Kort is hot. De eenvoudige URL verkort tools hebben veel positieve en negatieve aandacht gekregen. De URL verkorting tools zijn met name erg populair voor gebruikers van Twitter en bij het verbergen van verwijzingen naar andere sites. Zowel Bit.ly als ook Google hebben op het short URL gebied nieuwe releases uitgebracht.
In tegenstelling tot bit.ly, tinyURL, Urlzy en anderen is de nieuwe Google URL Shortener geen standalone dienst. Integendeel, het is speciaal ontworpen als een functie voor de Google Toolbar en voor Feedburner (een content syndication service voor blogs, podcasts, enz.) dat Google 2 jaar geleden verwierf. Net als bit.ly en andere tools kan Google’s goo.gl (let op, site dus niet standalone bruikbaar) service de lengte verkorten van de lange webadressen in een paar karakters. De korte URL’s zijn gemakkelijker te delen, houden de Tweet kort en voorkomen bijvoorbeeld in een e-mail dat je direct ziet waar de link naartoe verwijst.
Google verklaarde in een blogbericht dat de nieuwe dienst de Feedburner uitgevers / gebruikers automatisch verkorte URL’s laat verzenden naar Twitter. URL verkorters zijn essentieel geworden in de wereld van Twitter vanwege de beperking van slechts 140 tekens die elke Tweet maximaal mag bevatten.
Ook bit.ly had een aankondiging. Zij kondigde de beta release van bit.ly Pro aan. Het idee achter deze vernieuwde dienst is om uitgevers en bloggers de mogelijkheid te bieden een stukje van hun naam in de verkorte URL te laten verwerken voor gemakkelijke identificatie van hun sites. Zo zou bijvoorbeeld een bit.ly verkorte link naar een artikel van de New York Times “nyti” in de naam van de link bevatten.
De dienstverlening rondom Verkorte URL’s hebben een beetje een slechte naam gekregen vanwege de bezorgdheid over de veiligheid. Oplichters gebruiken deze short URL diensten om gebruikers te leiden naar kwaadaardige websites. De kritiek op de korte URL’s is dat de willekeurige naamgeving mechanisme de gebruikers geen idee geeft over de bestemming van de hyperlink. Bit.ly pro heeft als doel om dat te veranderen. De eerste release wordt gebruikt door een beperkt aantal grote en middelgrote websites en bloggers, waaronder AOL, Bing, de New York Times en de Huffington Post.
Geen reacties