9 tips om veel links naar jouw site te krijgen

Zoekmachine Optimalisatie
2

De meest gebruikte zoekmachine is Google en om die reden wereldwijd de belangrijkste. In Nederland heeft Google ook een groot aandeel, meer dan 95% van de zoekopdrachten worden in Google geplaatst. Dus als we het over “zoekmachines” hebben dan spreken we eigenlijk alleen over Google.

Alchemy. © 2009 Erin RideoutHet doel van de meeste zoekmachines is om de gebruiker zo snel mogelijk naar het juiste resultaat leiden. Als zoeker wil je niet door tientallen pagina’s van zoekresultaten bladeren om uiteindelijk bij de juiste site uit te komen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de eerste 3 resultaten het beste scoren qua kliks. En de meeste mensen kijken niet verder dan de 1e resultaatpagina. Zo blijkt dat 89% van de meeste zoekmachine gebruikers op het eerste resultaat van de zoekresultaten klikt. Het gaat hierbij niet over de betaalde resultaten (Adwords) maar over de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten. Ongeveer 33% klikt op vervolgens het 2e resultaat en de overigen klikken op het 3e tot en met het 10e resultaat. Geen nieuws natuurlijk, maar ook dit toont wederom het belang van een hoge positie van jouw website bij de zoekresultaten.

Google zegt zelf: zorg ervoor dat je site goed functioneert en waardevolle informatie levert aan je bezoekers. De zoekmachine zal dan altijd volgen.

Bij het vullen van je site met informatie denk je dus continue aan je bezoeker, je doelgroep of beter nog je meest favoriete klant (A-klant).

1. Zinvolle informatie voor je meest favoriete klant

Door waardevolle informatie voor je meest favoriete klant op je site te plaatsen trek je als vanzelf de juiste doelgroep aan. Een deel van deze doelgroep heeft zelf ook een actieve site en neemt een link op naar een van jouw artikelen. Puur omdat jouw artikel ook waardevol is voor zijn/haar lezers.

Dit is de tactiek waar ik zelf het hardste aan werk.

2. Interviews met bloggers

Een tactiek die ik zelf ook al wel eens bewust heb gebruikt.
Als je een interview afneemt en online plaatst van iemand die zelf een actieve site heeft neemt deze persoon meestal ook een link op haar eigen site op. Dat is dan meestal een link direct naar het artikel met het interview.

Een interview kun je afnemen via email, telefoon, video, microfoon. Natuurlijk kun jij ook geïnterviewd worden bijvoorbeeld voor een podcast. Bij de show is meestal een overzicht met links van de mensen die meewerkten aan de show.

Een mooi voorbeeld die mij destijds veel links heeft opgeleverd: de serie ‘Wat zou jij anders doen als je vandaag opnieuw zou beginnen aan je onderneming?‘ op enthousiasmeren.nl.

3. Artikelen schrijven voor andere blogs

Gastartikelen schrijven op andere blogs geeft ook altijd een mooie link naar jouw site. Let er op dat je hierbij de inhoud van het artikel helemaal op maat maakt voor de lezers van het blog waar je voor schrijft.

Zeker als je een artikel op een groot weblog mag plaatsen heeft dat 2 voordelen. Je krijgt veel extra en nieuwe bezoekers van de website. Je link van deze site naar jouw site heeft meer waarde dan van een kleiner blog.

Voordeel van een gastartikel schrijven is dat je meestal zelf meer controle hebt over hoe jouw link er uit ziet. Zie ook onderaan dit artikel het onderdeel de juiste linkstructuur.

4. Profiel in de sociale netwerken

Op elk profiel in de sociale netwerken zorg je voor een link naar jouw site. Niet elke link draagt bij aan betere score in de zoekmachines aangezien sommige sites niet rechtstreeks linken naar jouw site, zoals bijvoorbeeld bij LinkedIn.

Wel op al deze sites de link opnemen mogelijk draagt deze bij aan links naar jouw site. Ze zorgen in ieder geval voor extra verkeer van geïnteresseerde bezoekers.

Sites van lokale (off-line) netwerken hebben vaak ook een pagina waar de leden staan met een link naar de website. Ben je lid van zo’n netwerk vraag dan of je website kan worden opgenomen in de site.

5. Jouw eigen sites

Al jouw eigen sites of van je familie verwijzen natuurlijk naar elkaar.
Een korte link in de footer of sidebar naar je andere site(s).

