Google Analytics met AJAX website

AJAX wordt steeds vaker gebruikt voor websites met de wens bepaalde functionaliteit zo gebruikersvriendelijk mogelijk te bieden. Bezoekers kunnen gewoon op de pagina blijven staan en hoeven niet steeds op het inladen van een nieuwe pagina te wachten. Geen pagina refresh, gewoon snelle JavaScript en AJAX functionaliteit. Maar omdat er geen vernieuwing is van een pagina zal Google Analytics ook geen statistieken bijhouden van een aanpassingen binnen de AJAX toepassing. Hier zijn echter oplossingen voor.

Analytics nader toegelicht

Google Analytics werkt qua implementatie zeer eenvoudig. Je plaatst een stukje HTML / Javascript code op een pagina of op een template en Analytics kan gelijk probleemloos detecteren wanneer een bezoeker een pagina binnen de website heeft bezocht. Je moet bij een statische website (zonder templates, standaard handgemaakte HTML-pagina’s) deze analytics code wel aan alle te meten pagina’s toevoegen, anders meet analytics bijvoorbeeld alleen de homepage. Bij het openen van de pagina met de speciale code gaat Analytics aan het werk en registreerd alle mogelijke details van dit bezoek en deze bezoeker.

Echter een AJAX toepassing staat vaak slechts op 1 fysieke pagina, bijvoorbeeld bestel.php. Google Analytics zal dan slechts 1 keer worden aangeroepen, op het moment dat de bezoeker de pagina voor het eerst oproept. Alle acties die de bezoeker daarna uitvoert zijn dan, wat analytics betreft, onzichtbaar. Dit is natuurlijk niet wenselijk en graag zien we meer dan alleen het 1e bezoek.

Analytics goals

In Analytics zitten zogenaamde goals. Je kunt deze zelf instellen, een doel. Zodoende kun je in Analytics instellen dat een goal het verzenden van een offerte aanvraag is. Of dat de bevestigingspagina van een bestelling een goal is. Je wilt dit instellen omdat je dan eenvoudig kunt zien hoeveel bezoekers van de website het “goal” / het doel echt ook gehaald hebben. Hoeveel bezoekers hebben daadwerkelijk uiteindelijk iets besteld of zijn uiteindelijk op de belangrijke pagina terecht gekomen?

Analytics Funnels

Een funnel is eigenlijk het pad / de weg die een bezoeker van de website moet volgen / afleggen om een bepaalde goal / bepaald doel te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het pad van de homepage, vervolgens naar een productpagina, dan een bestelpagina en tenslotte de bedankt voor de bestelling pagina. Wanneer deze pagina’s, home / product_A / bestelformulier / bedankt, in deze volgorde worden bezocht dan is eigenlijk de zogenaamde funnel succesvol doorlopen.

Javascript oplossing

Gelukkig is Google op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen rondom AJAX en Javascript oplossingen. Zij hebben daarom een oplossing gemaakt zodat je zelf pageviews kunt definiëren en detecteren.

pageTracker._trackPageview('/AJAX-KLIK/FORM-VERZONDEN');

De Goal kun je vervolgens instellen op bovenstaande “goal naam”, dus /AJAX-KLIK/FORM-VERZONDEN.

Mootools oplossing

MooTools 1.2

window.addEvent('load', function() {
	if(pageTracker) {
		$('submitButton').addEvent('click',function() {
			pageTracker._trackPageview('/calculator-clicks/my-calulator');
		});
	}
});
window.addEvent(‘load’, function() {

if (window.pageTracker) {
$(‘submitButton’).addEvent(‘click’,function() {
pageTracker._trackPageview(‘/zelf-bedachtenaam/naam’);
});
}
});
Via bovenstaand script kun je vanuit de pagina, zodra geklikt wordt op de submitButton, een signaal sturen aan Google Analytics. En dus zie je in Analytics welke bezoekers geklikt hebben binnen een pagina. Sowieso zie je dat deze bezoeker op een gegeven moment de pagina heeft bezocht en dus weet je waar deze bezoeker vandaan kwam, op welk tijdstip, etc. Nu kun je ook zien hoe lang deze bezoeker bijvoorbeeld nodig had voor het versturen van een formulier.
Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zoeken naar grote afbeeldingen website
Webdesign
Zoek en fix de zwaargewichten: grote afbeeldingen op jouw website lokaliseren

Ten behoeve van SEO en om te voorkomen dat gebruikers gefrustreerd raken, is het verstandig om te zorgen dat je een snel ladende website hebt. Eén van de belangrijkste oorzaken van trages websites en lange laadtijden zijn (te) grote afbeeldingen. Dus de bestanden van de afbeeldingen zijn groot (veel kilobytes) …

super goedkoop een website maken
Webdesign
Super goedkope website met domeinnaam

Je hebt een klein bedrijf, je bent pas net begonnen of je hebt gewoonweg weinig budget. Hoe en waar moet je dan zijn om een super goedkope website te maken met jouw eigen domeinnaam? Op deze website zijn meerdere artikelen te vinden over de verschillende prijzen van hostingproviders, over het …

voordelen nadelen Wordpress
Webdesign
De voordelen en nadelen van WordPress

Misschien overweeg je een website te bouwen of te laten bouwen met behulp van WordPress. Of er is een andere reden dat je onderzoek doet naar WordPress. Hoe dan ook, je vraagt je af: Wat zijn de voordelen van WordPress? En wat zijn de nadelen? Dus je zoekt een duidelijk …

Shares