Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken

Het belangrijkste middel waarmee ik altijd weer klanten krijg is e-mail. De lijst met duizenden mensen die mijn e-mails ontvangen, openen en lezen is het belangrijkste middel om nieuwe klanten aan te trekken voor mij. De eerste jaren dat ik een website en blog had (2005) was ik één ding vergeten. Pas 3 jaar later kwam ik daar achter. Ik was vergeten e-mailadressen te verzamelen van bezoekers.

Het is essentieel dat je zo snel mogelijk begint met het opbouwen van een lijst met contactgegevens. Een lijst van mensen die jij dan weer actief kunt benaderen. Een lijst van mensen die jou toestemming hebben gegeven om contact te onderhouden.
meer klanten door een goede emaillijst

Begin nu met de e-mailadressen te verzamelen van de mensen die je website bezoeken en die graag meer willen horen van jou. De mensen die het interessant vinden wat ze lezen op jouw website. Die een goed artikel van jou hebben gelezen en in de toekomst meer van dit soort artikelen willen lezen.

De mensen die de 1e klik hebben met jou, maar nog niet zo ver zijn om contact met je op te nemen. Ze gaan je niet direct bellen om te vragen wat jij voor ze kunt betekenen. Die drempel is nog veel te hoog. Daar is meer vertrouwen voor nodig. Dit vertrouwen bouw je langzaam op. Daar zijn heel wat kleine contactmomenten voor nodig.

De mensen die jouw website voor de eerste of tweede keer bezoeken zien dat jij iets hebt. Iets wat ze verder kan helpen. Maar wat precies weten ze nog niet. Het hoeft nu ook niet, het komt wel een keer denken ze. Jij weet dat het belangrijk is voor deze mensen dat ze met dat probleem aan de slag gaan. Als je eenmaal in gesprek bent weet je dat je ze goed kunt helpen en dat ze klant worden.

Hoe zorg je er nou voor dat je eenvoudig contact houdt terwijl ze nog geen contact met jou opnemen? Hoe weet je nou dat dit precies de mensen zijn die jij kunt helpen? Door deze mensen die op je af komen de mogelijkheid te geven om vergelijkbare artikelen van je te ontvangen. Door ze de mogelijkheid te geven om laagdrempelig vertrouwen in jou te krijgen. De meest eenvoudige manier om dat op te doen is e-mail. Telkens wanneer je een nieuw vergelijkbaar artikel hebt gepubliceerd op je website stuur je ze een e-mail met dat artikel.

Telkens weer een klein contactmoment via de e-mail en het artikel waardoor ze vertrouwen in je krijgen. De drempel om met jouw hulp aan de slag te gaan wordt steeds kleiner. Ze krijgen het gevoel dat ze jou steeds beter kennen. Meer heb je nu niet nodig, een e-mailadres. Een lijst met e-mail adressen van mensen die jij telkens artikelen, tips en informatie mag sturen waarmee zij verder komen. Waardevolle informatie voor de ontvanger.

Waarom is e-mail belangrijk en blijft dat voorlopig ook zo?

Facebook heeft op dit moment 1,6 miljard gebruikers wereldwijd. Dat is veel, heel veel, maar nog steeds 1 miljard minder dan de mensen die e-mail gebruiken. E-mail is voor veel mensen het belangrijkste communicatiemiddel, zakelijk en prive. Met de komende generaties zal het minder worden maar op dit moment checken de meeste mensen hun inbox meerdere keren per dag.

Waarom noem je het Lasting List en geen nieuwsbrief?

Noem het nooit een nieuwsbrief. De meeste mensen ontvangen al genoeg nieuwsbrieven. Jouw e-mails zijn ook geen verzameling nieuwtjes. Niet het laatste nieuws van je bedrijf of van de markt. Jouw klant heeft niets aan nieuws dat niet helpt om haar probleem op te lossen.

Ze zoekt informatie, tips, hulp, begrip bij haar probleem. Dus de e-mails die je verstuurd aan de mensen in jouw Lasting List moeten waarde geven voor de ontvanger.

Waarom is de Lasting List essentieel voor klanten werven en marketing?

De Lasting List is een lijst met de contactgegevens van jouw potentiële klant. Het minimale wat je nodig hebt is een e-mailadres. Wanneer je dit combineert met de naam en het telefoonnummer weet je het belangrijkste.

Dit zijn de gegevens waarmee jij altijd actief contact kunt zoeken met de mensen die geïnteresseerd zijn. Zij hebben jou toestemming gegeven om ze verder te helpen. Ze willen graag meer informatie van jou ontvangen waarmee ze het probleem kunnen aanpakken.

Waarom is de Lasting List de levensader van je bedrijf?

