De mailing tool Mailchimp is klaar voor de nieuwe AVG / GDPR regels. Het is nu mogelijk om een nieuw aanmeldformulier te maken dat AVG / GDPR compliant is. Dit wil zeggen dat het formulier de aanmelder (subscriber) informatie biedt over waar de aanmelder mee akkoord gaat, aangeeft dat de aanmelder de ingevulde gegevens ook deelt met Mailchimp en registreert op welk moment de aanmelder goedkeuring gaf voor het opslaan van gegevens en het toesturen van een of meerdere mailings.
Wanneer jij een mailinglijst beheert en deze volledig conform de AVG regels wilt beheren dan is het vaak verstandig om voor 25 mei 2018 opnieuw toestemming te vragen. Stap 1 is het maken van een aanmeldformulier dat voldoet aan de nieuwe regels. Stap 2 is eventueel het plaatsen van dit aanmeldformulier op jouw website (hierover later meer). En stap 3 is het uitnodigen van de mensen op jouw “oude” lijst om zich opnieuw aan te melden.
Voor stap 1 en stap 3 zit je bij mailchimp goed. Mailchimp geeft een goede toelichting op deze stappen op deze pagina: mailchimp.com/accounts/management/collect-consent-with-gdpr-forms
Echter stap 2 is eigenlijk nog niet gereed voor AVG / GDPR!
Integratie AVG aanmeldformulier op website
Het mailchimp AVG compliant formulier op jouw eigen website plaatsen is erg lastig. Het is namelijk niet mogelijk om een AVG compliant formulier te plaatsen op jouw eigen site via de embed methode. Op voorgenoemde pagina staat namelijk: “GDPR / AVG formulieren zijn niet verenigbaar / compatibel met de invoeg / embed formulieren of MailChimp Subscribe.”. Je kunt het gemaakte formulier dus niet via een iframe plaatsen binnen de vormgeving van jouw eigen site. Je moet bezoekers dus verwijzen naar de aanmeldpagina op de server van Mail-chimp zelf. Deze pagina kun je wel voorzien van een header afbeelding met daarin bijvoorbeeld ook jouw logo, maar de URL is dan bijvoorbeeld https:[jouwusername].us9.list-manage.com/subscribe?u=[een-code]&id=[andere-code] en niet https:[jouwwebsite].
Een mogelijk alternatief is de Popup oplossing van Mailchimp. Het aanmeldformulier in popup vorm is geschikt voor zowel desktop schermen als ook kleine mobiele schermen. Ook bij de popup kun je een mooie headerafbeelding plaatsen waardoor het formulier er leuk uit ziet en je het een beetje in jouw huisstijl kunt weergeven. Er is echter een groot nadeel aan de popup oplossing: middels een cookie (eentje om toe te voegen aan jouw Cookie statement tekst) onthoudt de popup of deze al een keer aan een gebruiker is getoond en zo ja dan zal hij niet meer in beeld komen. Plaats je de popup bijvoorbeeld op een aanmeldpagina dan zal bij een 2e bezoek geen popup meer in beeld komen bij de website bezoeker. Het is om die reden geen vervanging van de embedded oplossing die altijd zichtbaar is op een eventuele aanmeldpagina. Vind je het slechts één keer tonen van de popup geen probleem dan is het heel eenvoudig om deze oplossing in jouw WordPress site toe te passen. Op mailchimp kun je de javascriptcode voor de popup opvragen en in een WordPress post of pagina plaatsen (in de HTML mode).
Via WordPress plugins kun je niet op eenvoudige wijze het GDPR compliant formulier integreren. Het is mogelijk via een omweg maar waarschijnlijk kun je beter nog even wachten.
Geen reacties