Geen verkeer meer vanuit Google en Bing door de waarschuwingsignalen te negeren

Hoe stom kun je zijn? Je krijgt een e-mail met waarschuwingen van Google en dan spring je daar nonchalant mee om.

En dan, een paar weken later komt er bijna geen verkeer meer naar je site.
Dan gebeurt er dus dit:

bezoeker aantal naar bijna nul

Van gemiddeld 250 bezoekers per dag naar 30. Eerst dacht ik nog dat is het weekend en dan memorial day, maar dit was wel extreem rustig. 30 bezoekers, dat kan niet. Er moet iets misgaan.

Geen verkeer meer uit de zoekmachines is voor bedrijven een ramp. Het grootste deel van de bezoekers op websites komt via Google of Bing. Zie hoe het mis ging voor mij en hoe jij dat kunt voorkomen.

Tijd voor onderzoek. Ik herinner mij de e-mail die ik kreeg van Google Webmaster Tools.

De eerste melding kreeg ik op 21 mei 2013:

http://ernohannink.com/: Increase in server errors

Google detected a significant increase in the number of URLs we could not access. It is likely that your server had an internal error or was busy when attempting to process these requests.

Recommended action

  • Check the Crawl Errors page in Webmaster Tools.
  • Check your scripts and script permissions.
  • Examine the log files on the server for your site for scripts or pages that might be crashing.
  • Consider addressing the load on your server.

Learn more in our Help Center.

Ik heb gekeken bij de Crawl fouten in de webmaster tools en het staat vol met, Error 500 foutmeldingen – Internal Server Error.

Er gaat iets mis, de site is niet bereikbaar. In die tijd had ik ook problemen met de hosting op deze site (ernohannink.nl). Er waren problemen met een server.

In mijn hoofd had ik de error 500 problemen gekoppeld aan de server voor deze site. En dat probleem was al opgelost. Achteraf realiseer ik me dat dit niet kon want het staat bij een andere hosting leverancier (Bluehost).

Via de browser bezocht ik verschillende pagina’s van mijn eigen site. Alles werkte normaal. Ik dacht dat het een tijdelijk probleem was geweest en ondertussen was opgelost. Dus verwijderde ik de melding in de webmaster tools en rekende op een goede afloop.

Dat was dus verkeerd gerekend.
29 mei 2013 kreeg ik dezelfde e-mail nog eens van Google.

En de melding in Google Webmaster Tools

google-webmaster-tools

In de laatste week van mei daalde het verkeer van de site naar een dieptepunt. Vrijdag werd het tijd voor een nader onderzoek. Stond niet in de planning maar moest nu echt gebeuren.

Dit gebeurde er met mijn site in de zoekresultaten op Google:
google-ehnl-zoekresultaten

Allereerst de statistieken maar eens onderzoeken en bij de verkeersbronnen zag ik het.

Verkeersbronnen

Dit is de verdeling van de verkeersbronnen (traffic resources) op een gemiddelde dag.
verkeersbronnen 5 juni 2013

En dit waren de verkeersbronnen op bijvoorbeeld 30 mei. Zoals je ziet kwamen er nauwelijks nog bezoekers via de zoekmachine.
verkeersbronnen 30 mei 2013

Ik zag 4 mensen die via Yahoo waren gekomen, 1 via Bing en 12 via Google. Als ik dan op de link klikte naar het resultaat dan zag ik in de zoekresultaten bij Google de pagina van mijn site er niet tussen staan.

Het leek wel alsof mijn site uit Google was gehaald.

Het rare was, als ik zelf mijn site bezocht, zag ik niets vreemds in de browser. Maar via de melding in Google Webmaster Tools was duidelijk dat Google wel een 500 foutmelding zag.

Op de site van Bluehost vond ik een aantal mogelijke oorzaken in de 500 Internal Server Error Help

Ik heb deze fouten onderzocht op mijn site en hosting en kon ze niet vinden.

In een snelle chat met de technische medewerker bij Bluehost adviseerde hij me de .htaccess te verwijderen. Zodat WordPress zelf een nieuwe maakt. Opnieuw controleren via de webmaster tools van Google. Het probleem was er nog steeds.

De medewerker van Bluehost zei dat het probleem bij Google moest liggen want er was niets mis aan de hosting kant en hij kon op de site ook niets vreemds ontdekken. Dus ik moest contact opnemen met Google.

Contact opnemen met Google? Hoe doe je dat eigenlijk? Mensen met problemen zoals ik zijn er heel veel per dag, waarom zouden ze naar mij luisteren?

