is dat indirect ook gunstig voor jouw merk en het aantal bezoekers op jouw Youtube kanaal plus webpagina die je daar vermeldt.

 

Ook interessant: 5 Things You Need to Know About Social Media & SEO (Neil Patel)

 


3 Comments

  • At 12 november 2010, johan wrote:Dit artikel geeft een duidelijk advies. Mooi.Ik moet nog de andere achtergrond artikelen lezen, maar jouw 60% nog via zoekmachine vind ik opvallend. Ik had eigenlijk verwacht dat voor jouw (boek, actief op blog, Twitter en Facebook) het merendeel van je bezoekers via social media zouden komen.
  • At 12 november 2010, Tweets die vermelden Voor meer bezoekers naar je website focus op SEO of Social Media? — Erno Hannink — Topsy.com wrote:[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Erno Hannink en jotrys, Zacq.nl. Zacq.nl heeft gezegd: RT @ernohannink: Voor meer bezoekers naar je website focus op SEO of Social Media? http://ow.ly/38GkF […]
  • At 12 november 2010, Erno Hannink wrote:Ja Johan, waarschijnlijk ben ik niet aardig genoeg op de sociale netwerken :)Het is natuurlijk wel mijn doelstelling om veel mensen te trekken naar mijn site en de zoekmachine speelt daar een belangrijke rol in voor mensen die een oplossing zoeken voor hun probleem.Verder zorgt de herhaalde contacten via de nieuwsbrief en de social media voor vertrouwen.Vergeet verder niet dat mijn doelgroep zelfstandige professionals zijn die nog niet zo actief zijn met social media en hier juist de tips en oplossingen vinden.

Bedankt voor dit heldere artikel. Ik ben het voor een groot deel eens met de stellingen. Ik zal dit webmaster blog vaker gaan bezoeken.

GidsNu.nl is een online bedrijvengids, actief in Nederland. Met onze innovatieve zoekmachine technologie bieden we onze bezoekers de nieuwste mogelijkheden van ‘local search’ aan. Naast het zoeken naar bedrijven.

De website van GidsNu.nl wordt dagelijks door meer dan 800 unieke bezoekers bezocht, daarmee bereiken we in totaal zo’n 28000 unieke bezoekers per maand. De bezoekers zijn zowel bedrijven als consumenten.

De potentie van GidsNu.nl is enorm: door ingenieuze SEO (Search Engine Optimization) staan onze vermeldingen erg hoog in Google waardoor het voor bedrijven erg interessant is om bij ons een betaalde vermelding aan te schaffen. Alle voordelen van een betaalde vermelding vindt u hier terug.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons door een e-mail te sturen naar info@gidsnu.nl.

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Shares