Retourlinks: doen of niet doen
- By : Arne
- Category : Zoekmachine Optimalisatie
- Tags: link building, linkruil
Als je bezig bent met het verzamelen van links naar je website dan wordt er soms door de andere webmaster een retourlink gevraagd. De vraag is; moet je dit wel of niet doen? Vaak als je het niet doet dan krijg je zelf ook geen linkje, maar wat is het eventuele gevolg als je het wel doet?
Links naar je website nodig?
Ja je hebt zeker links / verwijzingen naar jouw website nodig. De reden hiervan is: Google zet de beste / belangrijkste websites vooraan (hoger) in de zoekresultaten die aan de zoekopdracht voldoen. Het aantal links naar je website maakt jouw site beter / belangrijker in de ogen van Google. Dus het heeft zeker wel zin om tijd te investeren in het verkrijgen van links naar jouw site of pagina.
Het hele retourlinkgebeuren blijft een discussiestuk tot in de eeuwigheid. Ze kunnen bijdragen tot de “belangrijkheid” van je website, maar ze kunnen ook de ranking van een site in Google te gronde richten. Zoekmachines hebben nog niet officieel de oorlog verklaard aan “foute” retourlinks, maar ze zijn er wel mee bezig. “Foute” retourlinkbronnen worden aangepakt en wie er gebruik van maakt, wordt mede gestraft. “Straffen” betekent dat de “belangrijkheid” van je website naar nul wordt teruggeschroefd of zelfs naar -1. “Foute retourlinkbronnen” zijn verzamelwebsites die niets met je branche te maken hebben, of puur er zijn voor het linken (betaald). Wees voorzichtig “buiten je straatje te gaan”.
Links met elkaar uitwisselen moet met verstand gedaan worden. Maar beter is om ervoor te zorgen dat er alleen maar links naar je eigen website gaan (en dus niet ook weer terug naar die andere website). Meestal gebeurt dit op natuurlijke wijze, een website beheerder vindt jouw website interessant / mooi / zinvol of relevant en maakt een link naar jouw website of zelfs een specifieke pagina. Deze natuurlijke wijze kun je maar lastig beïnvloeden, behalve door een mooie website te maken en goede informatie erop te plaatsen. Gaat deze natuurlijk wijze te langzaam, dan zijn er twee methodes om te werk te gaan.
Snel linkjes verkrijgen
Voor een snel resultaat zorg je voor het verkrijgen van links zonder beperkingen, elke link die je maar naar je website kunt krijgen (met of zonder retourlink). Of ze nu binnen je businessbranche liggen of er ver buiten, grijp dan elke linkmogelijkheid aan die je ziet. Binnen de kortste keren sta je dan in “de Kalverstraat” te verkopen. Je moet dan ook niet raar opkijken als je ook binnen de kortste keren op de Noordpool staat te verkopen of op de Russische toendra, voor de rest van je leven. Domeinnaam en website kan je als het ware weggooien. Je website- en domein-“vingerafdrukken” staan in de Google-gevangenis, waar ze nog net geen spuitje geven – het niet tonen in Google. En de eigenaar? Die wordt op de FBI-verdachtenlijst gezet voor andere websites op zijn naam. En gerelateerde providers/servers? Die worden ook met een scherp oog in de gaten gehouden.
Minder snel kwaliteits linkjes verkrijgen
Voor mensen met een lange adem: links binnen je eigen businessbranche aanvragen en eventueel uitwisselen. Blijf bij websites/portals/verzamelwebsites die overeenkomen met je eigen business. Dit versterkt Googles gevoel dat jij een expert begint te worden in je vakgebied. Een goeroe waar naar geluisterd moet worden door middel van je website. Dit is eventueel ook mogelijk door middel van zogenaamde Artikel Marketing.
Bij een retourlink is het mooiste dat er een stukje toelichting / tekst van jezelf bij je eigen link komt te staan. Een korte beschrijving van je website met daarin je zoekwoorden verwerkt. Heb je geen mogelijkheid om een stukje te schrijven, dan is de “anchor”-tekst, het stukje tekst met je linkverwijzing, belangrijk. Verwerk hier in ieder geval een zoekwoord waar je op gevonden wil worden. Google kijkt naar de begeleidende tekst van je linkverwijzing.
De belangrijkheid van een website wordt vertaald naar de “Pagerank” van een website. Het is een waardering die Google aan een website geeft. Een compilatie van allerlei factoren (leeftijd, aantal bezoekers, beschikbaarheid, etc., etc.). Hoe hoger de Pagerank van bijvoorbeeld een portal, des te groter de belangrijkheid van de website is in de ogen van Google. Wordt jouw website gelinkt op een site met een hoge Pagerank dan zal dit een positief effect hebben op de pagerank van jouw website. Maar pas op hiermee! Alleen maar hoge PageRank-verwijzingen naar je website vallen ook op! Mijn advies is een “van alles wat”-strategie te kiezen. Wees niet kieskeurig en kijk niet te veel naar de Pagerank van de website die je link wil opnemen. Zelfs websites met PageRank nul kunnen goed zijn, maar niet te veel dus (zonde van de tijd). Focus op Pagerank 3 tot en met 5 websites.
Een regelmatige stroom van links zal Google ertoe bewegen je regelmatig vooraan in de zoekresultaten te zetten.
Bron: Xebun.com
Toelichting webmasterresources: laat je door dit artikel ook weer niet teveel afschrikken. Voor volledig nieuwe websites is het verkrijgen van links op niet direct relevante websites toch een goed idee. Primair doel met een nieuwe website is om sowieso door Google gevonden te worden. Heb je een paar keer een linkruil gedaan dan kun je op zoek gaan naar meer kwalitatieve links. Belangrijkste is het maken / opzetten van goede websites, die zullen automatisch door andere websites worden gelinkt.
Bedankt voor deze post. Ik vrees dat mijn website ook te veel ‘niet relevante links heeft’. Gelukkig heeft dat nog niet geleid tot een nadelige positie.
Bedankt voor de post!
Ik wilde me zojuist bij superdir aanmelden voor een backlink. Dat laat ik dan toch maar even achterwege en houd het bij andere (relavante)blogs.