Op dat moment realiseerde ik me dat ik de sites ook geregistreerd heb bij Bing Webmaster Tools. En ja hoor, exact dezelfde foutmelding.

De kans dat het aan Google ligt is dus geminimaliseerd.

Op Twitter uitleg gedaan over mijn probleem en er kwamen een aantal reacties. Ik werd zelfs gebeld, Joost Burger noemde een aantal mogelijk oorzaken en plekken op waar ik kon zoeken. Dit had ik allemaal gedaan.

Ik zie het probleem

Het vervelende was dat ik zelf de foutmelding niet zag in de browser. Totdat dit bericht en afbeelding van Anne Jan via Twitter kwam.

@ernohannink het is ook een 500 errortwitpic.com/cugl5x

— Anne Jan Roeleveld (@annejan88) May 31, 2013

Ik kon nu de fout ook zien!
Gelukkig kon ik nu met Chrome, Element Inspecteren, testen en op zoek naar de bron van de fout die toch echt in mijn site moest liggen.

Eerst maar eens alle WordPress plugins uitschakelen en opnieuw testen met de Webmaster Tools.

De foutmelding is weg!

Het moet dus in een plugin zitten. Daarna schakelde ik eerste de plugins weer in die belangrijk zijn voor de opmaak van de site. Nog steeds geen foutmelding.

Nu verder. Eén voor één schakelde ik de plugins weer in. En daar kwam de foutmelding weer bij het inschakelen van de Genesis Simple Hooks plugin.

Dit is een handige plugin waarmee je code kunt toevoegen aan het Genesis thema.

Het was een foutmelding in een stukje code die ik zelf had aangepast. Nu nog de code corrigeren en de 500 foutmelding was verdwenen.

Zaterdag 1 juni had ik de fout gecorrigeerd en de pagina’s weer opnieuw laten indexeren door Google. En dan afwachten.

En? Weer bezoekers?

En hoe is het nu? Staat de site weer in de zoekresultaten en komen de er al weer meer bezoekers via de zoekmachines?

Ja.

Het aantal bezoekers op 3 juni was weer bijna 300 en deze lijn zet zich voort (een stijgende lijn).
bezoekers-ehen-jun-3-2103

Dit ziet er weer normaal uit voor mijn site.
Gelukkig maar.

Heb jij enig idee of het goed gaat met jouw site? Let jij op het verkeer naar je site? Wat er gebeurt met je site in de zoekresultaten?

Webmaster tools – gebruik ze

De tip is, maak gebruik van de Webmaster Tools. Let op foutmeldingen en los ze op mocht je foutmeldingen krijgen. Kun je de fouten zelf niet oplossen, laat ze oplossen door de websitebouwer.

De middelen om te gebruiken:

Google Webmaster Tools
https://www.google.com/webmasters/tools/

Bing Webmaster Tools
http://www.bing.com/toolbox/webmaster/

SEO plugin
Mijn favoriete SEO plugin voor WordPress is van Joost de Valk. Het is volgens mij ook de beste SEO plugin voor WordPress.
Bijkomende voordeel is dat deze plugin je ook helpt bij een eenvoudige integratie van de webmaster tools in je site.

Statistieken

Statistieken van je site is handig om te zien hoe het met het verkeer naar je site gaat en wat de bezoeker bekijkt. Het gaat vooral om de veranderingen. Wat gebeurt er iedere week en iedere maand. Let vooral op de er stijgingen of dalingen. Welke artikelen krijgen veel verkeer.

Google Analytics
De bekenste statistieken die je (gratis) kunt gebruiken zijn van Google.
Een account voor Google Analytics is eenvoudig gemaakt. De statistieken kun je ook eenvoudig toevoegen aan je WordPress site met de Google Analytics plugin van Joost de Valk.

Clicky
De afbeeldingen van statistieken die je in dit artikel ziet, komen uit Clicky. Een ander website statistieken oplossing waar ik een fan van ben.

Mocht het verkeer naar je site in elkaar zakken dan heb je waarschijnlijk, net als ik, de waarschuwingssignalen al genegeerd.
Gebruik dus naast de statistieken de Webmaster Tools van Google en Bing.

Heb jij inzicht?

Weet jij wat er gebeurt met je bezoekersaantallen? Hoe vaak kijk je naar de statistieken?

Heb je jouw site aangemeld bij de webmaster tools?

Laat je hieronder in de reacties horen.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares