Google Panda Update

Voor de SEO specialisten is dit een bekende update. De Google Panda Update is een aanpassing van Google in hun algoritme voor het bepalen van de zoekwaarde van sites en pagina’s. Volgens cijfers hebben 40% van alle websites door de update dagelijks minder bezoekers. Het algoritme is een mysterieuze formule van Google waarmee ze per site / per pagina bepalen wat de relevantie van deze site / pagina is bij bepaalde zoektermen. Scoort jouw website / pagina hoog dan zul je ook hoger tussen de zoekresultaten komen te staan. De zoekmachine formule is nu dus aangepast en ze noemen dit de Google Panda Update, ook wel de Google Farmer Update genoemd.

Volgens Google was de update nodig omdat bijvoorbeeld veel sites met gedupliceerde inhoud (duplicate content) toch hoog eindigden tussen de zoekresultaten. Dit terwijl de oorspronkelijke site waar deze content werd uitgebracht veel lager uitkwam door omstandigheden. Om deze reden onstonden dagelijks sites die niet anders deden dan andermans teksten / inhoud / content op de eigen site te plaatsen (zogenaamde Content Farms) en hier vervolgens leuk geld mee konden verdienen. Google moest hier stappen tegen ondernemen en zodoende zijn de “regels” / is de formule aangepast om deze content farms niet langer hoog te laten scoren.

Het nieuw algoritme wil de zoekresultaten verbeteren en daarbij let het op de volgende factoren per geindexeerde website:

  • Nauwkeurigheid / precisie: de site moet helder zijn, consistent en het moet dus niet de tijd verspillen van de bezoekers met veel bla bla tekst
  • Relevant: de site moet zich houden aan het onderwerp en eigenlijk ook als expert op dit onderwerp bekend staan (dit was eigenlijk ook al voor de update een belangrijk aspect
  • Efficient: de site moet snel zijn qua downloadtijd en niet te veel links / knoppen in de navigatie hebben, eenvoudig en snel te doorklikken dus
  • Authoriteit: de site moet unieke informatie bieden en de bezoekers waardevolle informatie bieden
  • Volledigheid: bied bronnen zoals blogs, video en actuele en relevante nieuwsberichten

De meest belangrijke en nieuwe factor is toch wel het bieden van originele / unieke inhoud. Geen van andere sites geaggregeerde of gesyndiceerde inhoud (aggregated of syndicated content). Het ophalen van RSS feeds en deze inhoud op je site publiceren zal door Google niet op prijs worden gesteld. Echter mocht de content niet uniek zijn en de site voegt toch nog op een andere wijze waarde toe aan de informatie dan kan Google hier toch nog punten aan toe kennen. Maar sites die alleen maar duplicate content bevatten die zullen niet meer hoog eindigen tussen de zoekresultaten.

Ik heb het zelf met name gemerkt met een website die inderdaad voornamelijk verschillende RSS feeds ophaalt en op de website toont. De website kreeg voor de update nog ongeveer van 600 tot 800 bezoekers dagelijks. Nu krijgt deze website nog slechts 50 a 70 bezoekers per dag. En dit zijn inderdaad mensen die zoeken naar informatie dat voorkomt in door mij zelf geschreven artikelen die ook nog op deze site voorkomen. Het is dus niet ondenkbaar dat heel veel andere site eigenaren inmiddels ook hebben gemerkt dat er meer of minder bezoekers via Google worden doorverwezen? Misschien heeft het voor jouw site juist een positief effect gehad en zag je de afgelopen dagen juist een stijging in het aantal bezoekers? Wat zijn jouw bevindingen?

Ook in Nederland zal de Panda Update waarschijnlijk worden doorgevoerd, wanneer is nog niet bekend.

wij hebben een flinke dreun gekregen, van de 500 naar 100 gemiddeld en we verkopen alleen downloadable products, de content wordt aangeleverd door de uitgevers…..

helemaal ***** dit

Ik voel een beetje een tegenstrijdigheid in de panda update.
Enerzijds neigt Google naar “less is more” , heldere info to the point. Aan de andere kant moet je voor unieke content blijven zorgen en in sommige niches zul je je dan echt moeten onderscheiden met meer tekst. Ik denk wel dat ze nu vooral hun pijlen echt op de affiliates richten. Dus de duplicated kant zal sterk belicht gaan worden inderdaad. Toch blijft het een zeer onvoorspelbare internetreus.

En toen was daar Google Shopping!
Misschien even stof tot nadenken. “platte” affiliate sites worden het mikpunt van deze update en zien de bezoekersaantallen terug lopen. Google bepaald wie wel en wie niet hoog in de zoekresultaten eindigd. Affiliate waarschijnlijk dus niet zo hoog meer, door het gebruik van duplicate content en productfeeds. Heel veel affiliates zijn de gewone “jan de arbeider” , die na werktijd vaak veel tijd besteed om ook wat bij te verdienen. Deze groep word dus door Google aangepakt. Het uitrollen van de specifieke update en daarbij het uitrollen van Google shopping steekt mij daarom ook erg. Dit neigt toch al gauw naar misbruik maken van je positie. Wij moeten gevonden worden en dit word ons erg moeilijk gemaakt en Google zet zijn eigen prijs vergelijksite prompt bovenaan in het rijtje, zodat mensen niet eens hoeven te zoeken, maar alleen 1x klikken.

7 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Zoekmachine Optimalisatie
Beste gratis Online SEO Tools voor 2017

Wat zijn de beste gratis Online SEO Tools voor 2017? In onderstaande video krijg je een kort en snel overzicht van handige free tools die je voor SEO doeleinden kunt inzetten. De maker van de video werkt sins 2011 met online marketing. Hij moest werken met weinig budget maar wilde …

Shares