Geen SEO maar NSEO

google_logo
google_logo (Photo credit: keso)

NSEO (geen officieel bestaande term) staat voor Negatieve SEO / Negative Search Engine Optimization. En ook weer niet te verwarren met SED wat staat voor Search Engine Deoptimization. Hieronder zal ik het verschil kort toelichten, maar het gaat nu om negatieve zoekmachine optimalisatie.

Onder SEO versta ik, en vele anderen, het proces waarbij we proberen een website onsite en offsite zodanig te optimaliseren dat deze door bij zoekmachines vaker / beter gevonden zal worden. Onsite aanpassingen zijn bijvoorbeeld het gebruik van juiste titels, juiste teksten, betere anchor teksten = betere hyperlinks, goede beschrijvingen bij afbeeldingen, vriendelijke URL‘s, etc. Offsite SEO is bijvoorbeeld het verkrijgen van linkjes op externe sites naar jouw site of naar een pagina op jouw site en het toepassen van promoties via Social Media (wat een vakgebied op zich is). Er zijn mensen die onder SEO alleen de onsite verbeteringen verstaan. Maar SEO is voor velen een algemeen begrip voor alles wat je kunt doen om beter gevonden te worden.

Met bovenstaande in gedachten is negatieve SEO dus het tegenovergestelde ervan. Ja en nee. Want wie wil nou niet gevonden worden? Wie wil zijn / haar website nu zodanig aanpassen dat zoekmachines de site minder relevant gaan vinden? Bijna niemand. Bijna… want stel dat je op een bepaalde website staat en dit slecht is voor jouw reputatie? Denk aan een slechte review, een regen aan klachten, zwart makerij, etc. En stel dat bij het zoeken naar jouw naam / jouw bedrijf deze site of deze pagina bijna bovenaan staat bij een zoekmachine zoals Google? Dan wil je deze pagina liever naar pagina 10 van de zoekresultaten krijgen toch?

Maar er is nog een reden waarom NSEO / Negatieve Search Engine Optimization toepasselijk kan zijn! Jouw concurrent kan er baat bij hebben om jouw site van de 1e SERP (Search Engine Results Page) af te krijgen. Wat zijn dan de mogelijkheden?

Sinds diverse updates van Google lijkt er nu een nieuwe tactiek om dit te realiseren. Wanneer een website heel veel slechte kwaliteitslinks van externe sites naar zichzelf laat verwijzen dan kan Google besluiten dat deze site negatieve punten krijgt. Bijvoorbeeld een website van een kapper met heel veel (meer dan 100 bijvoorbeeld) inkomende verwijzingen van sites over spelletjes / games is in de ogen van Google verdacht. Waarom zouden game sites verwijzen naar een kapper site? Wat is de relevantie?

De vraag is nu: kan iemand ervoor zorgen via NSEO activiteiten dat jouw site strafpunten krijgt en bijna niet meer te vinden is?

Google Penguin

In april 2012 heeft Google de zogenaamde Penguin update uitgevoerd. Penguin is een update op het algoritme met als doel de verbeterde kwaliteitsrichtlijnen van Google te handhaven. De exacte aanpassingen aan Google door deze update zijn niet allemaal bekend maar we weten dat sinds de update beter gelet wordt op de hoeveelheid zoekwoorden op één pagina, in welke mate staan er advertenties op de pagina’s, de hoeveelheid gekochte links naar je pagina, is de inhoud uniek en heeft de site eerlijke SEO toegepast. Volgens Google hebben gebruikers (de zoekers) baat bij deze update omdat de zoekresultaten betere en meer relavantie sites bevatten.

Scoort jouw site hoog op bovenstaande punten dan heeft dit een negatieve werking op de vindbaarheid van jouw site. Dit is echter niet definitief, je kunt alsnog proberen de problemen te verhelpen en zodoende de strafpunten te verminderen.

Penguin en negatieve SEO

Google straft dus eigenlijk websites die “vals spelen”. Maar wat nou als jij helemaal niet vals hebt gespeeld maar een ander dit voor jou heeft gedaan? Stel dat jouw concurrent gewoon even 1000 backlinks heeft ingekocht voor jouw website voor 25 dollar. Jouw site staat daardoor op allemaal ongerelateerde websites met 1000 keer exact dezelfde anchor tekst. Ja dan zal Google jouw site markeren als een valsspeler / spammer. Toch?

Volgens een toonaangevend SEO blog genaamd Searchengineland kan dit inderdaad in extreme gevallen gebeuren. Echter dan moet deze concurrent wel flink aan de slag gaan met Negatieve SEO om een site op het strafbankje te krijgen. Want de concurrent kan natuurlijk alleen de offsite / externe factoren beïnvloeden, niet de onsite elementen! Daarbij krijg je als site beheerder eerst een waarschuwing van Google dat er teveel “onnatuurlijke links” naar de website verwijzen. En dan kun je hiermee aan de slag.

Ook kun je een verzoek indienen bij Google om aan te geven dat je slachtoffer bent van een vals spelletje. Als Google je verzoek terecht verklaart dan zal Google het probleem voor jou gaan oplossen. Probeer ondertussen wel om de onsite SEO verbeteringen toe te passen. Hiermee kun je veel punten behalen!

Bronnen:

Enhanced by Zemanta
Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares