Tip 9 ontbreekt – jouw No1 tip internet en social media voor lokale ondernemer?
- By : Arne
- Category : Social media
- Tags: Blog, facebook, hyves, linkedin, marketing, Social media, Twitter
Als kleine ondernemer of zelfstandige is het lastig om keuzes te maken wat je moet doen voor je marketing. De tijd die je werkt aan marketing gaat van de tijd af die je kunt besteden aan je klanten. Maar je wilt morgen ook klanten.
Dat internet een belangrijke rol in je marketing speelt is je wel duidelijk maar waar moet je beginnen? Moet je bloggen? Op Twitter? Je zit al op LinkedIn maar daar gebeurt niets. Hyves? Facebook?? Nieuwsbrieven worden niet gelezen. Of wel?
In de onderstaande presentatie wordt duidelijk dat platforms als Facebook een groot effect hebben op internet met 500 miljoen gebruikers. Ruim 40% van de bedrijven die social media gebruiken halen er klanten uit.
- Meer pagina’s in Google betekent meer leads, meer dan 300 pagina’s in Google betekent significant meer leads. Meer publiceren in je bedrijfsblog betekent meer leads.
- Wil je meer klanten? Zorg dat je meer pagina’s in je website krijgt. Blog op de zelfde domeinnaam als je website = meer pagina’s in de zoekmachine.
- De presentatie geeft 10 tips van de dingen die je nu kunt doen als lokaal klein bedrijf op het web.
Tip 9?
Jouw No1 tip
Als je de presentatie bekijkt zie je dat Tip 9 nog leeg is. Wat is jouw belangrijkste tip voor andere zelfstandigen en kleine ondernemers om vandaag nog mee te beginnen op het web. Welke marketingstap mag niet ontbreken in de gereedschapskist van de zelfstandige ondernemer.
De 10 dingen die je nu kunt doen voor je bedrijf:
- Focus – maak je doelgroep zo smal mogelijk
- Wees anders – wees opvallend jezelf. Val op.
- Kies je domeinnaam en je e-mailadres
- Verstuur – laat je hagedissenbrein je niet afleiden. Doe.
- Publiceer op het web, plaats artikelen, blog, publiceer video’s en foto’s, berichten
- Zorg er voor dat jij ook met je potentiële klant contact kunt onderhouden
- Middenin je doelgroep – sluit je aan bij de sociale netwerken waar je doelgroep ook is
- Google Places – leg je bedrijf vast op google.com/places
- ….
- Start met Waarom – leg uit waarom je dit allemaal doet.
Voeg jouw No 1 tip in de reacties. De beste voeg ik toe aan de presentatie natuurlijk met jouw naam en URL naar je bedrijf.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Tip 9 ontbreekt – jouw No1 tip internet en social media voor lokale ondernemer?
12 Comments
- At 15 september 2010, Rutger Steenbergen – SEO Zwolle wrote:Mag ik de aftrap geven? Sta voor kwaliteit, in alles wat je doet. Dus OOK in je teksten.
Ik zie zo vaak professionele websites en mailings met spelfouten, recent nog een commerciële dienst die de D’s en T’s bij voltooid deelwoorden consequent verkeerd gokte. Dat staat zoooo slordig. Ben je zelf niet zo goed in spelling, schakel dan hulp in, helemaal bij belangrijke stukken als persberichten en acquisitiebrieven. Een eerste indruk maak je maar een keer, dus zorg dat het een goede is.
- At 15 september 2010, Marco Tieleman wrote:Hoi Erno,
Rake tips opnieuw. Een aantal zijn bekend en ‘oudbakken’. En terwijl ik ze doorlees moet ik erkennen dat ik mijn focus ook op deze bekende tips soms verlies. In de herhaling zit dus nog steeds je kracht 😉
Mijn bijdrage aan jouw tip nr. 9.
Laat anderen vertellen wat ze aan je hadden c.q. dat je goed bent! Ik heb op Linkedin meer dan 30 recommendations staan. Ik vraag na iedere opdracht die ik afrond aan een tevreden klant bij wie hij mij wil introduceren.
Mensen die nieuwsgierig zijn kunnen zich hier laven: http://nl.linkedin.com/in/marcotieleman
http://www.marcotieleman.nl/referenties-42.html
- At 15 september 2010, Anne Jan Roeleveld wrote:Een tip in het verlengde van tip 7.
Luister wat je doelgroep doet en nog belangrijker: meet alles!
Meten is weten. Dus installeer Google Analytics op je website, stel doelen in en belangrijker: gebruik de informatie die daar binnenkomt om je website mee te verbeteren. Bijv. interne zoekopdrachten waarmee je kunt zien waar je bezoekers behoefte aan hebben / wat ze niet kunnen vinden en schrijf er vervolgens over!