De Lasting List, is de lijst die jouw bedrijf overeind houdt ook als het even tegen zit. Als ondernemer met een goed product heb je alleen maar contactgegevens nodig voor nieuwe omzet. Je stuurt een e-mail naar jouw lijst of je belt verschillende mensen van de lijst en je verkoopt jouw product. Dat is het. Meer heb je in de kern niet nodig.

Waarom is de Lasting List belangrijk voor jouw potentiële klant?

De bezoeker van je site heeft een probleem. Ze wil daar mee aan de slag, maar ze heeft eerst meer vertrouwen nodig. Ze wil zeker zijn dat jij de persoon bent die ze het beste kan helpen. Hij heeft een artikel gevonden via de zoekmachine dat hem een stukje verder heeft geholpen.

Nu zoekt hij een manier om eenvoudig meer van dit soort hulp van jou te krijgen. Jouw site in de favorieten van de browser opslaan werkt niet. Want dan vergeet hij er weer naar te kijken. Het probleem dat hij heeft is te belangrijk om te vergeten, maar de drempel om nu met jou contact op te nemen is nog te hoog.

Vergelijkbare artikelen via de inbox is handig en een goede start om te ontdekken of jij de persoon bent die hem verder kan helpen.

Waarom laten mensen hun contactgegevens achter voor jouw Lasting List?

Jij hebt waardevolle informatie voor deze mensen. Ze hebben jouw website gevonden via de zoekmachine. Ze lezen het artikel waar ze op terecht zijn gekomen en willen meer. Het artikel geeft inzicht of een tip hoe ze aan de slag kunnen met hun probleem. Het artikel creëert vertrouwen. Genoeg vertrouwen om te zeggen, “Ik wil meer van jou ontvangen. Hier heb je mijn e-mail adres. Stuur me meer van dit soort artikelen.”

Bouw continue aan jouw lijst

Stuur de mensen in de lijst regelmatig een e-mail met informatie die ze verder helpt. Met regelmatig bedoel ik tenminste eens per 3 weken liever nog vaker. Laat je te lang niet van je horen dan vragen mensen zich bij de eerstvolgende e-mail af wie jij ook al weer was. Ze herinneren zich niet meer dat ze zichzelf hadden ingeschreven en je wordt gemarkeerd als spam. Iets wat je wilt voorkomen.

Hoe meer mensen jou markeren als spam, hoe minder jouw e-mail aankomt in de inbox van mensen. Ook niet meer bij mensen die jouw e-mail wel willen ontvangen.

Zo zorg je er voor dat jouw e-mails worden gelezen

Er komt natuurlijk enorm veel binnen in die inbox. Hoe zorg je er voor dat jij opvalt? Dat jouw e-mail wel wordt gelezen? Download daarvoor de checklist voor jouw Lasting Last. Wil jij meer klanten krijgen via e-mail? Dan gaat deze checklist jou helpen. Vul je e-mail adres, klik op de bevestigingslink in de e-mail en je ontvangt de checklist vanzelf in je inbox.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Ik kom graag in aanmerking voor de checklist. Ik heb ook een vraag. Voor mijn e-zine gebruik ik de gratis variant van mailchimp. Nu heb ik een e-book geschreven en wil ik regelmatig een mailtje sturen naar diegenen die mijn e-book downloaden. Kun jij vertellen hoe ik dat kan doen?
Fijne avond en vriendelijke groet,
Susan Wesseling.

1 reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nieuwe afbeeldingen Google Agenda
Webtools
Nieuwe achtergrondafbeeldingen voor evenementen in Google Agenda

In Google Agenda (officieel Google Calendar) krijg je bij bepaalde evenementen een afbeelding te zien, ook bekend als flairs/covers. Door het gebruik van bepaalde trigger woorden toont Google Calendar op jouw mobiel en op de computer een leuk bijpassend plaatje. In een ander blog een overzicht van de woorden die …

Generative AI in ecommerce speech Jurjen
Webtools
Generative AI in ecommerce

Tijdens het E-Commerce Live evenement 2023 van Emerce gaf Jurjen de Vries een keynote speech. Jurjen is een expert op het gebied van generative AI en e-Commerce. Tijdens deze speech vertelt hij over generative AI en hoe deze nieuwe techniek online bedrijven kan transformeren door bijvoorbeeld gepersonaliseerde en creatieve content …

zoeken naar grote afbeeldingen website
Webdesign
Zoek en fix de zwaargewichten: grote afbeeldingen op jouw website lokaliseren

Ten behoeve van SEO en om te voorkomen dat gebruikers gefrustreerd raken, is het verstandig om te zorgen dat je een snel ladende website hebt. Eén van de belangrijkste oorzaken van trages websites en lange laadtijden zijn (te) grote afbeeldingen. Dus de bestanden van de afbeeldingen zijn groot (veel kilobytes) …

Shares