Hallo, bedankt voor je nuttige informatie.
Maar wat te doen als je al een fanpage hebt. In ons geval hebben we de fanpage al een tijdje parallel in de luchte met de vriendenpage. We hebben er al zo’n 600 fans. Oftewel, kan je ook een bestaande fanpage selecteren voor de migratie?
Alvast bedankt, Liesbeth
Persoonlijk profiel omzetten naar een Facebook pagina
- By : Arne
- Category : Social media
- Tags: facebook, facebook company page, facebook page, facebook profiel
Stel je hebt een persoonlijk profiel aangemaakt als bedrijf. Een profiel dat daarom eigenlijk niet echt persoonlijk is maar meer een onafhankelijk profiel voor jullie bedrijf. Je hebt dit misschien gedaan omdat je met een persoonlijk profiel wel makkelijk mensen kunt uitnodigen om ‘vriend’ te worden. Bij een pagina klikken mensen zelf op ‘Vind ik leuk’ of niet. Of omdat je graag als bedrijf op berichten wilde reageren. Of omdat meerdere mensen uit het bedrijf namens het bedrijf op Facebook reageerden.
Al eerder heb ik uitgelegd dat Facebook het als volgt ziet, een persoonlijk profiel is persoonlijk, dat ben jij als persoon, met je eigen naam en eigen foto dus geen logo. Voor zakelijke doeleinden heb je een Facebook bedrijfspagina.
Een beperking van een persoonlijk profiel is dat je maximaal 5.000 connecties kunt hebben. Dat klinkt als veel, maar voor een wat groter bedrijf met consumenten producten kun je meer dan 5.000 fans verwachten op Facebook.
Aangezien Facebook dit duidelijk heeft vastgelegd in haar regels en ze strikt zijn in het vasthouden van een persoonlijk profiel en pagina worden er ook onpersoonlijke profielen verwijderd.
Door de meeste mensen worden deze regels niet echt gelezen en wordt er gedacht aan een profiel voor het bedrijf. “Als bedrijf gaan we Facebook op.”
Later raak je meer bekend met de werkwijze en mogelijkheden op Facebook en wil je het zakelijke profiel omzetten naar een pagina. Je hebt ondertussen ook al een persoonlijk profiel aangemaakt voor jezelf.
Je kunt nu je zakelijke profiel omzetten naar een Facebook pagina. Zoals het bedoeld is, maar het heeft ook een aantal voordelen.
Voordelen van een Facebook bedrijfspagina:
- onbegrensd aantal fans
- informatie tab met bedrijfsinformatie
- mogelijkheid voor een welkom tab waar je mensen kunt uitnodigen op de Vind ik leuk knop te klikken.
- toepassingen als YouTube, LinkedIn, Twitter, Slideshare tabs
- opmaat tabs voor acties bijvoorbeeld
- je kunt reageren als pagina en persoonlijk
- geeft je de gelegenheid zakelijk en prive te scheiden zonder telkens opnieuw in te loggen met andere profielen
- pagina kan meerdere beheerders hebben
- pagina is zichtbaar in de zoekmachine
- pagina is voor iedereen toegankelijk ook als ze nog geen fan zijn
- Mensen kunnen op de ‘Vind ik leuk’ knop klikken en zijn direct verbonden met de pagina zonder dat je de connectie hoeft te bevestigen
Verschil zakelijke pagina en persoonlijk profiel
Een overzicht van de verschillen.
Persoonlijk profiel
Deze maak je aan als je start op Facebook. Voor het aanmaken moet je zijn uitgelogd. Als je aanmeld in Facebook, ben je aangemeld met je persoonlijke profiel.
Zakelijke pagina
Deze maak je aan als je bent ingelogd en dan te gaan naar Een Pagina maken. Dit is de pagina van Sanne Roemen
Bij een persoonlijk profiel gaat het over vrienden en bij een zakelijke pagina gaat het over mensen die het leuk vinden.
Nu ben je steeds meer overtuigd geraakt van het voordeel van een zakelijke pagina. Het profiel van jullie bedrijf heb je al een tijdje en er zijn al redelijk wat mensen mee verbonden. Wat te doen?
Profiel overzetten naar een pagina
Je wilt graag de vrienden op dit profiel behouden en omzetten naar fans voor je pagina. Dat kan nu. Facebook heeft een optie om je profiel om te zetten in een bedrijfspagina.
Let op je kunt het niet terug draaien. Als je eenmaal het proces in gang hebt gezet dan is je persoonlijke profiel verandert in een pagina.
1. veranderd de taal van Facebook naar Engels.
De link naar je taal vind je helemaal onderaan iedere pagina op Facebook.
2. Ga naar Pages Migrate
3. Kies een type pagina
Er zijn 6 types
- Lokaal bedrijf of Lokale bezienswaardigheid
- Bedrijf, organisatie of instelling
- Artiest, band of bekend persoon
- Merk of product (viel hiervoor samen met 2.)
- Amusement
- Doel of onderwerp
De laatste 2 zijn community pages. Dit zijn geen pagina’s die je gebruikt voor je bedrijf, want dit zegt Facebook over Community pagina’s:
Als deze heel populair wordt (krijgt duizenden fans), wordt de pagina overgenomen en beheerd door de Facebook-community.
4. Kies een naam
Als je minder dan 100 vrienden hebt voor dit profiel kun je de naam van de pagina aanpassen. Heb je meer dan 100 vrienden voor dit profiel dan moet de naam van de pagina gelijk zijn.
Dat is het.
Wil je meer informatie hierover dan bied de Facebook help sectie nog meer tips (in het Engels).
Bijvoorbeeld:
Waarom wil je een profiel omzetten aar een pagina
Since profiles are for meant individual people, they aren’t suited to meet your business needs. Pages offer more robust features for organizations, businesses, brands, and public figures, which you can learn more about here.
Further, maintaining a profile for anything other than an individual person is a violation of Facebook’s Statement of Rights and Responsibilities. If you don’t convert your profile to a Page, you risk permanently losing access to the profile and all of your content.
Let op:
Je profielafbeeldingen worden overgezet en al je vrienden op dit profiel worden automatisch fan van je pagina. Andere inhoud wordt niet overgezet naar je nieuwe pagina. Het is goed de overige belangrijke informatie te bewaren voordat je begint met de migratie.
Het profiel dat je gaat omzetten naar een pagina wordt omgezet naar een business account en dat is de beheerder van de nieuwe pagina. Je kunt naderhand je business account overzetten naar een persoonlijk account en andere beheerders toevoegen.
Voorbeeld succesvolle overgang: Laura Fitton
Laura Fitton (@pistachio) is iemand waarvan ik weet dat ze recent de migratie van profiel naar pagina heeft gemaakt met deze nieuwe oplossing van Facebook.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5