Facebook Insight – de statistieken van je bedrijfspagina
- By : Ernohannink
- Category : Social media
- Tags: facebook, facebook insight, facebook insights, facebook page
Als je een aantal volgers hebt op jouw Facebook pagina dan wil je natuurlijk graag weten wat ze lezen, waar ze vandaan komen en of er steeds meer of juist minder komen. Daarvoor heb je toegang tot Facebook Insights. Zo kun je meer leren over je bezoekers en fans en hoe je meer fans kunt krijgen.
Je hebt toegang tot Facebook Insight als je meer dan 30 volgers op je pagina hebt. En waar vind je Insight? Op 2 plekken, onder ieder bericht en een aparte pagina.
Onder ieder bericht:
Het bericht heeft 6 reacties en 6 mensen vinden het leuk, totaal 12. Aantal reacties delen over aantal weergaven 12/325 = 3,69%.
Deze aparte pagina bereik je via dit overzicht aan de linkerkant van je pagina:
Facebook Insights Gebruikers
Door op ‘Zie details’ te klikken, kun je nog meer te weten komen:
Dagelijks Actieve Gebruikers
Wat je ziet is dat de statistieken een aantal dagen achterlopen, 2-3 dagen.
Je kunt terugkijken naar piekmomenten, welk soort status update heb je geplaatst waar bezoekers op gereageerd hebben. Je kunt dan dus meer van dat soort berichten plaatsen. Wat je ook ziet is, het aantal fans dat je bericht niet gewenst vinden. Kijk terug naar die dag en welk soort bericht heb je gestuurd.
De piek aan het einde had vooral te maken met een ‘Gelukkig nieuw jaar’ bericht. Dus heel persoonlijk.
Demografische gegevens
Logisch het grootste deel van de bezoekers komt uit Nederland en heeft Nederlands ingesteld als taal. Ongeveer 30 Nederlandse bezoekers gebruikt Engels als taal op Facebook. Bij bezoekers uit België is dit aantal hoger of ze hebben Nederlands ingesteld.
Bezigheid
Het grootste deel van de (nieuwe) bezoekers land op de welkom tab, heb ik ook zo ingesteld. De fans landen op het prikbord. Een deel van de nieuwe bezoekers, bekijkt de info tab en de andere op maat gemaakte tabs als, Gratis tips en FB bronnen. De andere standaard tabs worden minder bezocht.
De meest bezochte tabs zijn ook standaard in beeld de andere tabs moeten worden bezocht met een extra actie.
Mediaconsumptie
Dit zijn als mensen doorklikken op een video- of audio-opname of een foto. Dit hangt natuurlijk nauw samen met hoeveel media je publiceert.
Facebook Insights Interactie
Stream Posts
Hier heb je in een overzicht de meest actieve updates van de afgelopen maand.
Pagina-activiteit
Als mensen echt actief worden op je pagina, plaatsen ze zelf berichten of taggen ze je pagina. Dit zijn updates van fans op jouw pagina. Dit zegt iets over hoe bereid jouw volgers zijn om te interacteren via je pagina.
Inspiratie: How To Use Facebook Insights To Improve Your Page
Kijk naar je statistieken en onderzoek de vragen:
- Ben jij tevreden over het aantal reacties die je krijgt op een artikel?
- Welk artikel kreeg meer en minder reacties dan gemiddeld?
- Op welk soort artikel krijg je een ‘ongewenst’?
- Wat zorgde voor een piek in actieve gebruikers?
- Bezoeken de mensen de tabs die jij ook graag wilt dat ze bezoeken?
- Waar komen bezoekers vooral vandaag en hoe kan ik dat uitbreiden?
- Dragen de video, audio en/of foto’s bij aan verkeer?
- Welke dagen krijg je de meeste reacties en moet je dus vooral updates plaatsen?
Ik hoor graag of jij opvallende zaken vindt in jouw statistieken.
Deze statistieken heb je dus alleen van je pagina’s. Nog een reden om voor je bedrijf een pagina op te zetten in plaats van een persoonlijk profiel.
Plaats je reactie hieronder of reageer via Facebook Erno Hannink
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties