Facebook bij SMC Den Haag met Hi en Transavia

Social Media Club Den Haag had een bijeenkomst gepland over Facebook. Tanja Jans van #smc070 had mij gevraagd daar meer te vertellen over Facebook. Daarnaast heeft ze Marjolein Poot van Hi en Mechelien Odekerken van Transavia bereid gevonden te vertellen over Facebook.

Voor deze avond heb ik gebruik gemaakt van de browser en mijn verhaal. Er waren ongeveer 80-90 mensen aanwezig en het bijna allemaal werken ze in de communicatie. Ongeveer 25% van de aanwezigen werkt als zelfstandigen, er waren 8 studenten en 2 leraren en 6 mensen die voor een goed doel werken.

Na een korte inventarisatie van de behoefte van de deelnemers begon ik met mijn verhaal. Tijdens het verhaal heb ik geprobeerd zoveel mogelijk de behoefte van de deelnemers aan bod te laten komen.

Eerst een korte update over enkele statistieken van Facebook:

  • sinds juli 2011 heeft Facebook meer dan 750 miljoen actieve gebruikers wereldwijd
  • in Nederland zijn er ongeveer 4 miljoen actieve gebruikers
  • dagelijks meld zich 50% van de gebruikers aan op Facebook
  • er worden per dag 20 miljoen apps geinstalleerd
  • 250 miljoen mensen per maand hebben een interactie met Facebook via een andere site
  • 250 miljoen mensen gebruiken Facebook via hun mobiele telefoon
  • februari 2010 lancering Facebook Places – augustus 2011 alweer gestopt

Verschil tussen persoonlijk profiel en zakelijke pagina

Een persoonlijk profiel dat ben jij als persoon. Daar gebruik je dus je voornaam en achternaam voor zonder toevoegingen. Vul dus niet je bedrijfsnaam in of achter je naam want daarmee kan je profiel verwijderd worden. Liefst gebruik je ook een foto waarin je gezicht goed zichtbaar is.

Op een persoonlijk profiel heb je vrienden die je kunt indelen in groepen. Je kunt met maximaal 5.000 vrienden verbinden. Je persoonlijke profiel is niet volledig zichtbaar.

Het is slim een zakelijke pagina aan te maken vanuit je persoonlijke profiel. Er bestaan ook zakelijke profielen waarmee je een pagina kunt aanmaken maar dan ben je aanzienlijk begrenst in de opties van de pagina. Op je pagina hoe je niet te laten zien welk persoonlijk profiel achter de pagina zit. De volgers kunnen het dan ook niet vinden.

Een zakelijke pagina (voorheen fanpagina) is voor de rest, een bedrijf, vereniging, goed doel, stichting, school…. Hier kunnen mensen op ‘Like’ of ‘Vind ik leuk’ klikken om de updates van je pagina te blijven volgen.

Het is aan te raden meerdere beheerders vanuit je bedrijf als beheerder aan te stellen. Ook als je zelfstandige bent. Als er iets misgaat met je persoonlijke profiel kan altijd nog een andere beheerder bij je pagina. Anders bestaad de pagina nog wel en kunnen er ook berichten geplaatst worden maar jij kun niet meer beheren.

Updates voor de fans

Het is zo dat de volgers van je pagina (fans) de updates van jouw pagina vooral in hun niewsberichten zien. Ze gaan daarvoor maar weinig naar jouw pagina.

Facebook werkt met een zogenaamde Edgerank en dit bepaalt hoe vaak jouw bericht wordt getoond in de nieuwsberichten. Het is dus zo dat veel van je volgers de berichten regelmatig missen.

Wil je meer getoond worden in de nieuwsberichten dan is het slim afbeeldingen in Facebook toe te voegen of video toe te voegen. Verder is het slim interactie uit te lokken bijvoorbeeld door vragen te stellen.

Welkom tab voor meer fans

Door een welkom tab toe te voegen aan je pagina en mensen die nog geen fans zijn daar te laten landen scoor je beter. Dit geeft een stijging van gemiddeld 50% van mensen die op je pagina landen en dan fan worden.

Bijvoorbeeld de welkom tab van Fabienne Fredrickson.

Opvallende en slimme Facebook zakelijke pagina’s

Wat zijn nu pagina’s die het slim doen en wat kun je daar van leren?

Soms zijn het kleine dingen zoals de pagina Ciao Laura Culinary Vacations in Italy! die met een hele nauwe focus (niche) opvalt.

Mari Smith the Godess van Facebook heeft een hele mooie interactieve pagina. Ze weet veel van Facebook en helpt mensen op haar pagina.

De pagina van het boek Enchantment van Guy Kawasaki met een mooie truuk om fan te worden. Als je de pagina ‘Liked’ kun je een aantal van zijn eerdere boeken downloaden.

De pagina van het online magazine Social Media Examiner heeft ook een mooie methode om fans te trekken. Iedere vrijdag is er een expert op de Facebook pagina aanwezig en beantwoord vragen over zijn expertise (meestal social media). De website is zelf overigens ook handig voor tips en informatie over social media.

Like box op je website nodigt ook veel mensen uit om fan te worden.

Top 25 van Nederland

De top 25 pagina’s van Nederland voor de maand augustus.

  1. Uit met korting.nl 92k+
  2. Hi 82k+
  3. Actiecode.nl 69k+
  4. Pathé NL 60k+
  5. Vodaphone NL 45k+
  6. 3FM 41k+

In de maand augustus was Vodafone de grootste stijger. In de maand juli was Hi de hoogste stijger.

Acties

Let op met acties op je Facebook pagina. Er is veel dat niet mag, ook al willen ze nog wel eens een oogje dichtknijpen je loopt aan de andere kant het risico dat je pagina zonder waarschuwing wordt verwijderd.

Zie dit artikel op Marketingfacts voor meer inzicht wat wel en niet mag met winacties.

Interessante artikelen om verder te lezen:

Marjolein Poot over Hi en Facebook

Marjolein vertelde over de verschillende acties die ze ondernomen hebben om het aantal fans aanzienlijk te laten groeien. November 2011 hadden ze 500 fans en ze willen eind 2011 groeien naar 100.000 fans. Ze zitten nu op ruim 82.000 fans.

Hi op Facebook

@marjoleinpoot

Mechelien Odekerken van Transavia over de Verzin een slogan actie

Mechelien vertelt heel open over de ‘Verzin een slogan’ actie die aan de ene kant heel succesvol was en aan de andere kant een PR nachtmerrie was. De eerste dag hadden ze al 10.000 inzendingen. Iets waar ze totaal niet op gerekend hadden. Doordat mensen zaten te wachten op een reactie ontstond hierdoor veel rumoer op de pagina van Transavia. En dit trok weer de aandacht op sites als Marketingfacts.

Luister naar het verhaal van Mechelien in de video.

Transavia op Facebook

@mechelien

Tweets tijdens SMC Den Haag met #smc070

Tanja Jans van SMC Den Haag

Interessante artikelen voor verder te lezen

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Shares