Het is inmiddels algemeen bekend, goed scoren in Google kan voor veel bedrijven erg veel voordeel bieden zoals het verkrijgen van meer klanten, hogere omzet, meer producten verkopen, etc. Maar de vraag voor specialisten en niet specialisten is nog wel; hoe kan ik hoger komen in Google? Wat moet ik doen om op die eerste pagina van de Google zoekresultaten te komen? Of nog beter, op de allereerste positie?
Op internet delen veel specialisten in beperkte mate hun kennis met anderen. Zoals ook op deze website waar je informatie kunt vinden over goed schrijven voor zoekmachines, linkruilen wel of niet doen, etc. Maar SEO specialisten geven natuurlijk niet al hun kennis prijs, ze willen wel zorgen dat ze een streepje voor blijven houden op zoekmachine optimalisatie concurrenten.
Maar goed nieuws. De ultieme zoekmachine optimalisatie specialist, Google zelf, deelt openbaar diverse SEO tips met ons.
In het onderstaande Youtube filmpje vertelt Google over het basis principe achter het optimaliseren voor de Google zoekmachine. Maar let op, de video duurt wel meer dan 10 minuten. De video gebruikt als case een Google store met bijvoorbeeld Android T-shirts en gaat vooral in de voordelen van Google Webmastertools. Voor ervaren ZOS (zoek machine optimalisatie specialisten) zal de video helaas niet veel nieuwe inzichten leveren.
De vraag is alleen, waarom brengt Google deze video uit? Wat is de gedachte hierachter? Een eerste gedachte kan zijn het promoten van Google Webmastertools. Waarom? Indirect krijgt Google veel extra informatie over een website waaronder belangrijke informatie over de eigenaar / beheerder van de site. Een beheerder met 10 sites in Webmaster Tools kan bij ongewenst gedrag, zoals black hat SEO, ook voor de 9 andere sites in de gaten worden gehouden. Een ander voordeel voor Google kan zijn dat de kwaliteit van de geboden informatie, zoals een XML sitemap en goede description tags, ook de kwaliteit van Google zelf zal verbeteren.
Deze video geeft in ieder geval aan dat Google op zich geen moeite heeft met het toepassen van Search Engine Optimization (SEO). Google vindt het blijkbaar zelfs prettig dat je jouw site optimaliseert voor de zoekmachine, zolang je het maar netjes conform de regels doet (white hat).
Geen reacties