Uit statistieken bleek dat het tonen van een popup voor het abonneren op een nieuwsbrief uiteindelijk meer inschrijvingen opleverde dan het tonen van een blokje in de sidebar.
Maar op basis van diezelfde statistieken hebben veel mensen natuurlijk een popup toevoegt aan hun website en hierdoor valt het niet meer op. Het irriteert nu vooral als je op weer een site komt waar je eerst wordt geconfronteerd wordt met een popup die je verplicht eerst maar weer moet wegklikken. Zeker ook als deze popup zo snel in beeld komt dat je nog niet eens tijd hebt gehad om ook maar iets van de tekst te lezen.
Een creatieve (internet) marketeer bedenkt iets leuks en ontdekt na een test periode dat het veel beter scoort dan de tot nu toe gebruikte methode. De statistieken laten een enorme stijging zien. Daarmee zoekt deze marketeer de aandacht. Zij schrijft er een blogpost over en laat hiermee zien hoe creatief en effectief deze nieuwe methode is.
De blogpost wordt door een aantal trendzetters gelezen en de techniek wordt ook toegepast op hun site. Ze ontdekken de verbetering en maken er een programma voor dat ze verkopen. Een video, lessen online, MP3s, DVDs je krijgt het allemaal voor maar US$ 399. Er zijn bewezen resultaten, zie de grafieken.
Mensen gaan deze programma’s kopen en passen de methode ook toe. De resultaten zijn wat minder, dan de zelf uitgeroepen goeroes laten zien, maar toch zien ze een mooie verbetering ten op zichtte van wat ze nu doen.
Deze nieuwe volgelingen schrijven er over. De prijzen van de programma’s gaan omlaag en niet lang daarna vind je de uitleg van deze ‘nieuwe’ werkwijze overal online bij alle experts en hoef je er zelfs niet meer voor te betalen. De resultaten zijn nog net iets beter dan de huidige methode want kijk de grafieken laten een stijging van een paar procenten zien.
PopUp Dominator
Popup dominator is zo’n voorbeeld. Geen idee wie deze popup heeft bedacht voor de nieuwsbrief. De popup is toegevoegd aan Aweber, een zeer populaire nieuwsbriefdienst, en kan dus eenvoudig worden toegepast door de gebruikers van deze nieuwsbrief. De experts in de markt met veel volgers ontdekten de toename in het aantal abonnees en nu kom je iedere dag wel op een site met een popup. Er ontstaat irritatie bij de (vaste) bezoekers.
WordPress sites en blogs
Een vergelijkbaar voorbeeld. Er zijn vele WordPress thema’s. De resultaten in de zoekmachine worden gedeeltelijk beïnvloed door de opbouw van je site. De structuur van je thema is hierin belangrijk.
WordPress is van zichzelf al erg goed opgezet voor de bezoeker en de zoekmachine. Een goed opgezet thema en een paar plugins kunnen dit toch nog verbeteren.
Een aantal populaire bloggers ontdekken de voordelen van het thema Thesis. De structuur is goed. Het werkt goed in de zoekmachine. Je kunt er redelijk eenvoudig iets persoonlijke van maken. Niet te vergeten de maker betaalt een leuke affiliatie vergoeding.
Affiliatie: Iedere keer als iemand via een link van de expert het thema Thesis koopt, krijgt de expert een vergoeding. Bij een grote site met veel volgers kan die vergoeding aardig oplopen. Sommigen kunnen er zelfs hun huis van betalen.
Het gevolg, steeds meer mensen gebruiken het Thesis thema voor WordPress. Vorig jaar tijdens de beoordelingen van een award waarbij heel wat blogs zijn bekeken kwam de jury tot de conclusie dat ze wel erg veel op elkaar lijken. De website worden steeds uniformer.
Facebook
De statistieken van mijn Facebook pagina zeggen me dat afbeeldingen het meest getoond wordt en ook het meest op wordt gereageerd. Een Facebook pagina met tips die alleen maar via afbeeldingen tot je komen lijkt mij niet interessant. Zeker niet als iedereen uit zijn statistieken afleid dat deze berichten het meeste verkeer en reacties oplevert.
Vraag
Willen we een winkelcentrum waarin we in iedere stad dezelfde winkels tegenkomen, zodat we precies weten hoe het werkt. Of zien we liever kleine winkels die anders denken en doen. Die niet de massa opzoeken door te kijken naar de statistieken en alles naar elkaar toe optimaliseren?
En ja, ik heb zelf ook zo’n popup en twijfel wat ik er mee zal doen.
Zelf weet ik het ook nog niet, alles aanpassen naar wat de statistieken zeggen of van de bekende routes afwijken. Jij?
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties