Panda Update en oorspronkelijke content

In een ander artikel beschreven we al de Panda Update van Google. Veel mensen zijn positief over het motief van Google om de zogenaamde content farms aan te pakken en niet meer zo hoog te laten scoren tussen de zoekresultaten. Maar nu blijkt dat sommige eigenaren van sites door Google worden “gestraft” omdat zij niet worden gezien als de schrijver van hun eigen artikel. Google denkt dus dat de site die de tekst heeft gekopieerd de oorspronkelijke schrijver was en dus scoort deze site wel goed. Hoe werkt dat? En wat kun je er aan doen? Matt Cutts legt dit uit in een video.

Matt Cutts, een expert bij Google, behandelt in onderstaande video een vraag over voorgenoemde kwestie. De vraagsteller noemt site B de website waar oorspronkelijk het artikel online is gezet. Site A is de website waar het artikel wordt overgenomen en waar ook even de aanmaak datum ouder gemaakt wordt. Site A is daarbij ook een meer populaire website en dus bezoekt de Google spider deze website ieder uur terwijl Site B slechts 1 keer per dag wordt gespidered. En dus “denkt” Google dat Site A de oorspronkelijke auteur is en “straft” het (onterecht) site B omdat deze het artikel heeft gedupliceerd.

Matt Cutts legt in de video uit wat je hier aan kunt doen als je de beheerder bent van, in dit geval, site B.

In het kort hoe Google te werk gaat (voor de meesten al bekend):

  • Google scant (crawling) heel snel
  • Google heeft eventueel voldoende computer capaciteit om het hele internet plat te leggen
  • Ze geven prioriteit aan sites met een hogere PageRank
  • Tweets worden sneller gevolgd
  • Stuur updates naar pubsubhubbub om aan te tonen dat je de 1e bent (heeft wel beperkingen)
  • Gebruik de pagina DMCA request om een verzoek te sturen aan de “kopieerder” om jouw content te verwijderen
  • Verstuur ook een Spam rapport

Kortom, het slechte nieuws is dat de Google Panda update ook de correct handelende sites kan treffen en dat ondertussen de sites die alles dupliceren er zelfs van kunnen profiteren.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares