LinkedIn een onuitputtelijke bron voor ongevraagde e-mail
- By : Ernohannink
- Category : Social media
- Tags: facebook, linkedin, nieuwsbrief, spam, Twitter
Steeds vaker ontvang ik nieuwsbrieven waarvoor ik me niet heb aangemeld. Met name LinkedIn lijkt hier te voorzien in een behoefte. De e-mail adressen worden verzameld van contacten binnen LinkedIn en vervolgens stuur je ze allemaal jouw nieuwsbrief / update / notificatie.
Jij bent net gestart in je nieuwe functie of met je nieuwe bedrijf. Je bent enorm enthousiast over je aanbod en wilt de wereld er graag over vertellen. Je bent zo enthousiast dat je dit graag van daken schreeuwt aan iedereen die het maar horen wil. Sterker nog ook aan iedereen die het niet horen wil. Wie weet kennen zij nog iemand voor wie het interessant is.
Je enthousiasme straalt er af. Dat maakt het soms een beetje goed.
Het Probleem: je zoekt verkeerd contact. Op het verkeerde moment, bij de verkeerde persoon met de verkeerde boodschap.
Zoals Seth Godin het zegt:
“You can contact just about anyone you want. The only rule is you need to contact them personally, with respect, and do it months before you need their help! Contact them about them, not about you. Engage. Contribute. Question. Pay attention. Read. Interact.
Then, when you’ve earned the right to attention and respect, months and months later, sure, ask. It takes a lot of time and effort, which is why volume isn’t the answer for you, quality is.
That’s a great way to get a job, promote a site, make a friend, spread the word or just be a human.”
Voor LinkedIn gebruik ik een ander e-emailadres, deze gebruik ik nergens anders, al helemaal niet om me in te schrijven voor een nieuwsbrief. Het valt mij dus gelijk op als ik een nieuwsbrief ontvang waarvoor ik me zogenaamd zelf heb aangemeld.
Dan zijn er nog de berichten van LinkedIn contacten die je ontvangt. Denk je dat we daarom gevraagd hebben toen we de verbinding met je aangingen? Als ik wil bijhouden wat je doet lees ik je profiel wel of je updates, je hoeft echt geen ongevraagde berichten te versturen. Mensen kunnen heel goed zelf bepalen of ze nu een update van je willen.
Dit geldt natuurlijk ook voor ongevraagde DMs via Twitter waarin je promotie maakt voor jezelf, wijst op je Facebook pagina, dat (gratis) rapport, die video (van jezelf).
Veel interessanter is een bericht, een e-mail, een DM, een reply die gaat over de ontvanger. Stel een vraag. Geef een tip. Doe een suggestie voor een interessant contact. Geef ze een compliment. Laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in de ander.
SPAM wikipedia:
Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. Spam is ook bekend als Unsolicited Commercial E-mail en Unsolicited Bulk E-mail. Meestal wordt met de term ongewenste e-mail bedoeld, maar ook ongewenste reclameboodschappen op websites (oa. fora) vallen onder spam.
Een (meestal commerciële) boodschap die je ongevraagd aan een ontvanger stuurt die er niets mee heeft kan als spam worden ervaren. Dus ook de abonnees op je nieuwsbrief, ook al hebben ze ooit zelf toestemming gegeven dat je ze berichten mag sturen. Ook zij kunnen jouw (commerciële) berichten als spam gaan ervaren.
Ook ongevraagde berichten van apps op mijn persoonlijke profiel van quizen, games, BrancheOut, etc. kan als spam worden ervaren. Uitnodigingen verstuurt voor evenementen op Facebook aan mensen die niet passen in de doelgroep (zie ook How we are killing Facebook @unmarketing). Zo denk je nog dat je ‘goed’ bezig bent om mensen te informeren, en zo wordt je ervaren als spammert.
Het eind resultaat van spam via e-mail, Twitter, LinkedIn, Facebook, blog reacties, telefoon, is dat het een negatief effect heeft op je merk. Stop daar mee!
Het is geen probleem als je af en toe promotie maakt voor iets van jezelf, of beter nog van anderen. Vooral als jouw netwerk past bij de boodschap. Het is geen punt als een deel van je nieuwsbrief promotie bevat voor een product. Zorg er wel voor dat het overgrote deel van wat je verstuurt informatie is waar je lezers/volgers/abonnees op zaten te wachten.
De oplossingen binnen Social Media zijn extreem geschikt voor interactie, 2-zijdige communicatie. Communicatie waar je luistert naar de ander en reageert. Profielen in netwerken als LinkedIn, Facebook, Twitter waar alleen gezonden worden zijn niet interessant om te volgen.
En jij, ben jij (af en toe) een spammert?
PS leuke real-life spam foto’s
Credits: I <3 spam photo jetalone
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties