Content Marketing steeds belangrijker
- By : Arne
- Category : Zoekmachine Optimalisatie
- Tags: content, content curation, content is king, content marketing, HiveFire, leads, zoekmachine marketing
Content marketing is en blijft belangrijk. Tenminste dat zegt het onderstaande onderzoek. De bekende uitspraak “content is king” is dus ook echt waar.
Mijn eigen ervaring van de afgelopen jaren onderschrijft dat.
HET belangrijkste wat ik doe aan marketing: content maken.
Het artikel Why Content Marketing Is King op Entrepreneur.com verwijst naar een onderzoek onder 365 marketing professionals in de ‘business to business’ (B2B) omgeving. Dit is het onderzoek van HiveFire, een internet marketing software oplossingen bedrijf, B2B Marketing Trends Survey Report.
Dit onderzoek van dit bedrijf klinkt misschien wel een beetje als ‘Wij van WC Eend adviseren…. WC Eend’. Maar goed, de resultaten van het online onderzoek zijn interessant. Lees hieronder meer over deze resultaten.
Content marketing populairder dan zoekmachine marketing
82% van de ondervraagden gebruikt nu content marketing. Dat is duidelijk meer dan de 70% die zoekmachine marketing gebruiken. Evenementen worden ook nog volop gebruikt door 64% en 32% gebruikt print, TV of radio advertenties (voor B2B).
Belangrijkste redenen voor gebruik content marketing, is voor % van de ondervraagden:
- 70% noemt meer verkoop en leads binnenhalen
- 35%, merk bekendheid verbeteren
- 35%, onderhouden en uitbouwen thought leadership
- 28%, verhogen van verkeer op de site
- 24%, verbeteren van zoek resultaten.
Kosten laag
Al is content marketing belangrijk als je kijkt naar het percentage van de ondervraagden dat het gebruikt. Die zelfde marketing professionals reserveren minder dan 30% van het marketing budget voor content marketing. Het krijgt dus minder aandacht in de begroting.
Content curation
Niet echt een Nederlands woord voor curation gevonden, maar “content curation” gaat over het proces van vinden, organiseren en delen van content (inhoud), en dit wordt steeds belangrijker volgens de ondervraagde professionals.
En natuurlijk is Curata van HiveFire een mooie ‘content curation’ oplossing Komt dat even goed uit.
De uitdagingen voor van deze professionals voor slimme content curation zijn, volgens % van de ondervraagden:
- 70% van de ‘content curators’ geeft aan dat tijdgebrek dit in de weg staat,
- 66% noemt gebrek aan originele of content van goede kwaliteit,
- 38% zegt dat het meten van de resultaten een struikelblok is,
- 37% zegt dat gebrek aan personeel een probleem is.
Gebrek aan tijd hebben we natuurlijk allemaal. Punt 2. valt op, gebrek aan originele en goede kwaliteit content.
We zien dus dat steeds meer marketing professionals in de zakelijke omgeving gebruik maken van content marketing en van content curation.
Maak goede content
Als zelfstandige professional kun jij hier dus gebruik van maken. Jij kunt je als expert onderscheiden, klanten binnen halen, leads krijgen door zelf goede content te publiceren. Dan krijgen deze professionals vanzelf betere kwaliteit content die zij dan weer kunnen delen. Daarmee helpen ze jou dan weer bij de verspreiding van je content.
Bloggen
Een eenvoudige manier waarmee je originele content kunt verspreiden is een weblog starten. Het lastige in dit onderdeel is het onderhouden van een blog. Als je eens wilt testen met bloggen om te zien of je het kunt volhouden kun je dit bijvoorbeeld doen op WordPress.com.
Je begint met de registratie van jouw blog op https://nl.wordpress.com/signup/
Klik op de afbeelding voor een groter beeld, daarna op terug (Back) in je browser om weer hier te komen.
Noot: Afbeelding wordt gebruikt voor de workshop bij de Rabobank
Klik op de afbeelding voor een groter beeld, daarna op terug (Back) in je browser om weer hier te komen.
Artikel marketing
(toevoeging Webmaster resources op oorspronkelijke artikel)
Een andere eenvoudige manier om originele content te verspreiden is door een artikel te plaatsen op een artikel website. Er zijn diverse artikel sites waaronder Artikelpost.nl en infonu. Hier kun je gratis een artikel plaatsen en in dit artikel een verwijzing maken naar jouw website. Vaak kun je jouw artikel vanaf deze sites rondsturen via Twitter, Facebook, Google plus, etc. Dus veel mensen zullen jouw expert verhaal tegen gaan komen.
De content
Waar schrijf je dan over? Beantwoord de vragen van je (potentiële) klanten in een artikel. Ieder antwoord van jou naar een klant kun je ook omzetten in een artikel op je blog.
Haal andere artikelen uit de branche aan en voeg er jouw mening aan toe. Vertaal alledaagse gebeurtenissen naar jouw branche. Neem interviews af met experts uit de branche.
Als je vaker schrijft merk je vanzelf dat het steeds sneller gaat. De lezers merken ook dat de kwaliteit van jouw schrijfsels stijgt.
Het duurt vaak een langere tijd voordat je reacties ontvangt op je artikelen. Gewoon doorzetten. Als je interessante dingen schrijft met een prikkelende eigen mening komen de reacties vanzelf.
Meer lezen over bloggen? Zie Blogbasics
Via: Entrepreneur.com Why Content Marketing is King
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Interresant artikel en duidelijke uitleg over Content Marketing