Google instant SEO
- By : Arne
- Category : Zoekmachine Optimalisatie
- Tags: google, google instant, seo, webdesigner
Ben jij een webmaster / webdesigner en heb je nog niet gehoord van de komst van Google Instant? Dan leef je zeker onder een steen of diep in de rimboe. En ben je een SEO specialist dan weet jij al weken dat Instant er aan zit te komen en wat het is. Echter minder duidelijk is, wat zijn de gevolgen voor de SEO / de vindbaarheid van sites zodra ook Nederlanders Google Instant mogen gebruiken?
Het voordeel van Google Instant is dat de zoekresultaten al op jouw scherm komen terwijl je de zoektermen aan het typen bent. En deze resultaten veranderen ook direct zodra je extra termen intyped. We waren al gewend aan de automatische zoekterm suggesties. Maar met instant zie je ook echt direct de volledige resultaten met de titels, de korte omschrijving en de URL’s. Google heeft dit getest en is overtuigd dat deze werkwijze snellere en betere resultaten gaat leveren voor de gebruikers.
De verwachting is dat deze nieuwe werkwijze eind oktober ook voor Nederlanders beschikbaar zal worden. Echter ook dan zal het alleen werken:
- voor gebruikers met Internet Explorer 8, Firefox 3, Safari 5 en Chrome 5 of 6
- wanneer je ingelogged bent bij iGoogle (tenzij je google.com gebruikt)
- bij een verbinding die voldoende snelheid biedt, anders schakelt Google automatisch deze bandbreedte slurpende methode uit
Wil je nu alvast Instant uitproberen (alleen nog Engelse zoektermen)? Ga dan naar http://www.google.com/instant/
Instant en SEO
Maar wat zijn de gevolgen voor de ranking van sites, de vindbaarheid, de optimalisatie inspanningen, SEO werkzaamheden? Volgens Google zelf valt dit reuze mee. De ranking van sites zal sowieso niet veranderen. Komt jouw site hoog uit bij bepaalde zoektermen dan zal dit ook bij Google Instant het geval zijn. Tenminste, voor diezelfde zoekterm. Echter de nieuwe werkwijze stimuleert gebruikers om langere zoekzinnen te gaan gebruiken. Ze zien bij het typen direct al of de bovenste 2 of 3 sites interessant zijn, zo niet dan kiezen ze direct een langere search phrase. Staat jouw site nu bovenaan op de term “webdesign” dan zul je zeer waarschijnlijk een terugloop in het aantal bezoekers gaan zien. Mensen zien namelijk direct “webdesign software”, “webdesign opleiding” of “webdesign amsterdam” in beeld staan. Is de site nu vindbaar op alleen combinaties van 2 of 3 trefwoorden, mogelijk zie je dan juist een toename in het aantal hits vanuit Google.
Maar oude regels blijven gelden. Sites met veel links, goede content en een bepaalde status en / of pagerank die blijven natuurlijk hoger scoren dan nieuwe en nauwelijks bekende sites. Ook blijft Google kijken naar de persoonlijke voorkeuren en geschiedenis van haar gebruikers. Een gebruiker die al een paar keer jouw site heeft bezocht via Google die zal vermoedelijk jouw site ook eerder “Instant” in beeld krijgen dan niet eerder bezochte sites.
Dit artikel krijgt nog een vervolg. In het komende artikel wil ik meer ingaan op optimalisatie mogelijkheden rondom de Instant functie.
Ik ben het niet met je eens dat zoekmachine opdrachten langer zullen worden. Immers indien het automatisch aanvullen van Google werkt, zoals in de afbeelding hierboven dan stop ik al met zoeken bij ‘Google ins’ i.p.v. ‘google instant’ volledig. Dit zal ook gevolgen hebben voor SEO, namelijk dat afkortingen ook kunnen scoren.
groeten,
Stijn Driessen