Ze melde zich direct aan voor de analyse. Ik had de e-mail nog maar net verstuurd. De drempel die ik had opgeworpen, van gratis naar betaald, zorgde er voor dat ze juist klikte.
“Het klonk aantrekkelijk en waardevol….
Toen ik betaald had en de afspraak was gemaakt, dacht ik, dat kan ik dus ook doen.
In plaats van gratis, mijn sessie betaald aanbieden.”
Bam! Het eerste inzicht was er al en de analyse was nog niet eens gestart.
Ter voorbereiding op de korte analyse heb ik haar website bekeken. Net als de website van veel zelfstandige ondernemers staat het vol met mogelijkheden. In het menu kun je bijvoorbeeld kiezen uit meerdere programma’s en sessies. Daarnaast staan er vier gratis dingen in het menu. Op de homepage staan, naast het aanbod, de nieuwste artikelen en de mogelijkheid om een e-boek te downloaden.
De bezoeker moet continue kiezen wat de volgende stap wordt.
De website geeft allerlei mogelijkheden zodat de bezoeker zelf kan kiezen.
<*cynische toon aan*>
Lekker makkelijk.
Denk als ondernemer niet te veel na over wie jouw doelklant is en wat haar probleem is. Maak zelf geen keuzes over wat je wilt dat de doelklant doet op je website. Laat de bezoeker het werk doen. Laat de potentiële klant lekker zelf kiezen.
<*cynische toon uit*>
Als er te veel keuze is dan levert dat vaak maar één reactie op.
Keuzestress.
Een beetje rondkijken en uiteindelijk weer vertrekken zonder een keuze te maken.
Dat is niet wat ik wil dat de bezoeker van mijn website doet. Op ieder pagina wil ik zo min mogelijke keuze voor de bezoeker. Eigenlijk maar één oproep tot actie op iedere pagina.
Ik ben de expert. Het is mijn taak om uit te zoeken wat de beste keuze is voor deze bezoeker. Met mijn ervaring weet ik welke oplossing het beste past bij de doelklant op dit moment. Dus ik bied zoveel mogelijk één optie aan voor de juiste bezoeker. Op deze manier wordt de kans aanzienlijk groter dat ze klikken op die link.
Is deze bezoeker mijn doelklant die ik het beste help? Dan wil ik dat ze in ieder geval één ding hebben gedaan voordat ze de website verlaten. Welke pagina ze ook bezoekt. Altijd maar één ding. Geen keuzestress. Heel helder en duidelijk wat de volgende stap is.
Wat wordt dat ene ding dat jij aanbiedt voor de juiste bezoeker van je website?
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 4.0 BY NC ND
Geen reacties