6. Artikel marketing

Dit heb ik zelf nog nooit gebruikt. In het vooronderzoek voor dit artikel ontdekte ik dat artikel marketing in Nederland in opkomst is.

Je plaatste een artikel op deze sites en andere website eigenaren kun dit artikel gebruiken op hun site, inclusief de link naar jouw site.

Een Nederlandstalige video met uitleg over artikel marketing http://www.youtube.com/watch?v=FTaBWA_Jtpw&

Hier een aantal site waar je jouw artikelen kunt uploaden:

7. Testimonials

Veel leveranciers plaatsen geen links bij de testimonials op hun verkooppagina’s. Het leid af van de inhoud en kan bezoekers wegsturen van de verkooppagina.

Door zelf een artikel te schrijven over beoordeling of onderzoek van een product kan het zijn dat de leverancier een link naar jouw artikel opneemt.

Kijk vooral naar leveranciers die een blog hebben. De kans dat ze dan linken naar jouw artikel neemt toe. Je kunt natuurlijk ook een gastartikel aanbieden voor op hun blog.

In mijn testimonial pagina plaats ik altijd een link naar de site van de persoon. Ze hebben de moeite genomen om een testimonial aan te leveren, het minste wat ik kan doen is een linke opnemen.

8. DMOZ directory

Het is niet eenvoudig om jouw site op de zeer uitgebreide en gewaardeerde DMOZ directory te krijgen. Maar niet geschoten is zeker mis. Doe je best:

http://www.dmoz.org/help/submit.html

9. Social Bookmarking

Maak het voor je lezers zo eenvoudig mogelijk om jouw content te delen met anderen. Het is weer een link naar jouw artikel als een lezer het plaatst op delicious, Twitter of LinkedIn. Voeg buttons aan je pagina’s toe om het delen eenvoudig te maken. De button die je nu het meeste ziet is, ReTweet.

Als je WordPress gebruikt dan is Sociable een erg handige en volledige plugin. Deze plugin plaatst logo’s en links naar de meest bekende social bookmarking websites. Met 1 klik op de knop wordt jouw artikel door de lezer toegevoegd aan Delicious, LinkedIn of Twitter bijvoorbeeld.

Bonus

Organiseer een blog kermis. Zie dit artikel van Ruben over wat een blog kermis is.

Zie bijvoorbeeld de Nederlandse online marketing blog kermis. Ze hebben mij altijd enorm veel links opgeleverd.

De juiste link structuur

Hoe ziet een goede verwijzing naar jouw site er dan uit?
In de verwijzing zijn jouw steekwoorden verwerkt en is voor de bezoeker duidelijk waar hij/zij naar toe gaat.

<a href=”http://www.ernohannink.nl” title=”ErnoHannink klanten krijgen via internet”>Erno Hannink helpt zelfstandingen om klanten te krijgen via internet</a>

Bronnen
Inspiratie voor dit artikel kwam van het artikel 7 Simple One Way Link Building Strategies van Lynn Terry.
Ander interessant artikel over dit onderwerp 101 Ways to Build Link Popularity van Aaron Wall.
Creative Commons License photo credit: sunkengardenbeads

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

9 tips om veel links naar jouw site te krijgen

Zeer handige blogpost !
Even aan mijn delicious account toegevoegd !

Ik heb nu al een aantal websites opgebouwd, en daarbij alle factoren toegepast die nodig zijn om je website goed gevonden te laten worden door Google.

Waar ik nog het meeste tijd aan kwijt was is het verzamelen van links en links ruilen. ik dacht er moet toch een manier zijn om op een veel snellere manier veel links te verkrijgen naar mijn websites.

Ik ben aan de slag gegaan met het verzamelen van links van algemene websites waar je snel en zonder registratie je links kan plaatsen. Deze websites heb ik allemaal verwerkt in een Link suggestie nieuwsbrief. Hiermee krijg je elke week via de email een lijst met +/- vijfentwintig websites, waar je gratis kunt aanmelden.

Ik wil jullie ook de mogelijkheid geven om gecontinueerd en snel links te plaatsen naar jullie website. Het bespaard mij inmiddels uren aan zoekwerk en beantwoorden van e-mails met link voorstellen.

Hoop dat het voor jullie net zoveel betekend als voor mij. Via de onderstaande link kun je jezelf inschrijven:

http://meerbezoekers.org/meer-bezoekers1/gratis-links-nieuwsbrief.html

Succes met je website!

Met de vriendelijke groeten,

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares