Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

facebook paginas samenvoegen
Social media
3

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat de aanvraag voor het samenvoegen heel eenvoudig. Maar stel, het Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet? Wat doe je dan? Waarom lukt het niet? Waar ligt het aan? In dit artikel gaan we kort in op de stappen rondom het samensmelten van twee pagina’s en waar je dan goed op moet letten.

Waarom hebben mensen 2 identieke Facebook pagina’s?

Normaal gezien ga je natuurlijk voor jouw bedrijf niet twee verschillende Facebook pagina’s aanmaken. Er zijn echter wel omstandigheden waarbij je uiteindelijk te maken kunt krijgen met twee verschillende pagina’s die eigenlijk over hetzelfde onderwerp of over dezelfde organisatie gaan. We noemen een paar voorbeelden, mogelijk herken je hierin jouw situatie.

  • De eigenaar heeft in het verleden een persoonlijk profiel aangemaakt op Facebook (met de naam van de organisatie) in plaats van een bedrijfspagina. Een tijd later heeft bijvoorbeeld een werknemer of een bureau een correcte Facebook Business page aangemaakt. Na een paar jaar kom je achter deze fout en besef je dat er nu 2 pagina’s zijn (en iedere pagina met zijn eigen groep volgers). Je gaat dan eerst het Facebook profiel omzetten naar een pagina. Vervolgens wil je de volgers van pagina-1 samenvoegen met pagina-2.
  • Je hebt een bedrijfspagina op Facebook maar je bent jouw administratie rechten verloren op de pagina. Je maakt een nieuwe Facebook bedrijfspagina aan om op die manier jouw admin rechten terug te krijgen voor de eerdere pagina. (let op: in dit geval is samenvoegen erg lastig)
  • Enthousiaste werknemers, jouw webdesigner en / of jouw online marketing bureau hebben met goede intenties allemaal een Facebook pagina gemaakt voor jouw organisatie. Op een dag zoek je de naam van de organisatie op Facebook en zie je opeens heel veel verschillende Facebook Pages die allemaal over dezelfde organisatie gaan. Verwarrend op z’n minst en erg lastig om te beheren.
  • Eem bedrijfspagina kan ook zijn aangemaakt door Facebook zelf. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een Facebook gebruiker wil inchecken bij jouw bedrijf, jouw pand, jouw adres en dan geen officiële Facebook Page kan vinden. Op dat moment wordt er automatisch een standaard pagina aangemaakt op basis van die locatie of bedrijfsnaam.
  • Je hebt een pagina gemaakt en je bent het vergeten of je bent niet tevreden met die pagina en hebt hem verlaten. Later maak je een nieuwe pagina aan en iemand wijst jou er op dat er nog een andere pagina bestaat. Je ziet opeens dat deze pagina best veel volgers heeft gekregen en die wil je graag overhevelen naar jouw nieuwe (mooie) pagina.
  • Een ondernemer heeft twee bedrijven opgericht, bijvoorbeeld een winkel voor verkoop van apparatuur en een winkel voor het onderhouden van apparatuur. Bij iedere winkel heeft hij een aparte website gemaakt en ook een aparte Facebook business pagina. Na een paar jaar voegt hij de twee bedrijven samen omdat ze eigenlijk dezelfde doelgroep hebben. Omdat er geen losse winkels meer zijn, is het logisch om ook de Facebook pagina’s samen te voegen.
  • En tot slot een reden waar je bijna niemand over zult horen praten: een gekochte pagina toevoegen aan jouw eigen Facebook pagina. Je zult hier weinig informatie over vinden omdat dit niet is toegestaan. Verkoop en aankoop van pagina’s of admin rechten is volgens het regelement van Facebook verboden. Dat neemt niet weg dat er wel sites zijn die Facebook pagina’s of administratierechten verkopen. Stel je hebt een Facebookpage over televisieapparatuur met ongeveer 200 volgers. Een blogger verkoopt zijn website en Facebook pagina over ditzelfde onderwerp. Deze Facebookpagina heeft 2.000 volgers. Na samenvoeging zou jouw eigen Facebook pagina dan 2.200 volgers hebben, dat is interessant natuurlijk. Maar zeer risicovol aangezien Facebook de mogelijkheid heeft om beide pagina’s te verwijderen…. en daar doe je dan weinig aan.

Waarom wil je Facebook pagina’s samenvoegen?

De voornaamste reden is dat je de volgers van beide pagina’s wilt toevoegen aan slechts 1 Facebook Pagina. Ook wil je niet dat gebruikers in de war raken wanneer ze jouw bedrijf / jouw specialisatie zoeken. En wanneer het niet nodig is dan wil je ook niet veel tijd steken in het plaatsen van content op meerdere Facebook pages. Kortom, heel begrijp dat bedrijven en organisaties liever meerdere pagina’s willen samenvoegen tot één goede pagina.

Houd er wel rekening mee dat misschien veel volgers beide pagina’s volgen. Na de samenvoeging van de pagina’s is het dus niet altijd zo dat je de volgers van beide pagina’s bij elkaar kunt optellen. Stel dat pagina-A 203 volgers heeft en pagina-B heeft er 840. Je hoopt dan dat

Hoe voeg je 2 pagina’s samen in Facebook

facebook verzoek indienen om dubbele-pagina-s samen te voegen
voorbeeld pagina met formulier voor samenvoeging

Facebook biedt gebruikers een formulier om twee Facebook pagina’s samen te voegen (merge). Maar let op, zorg eerst voor de juiste voorbereiding (zie waarom lukt het niet). Het merge formulier is te vinden op: www.facebook.com/pages/merge. Ondanks dat je al bent ingelogd op Facebook moet je hier opnieuw jouw wachtwoord invoeren, een extra beveiliging. Op het formulier staan eigenlijk maar 2 velden: Bronpagina en Bestemmingspagina. De Bronpagina voeg je samen met de Bestemmingspagina waarna de Bron pagina verwijderd zal worden. Na de paginasamenvoeging houd je dus alleen de Bestemmings pagina over. De volgorde van invullen is dus zeer belangrijk! Type in de velden de naam van jouw pagina en dan geeft Facebook zelf suggesties in een dropdown met pagina’s die overeenkomen met jouw getypte letters.

Wanneer de software van Facebook ziet dat er opvallende verschillen zijn tussen de pagina’s dan krijg je direct een melding. Wanneer de twee Facebook pagina’s bijvoorbeeld verschillende adressen hebben dan krijg je hiervan direct een melding.

Facebook zal op de volgende pagina (na klikken op Doorgaan) nogmaals vragen welke bedrijfspagina je wilt behouden. Kies nogmaals de bestemmingspagina om aan te geven dat je die wilt behouden. Dan vraagt Facebook om het te bevestigen en dan gaat Facebook aan de slag met deze aanvraag.

Het is ook mogelijk om vanaf pagina instellingen deze samenvoeg pagina te openen, zie onderstaande afbeelding.

Facebook pagina instellingen samenvoegen
Ook via Facebook pagina instellingen kun je jouw pagina’s samenvoegen

Wat gebeurt er zodra je Facebook Pages merged?

Zoals hierboven beschreven houd je na het mergen van twee pages maar één pagina over. Alle volgers van de verdwenen Facebook pagina zijn overgezet naar de overgebleven pagina. Volgers van beide pagina’s worden natuurlijk maar 1 keer meegenomen. Ook de pagina likes en check-ins worden overgezet naar jouw nieuwe officiële facebook pagina. En indien die er waren dan gaan ook de reviews over naar de behouden Facebook pagina (wat misschien niet altijd een voordeel is!?).

LET OP: je raakt wel de berichten / foto’s / reacties / evenementen kwijt van de pagina waarvan je hebt aangegeven dat je die niet wilt behouden. Wil je dit wel ergens bewaren dan kun je hiervan een backup maken. Want een samenvoeging weer ongedaan maken dat is ook niet mogelijk. Samenvoegen van pagina’s is een definitieve handeling.

Vergeet na het succesvol samenvoegen niet om jouw nieuwe zakelijke Facebook pagina even goed na te lopen. Klopt alle informatie, het telefoonnummer, websiteadres, etc. Misschien ook even een leuke nieuwe profiel- en headerfoto plaatsen? En zorg ervoor dat alle verwijzingen / links naar de juiste pagina verwijzen (website, e-mail signature, andere sociale media, blog artikelen, etc.). En het is aan te raden om een bericht te plaatsen om alle volgers even te informeren over wat er zojuist is gebeurt.

Waarom lukt het samenvoegen niet?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is het samenvoegen van twee Facebook pagina’s normaal gezien heel eenvoudig. Het komt echter regelmatig voor dat Facebook het Merge verzoek afwijst. Dan vraag je jezelf af: Waarom lukt het samenvoegen van mijn pagina’s niet? Ondanks dat Facebook bij het gebruik van het formulier wel wat informatie geeft in de vorm van foutmeldingen, kan het toch even puzzelen zijn wat de oorzaak is van de weigering. Hieronder een aantal tips waar het aan kan liggen. Heb je het samenvoegingsformulier nog niet gebruikt, lees dan eerst deze tips.

Wijst Facebook het verzoek om twee pagina’s samen te voegen af, controleer dan onderstaande strenge voorwaarden die Facebook stelt:

  • De pagina’s gaan over hetzelfde onderwerp
  • De pagina’s hebben nagenoeg dezelfde naam
  • De pagina’s hebben dezelfde admin / staan in hetzelfde Business Manager Account (dit is waarschijnlijk niet de oorzaak van jouw probleem want bij deze fout kun je het verzoek niet eens indienen)
    • ben je bij één pagina administrator en op de andere slechts een editor dan gaat het niet lukken
  • Indien van toepassing: het fysieke adres dat is ingevuld op de pagina’s is exact hetzelfde (dus tot op het huisnummer nauwkeurig)
  • De informatie / pagina details zijn hetzelfde
  • Beide pagina’s zijn gepubliceerd / staan open

Staat er een adres op één of beide pagina’s? Pas het adres op deze pagina’s zodanig aan dat ze hetzelfde zijn. Doe dit ook voor het telefoonnummer, de verwijzing naar de website en voor het informatie-gedeelte. Voor sommige bedrijfspagina’s is een adres niet van toepassing, dan laat je het bij beiden gewoon leeg.

De namen van de Facebook pagina’s hoeven niet exact hetzelfde te zijn maar moeten wel op elkaar lijken (mooie-bomen-groen-12423 en mooie-bomen-23DDA zou goed moeten zijn). Zijn de namen heel verschillend dan moet je eerst een verzoek indienen om één van de twee paginanamen te laten wijzigen. Hierbij loop je wel de kans dat Facebook dit weigert en dan kun je proberen om het in kleine stapjes te doen. Dus van hele-grote-bomen maak je dan mooie-bomen-2 bijvoorbeeld.

Staat een pagina niet in jouw business account dan kun je de huidige administrator vragen jou een andere rol te geven. Of je kunt proberen een pagina te claimen indien deze helemaal geen eigenaar heeft. Dit kan wel even duren.

Krijg je een foutmelding dat je Facebook gebruikt als pagina in plaats van een persoonlijk account? Je moet deze handeling uitvoeren vanuit jouw persoonlijke / privé account. En jouw account moet bij beide pagina’s de administrator / beheerder rol hebben.

Heb je alle stappen correct uitgevoerd en lukt het nog steeds niet? Dan kun je gelukkig de hulp van Facebook inroepen via de help pagina.

Hoi, helder artikel. Echter krijg ik de volgende melding: Deze pagina overschrijdt het maximale aantal toegestane samenvoegingen.

Kan hier vrij weinig over vinden. Hebben jullie hiervoor een tip?

Ik heb hetzelfde probleem als de persoon van de andere reactie, de melding: Deze pagina overschrijdt het maximale aantal toegestane samenvoegingen. Hebben jullie een idee hoe je toch de pagina’s samengevoegd kunt krijgen?

ik krijg ook dezelfde melding als de reacties: Deze pagina overschrijdt het maximale aantal toegestane samenvoegingen.

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Clubhouse volgers krijgen
Social media
Clubhouse strijd om volgers?

De nieuwe app Clubhouse is razend populair. En ondanks dat het gaat om iPhone app (android volgt later) en een invite only registratie, neemt het aantal gebruikers dagelijks enorm toe. Diverse gebruikers hebben inmiddels al meer dan twee maanden een account. Het is ook opvallend dat diverse bekende nederlanders gebruik …

Shares