Stel ook Google Alerts in om in de gaten te houden wanneer er iemand over je schrijft.
- At 15 september 2010, Erno Hannink wrote:Dank je wel Rutger. Moet zeggen dat mijn spelling ook beter kan. Of was dit ook een hint? 🙂
- At 15 september 2010, Erno Hannink wrote:Mooie tip Marco – dank je wel.
Goed toegepast ook door jezelf. Levert je vast en zeker nieuwe opdrachten op.
- At 15 september 2010, Erno Hannink wrote:Dit vind ik zelf een lastige Anne Jan, ik gebruik wel statistieken maar ik pluis ze niet na en gebruik ze weer om de site te verbeteren. Dat is werk voor specialisten volgens mij.
- At 15 september 2010, Anne Jan Roeleveld wrote:@Erno
Als je de eerste keer in Google Analytics inderdaad alle rapporten ziet begint het misschien te duizelen. Daarom kun je ook beter de informatie die echt belangrijk is (bezoek, sales, waar ze vandaan komen etc.) in een rapport zetten en die elke week naar je mailadres laten sturen. Dit is namelijk wel belangrijk als je meer klanten wilt behalen via je website. Optimaliseren kun je alleen met feiten/cijfers. Google Website Optimizer kan je daar ook goed bij helpen!
Maar als ik het goed begrijp heb je wel statistieken draaien, maar doe je er niets mee? Zonde zou ik zeggen. 🙂
- At 15 september 2010, Judith Traast wrote:Verstuur een nieuwsbrief om je klanten/prospects op de hoogte te houden. Je bouwt daarmee een goed bestand op met waardevolle adressen, je blijft ook top of mind en daarmee vergroot je de kans dat jij gebeld wordt als de klant je nodig heeft! Het is wel van belang te weten wat je wilt melden en aan wie.
- At 15 september 2010, Marlies van der Meer wrote:Ha Erno,
Leuke actie om input te krijgen voor zowel je presentatie als je blog. Bij punt 1 Focus moet voor mijn gevoel nog staan: maak je doelgroep zo smal mogelijk en je aanbod zo specifiek mogelijk. Ik lees namelijk nergens een tip over wat je als ondernemer kunt aanbieden.
Bij punt 9 mag van mij: Richt je bij alles wat je zegt en doet op de klant: wat heeft hij/zij eraan? (of als je Engelse termen wilt gebruiken: What’s in it for me? vanuit oogpunt van de klant)
‘ What’s in it for me’ houdt automatisch in dat je kwaliteit levert; dat je gebruik maakt van testimonials om evt twijfel weg te halen bij je klant en het belangrijkste: dat je waarde levert of toevoegt.
Ben benieuwd naar de andere reacties!
- At 16 september 2010, Erno Hannink wrote:@judith dank je wel voor de tip, deze zit eigenlijk al in de preso ‘contact’ maar dat staat er niet met zoveel woorden
@marlies dank je wel voor de aanvulling op tip 1 en jouw tip 9. Mooie, daar kan ik zeker wat mee. Veel tips ook via de mail ontvangen.
- At 16 september 2010, Martijn wrote:Mijn gouden tip is om te beginnen bij de vraag van de klant. Welke behoefte heeft de klant, wat zijn de woorden die deze klant gebruikt om (op internet) te zoeken. Dit kun je gemakkelijk uitvinden via Google Sandbox.
Sluit vervolgens aan bij deze behoefte door je product/dienst zo te beschrijven dat het helemaal past bij de vraag. Of sterker nog, bedenk een product of dienst voor deze vraag.
Als je mensen geeft wat ze vragen, worden ze vanzelf klant!
- At 16 september 2010, Erwin de Beer wrote:Mijn tip is: maak online sociaal contact.
Online sociaal contact kun je op allerlei manier realiseren. Via twitter, LinkedIn, reageren op blogposts, via ning’s, enz. Daarbij vind ik het belangrijkste dat je jezelf blijft. Dan bouw je een relatie op met precies die mensen die bij jou en jouw onderneming passen. Reageer niet alleen zakelijk/professioneel maar ook regelmatig persoonlijk. Zo leren mensen jou kennen zoals je bent.
Online kun je veel meer mensen leren kennen dan je ooit IRL kunt ontmoeten. Toch blijkt online contact telkens weer net zo echt te zijn als IRL contact. Dat merk je vooral als je dan toch ens een aantal van je online contacten IRL ontmoet.
Geen reacties