De perfecte profielfoto voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en meer – 5 tips

Bij de start van een nieuw platform als Google+ ‘ontmoet’ je veel mensen die jou willen toevoegen. Mensen die je nog niet kent. Hoe zorg je ervoor dat mensen snel kunnen beslissen of ze jou willen toevoegen? De perfecte profielfoto of avatar.

Jouw profielfoto op een netwerk is het eerste waar mensen naar kijken als ze je nog niet kennen. Als ze je al wel kennen draagt je profielfoto bij aan de beslissing of mensen jou toevoegen of je statusupdate wel of niet lezen.

Voor mij zijn dit mooie profielfoto’s met mensen die een echte open lach hebben.

Lach

In ‘Enchantment’ schrijft Guy Kawasaki (@guykawasaki) over hoe je ‘likability’ kunt krijgen. Voor mij gaat het er om dat je leuk wordt gevonden EN dat mensen je gaan vertrouwen.

Als jij mensen benadert met een lach dan merk je dat ze zichzelf ook meer open stellen en zelf sneller gaan lachen. Dit heeft veel effect op de eerste ontmoeting.

Dit effect geldt ook voor virtuele ontmoetingen. Een foto waarop jij goed en duidelijk zichtbaar bent, waarop je open lacht, wekt meer vertrouwen. En vertrouwen hebben we nodig om van mensen te kopen.

Bij een echte, open lach gebruiken we 2 spieren:

  1. De spier van de kaak naar je mondhoek – musculus zygomaticus major of grote jukbeenspier
  2. De spier rondom je ogen – Musculus orbicularis oculi

Deze spieren rondom je ogen maken de lach echt en zorgen voor kraaienpootje of misschien beter, lachrimpels. Deze open lach heeft de naam Duchenne lach, van de Franse neuroloog Guillaume Duchenne.

Als je zo’n lach ziet, dan weet je zeker dat de mensen blij zijn. Grappig is zelfs dat als je je gezicht in deze stand zet, dan kun je jezelf blij maken. Je geeft namelijk een signaal door aan je hersenen dat je blij bent en dat zorgt voor de afgifte van endorfine en je krijgt vanzelf een blij gevoel. Zie ook de video in dit artikel Klanten werven via internet voor ZZP-ers – begin met een lach

Zorg er dus voor dat je een mooie ‘Duchenne lach’ op je foto hebt die je gebruikt voor je profielen.

Je pasfoto maakt dus niet een perfecte profielfoto aangezien je daar niet lacht.

Gezicht in beeld

Breng zo veel mogelijk gezicht in beeld. Het gezicht is het belangrijkste punt van herkenning en dus vertrouwen. Een foto waarop je volledig in beeld bent zegt iets over je kleding, wat je doet, je houding, maar je gezicht is nauwelijks zichtbaar.

Een profielfoto met een logo maakt je meer zakelijk en daardoor minder betrouwbaar. We verwachten dan meer marketingtaal en minder communicatie. En dat is waar het nu net om draait. Echte communicatie. Interactie met andere mensen.

Zorg dus voor een foto met vooral jouw gezicht zoals hierboven.

Grote foto

Het artikel Vijf tips voor het kiezen van de perfecte avatar gaf een goede tip over het formaat van de foto. Gebruik een zo groot mogelijk formaat.

Op Twitter kun je afbeelding van 700kb gebruiken. Meestal zijn de profielafbeeldingen vierkant, als jij dus een rechthoekige foto hebt dan wordt je gedwongen daar een stukje vanaf te snijden.

Je kunt je profielfoto ook alvast vierkant maken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het open source afbeeldingen programma paint.net of Snagit

Formaten:
jpg, png of gif.
Twitter timeline: 48 x 48px
Twitter profiel: 128 x 128px

Linkedin timeline: 50 x 50 px
LinkedIn profiel: 80 x 80px

Google+ timeline: 48 x 48 px
Google+ profiel: 200 x 200 px

Facebook timeline: 50 x 50 px
Facebook profiel: 180 x 540 px
Facebook pagina: 180 x 540 px

YouTube timeline: 46 x 46 px
YouTube profiel: 88 x 88 px

De afbeeldingen worden in deze formaten getoond. Dit betekent overigens dat je bijna altijd een afbeelding kunt uploaden van bijvoorbeeld 400 x 400px en ongeveer 500kb. De site verkleind dan vanzelf naar de bovengenoemde formaten.

Het voordeel is dat achter deze foto dan wel het grote formaat schuil gaat, waardoor een heldere en duidelijke foto ontstaat. Ook kunnen mensen soms op de afbeelding klikken en krijgen dan het groot formaat afbeelding te zien. Bij Twitter kan dit bijvoorbeeld.

Ribbons

Twibbon en PicBadge zijn sites waar je heel eenvoudig een ribbon of batch aan je foto kunt toevoegen.

Van de meeste ribbons of badges heb ik geen flauw idee wat ze betekenen. Jij wel?

Wees zuinig met het gebruik van ribbons of batches op jouw profielfoto. De foto is al erg klein zorg dat de aandacht vooral op jouw gezicht blijft. Een ribbon leid af. Jouw gezicht is uniek het punt waarop mensen jou herkennen. Gebruik dat.

Zelfde foto

Gebruik vaak dezelfde foto op verschillende sociale netwerken. Zo ontstaat herkenning. Mensen die je hebben ontmoet op het ene netwerk en nu contact zoeken op het andere netwerk zoeken ook naar herkenning. Als je dezelfde foto vaker gebruikt gaan ze je sneller herkennen en zullen ze je eerder toevoegen.

Dezelfde foto gebruiken geeft ook meer vertrouwen.

Ik hoor regelmatig “Ik kom jou ook overal tegen.” Dan hebben ze het erover dat ze mijn foto zien in verschillende online netwerken.

Live ontmoeting

Als je een duidelijke, herkenbare foto van jezelf gebruikt dan heb je het voordeel dat mensen je ook gaan herkennen tijdens netwerk evenementen. Bij echte ontmoetingen.

Ik zie dat als een voordeel want we willen klanten aantrekken en een ontmoeting (IRL) is een moment waarop mensen weer meer vertrouwen in jou kunnen krijgen.

Gravatar

Een mooie oplossing is Gravatar. Op dit platform wordt een profielfoto gekoppeld aan je e-mailadres. Als je op een blog een reactie plaatst en ze hebben Gravatar ingeschakeld dan wordt automatisch jouw foto toegevoegd die gekoppeld is aan het e-mailadres.

Gravatar is onderdeel van Automattic waar ook WordPress onderdeel van is. Dit betekent dat als je een reactie plaatst op een WordPress blog of site zo vaak je foto bij de reactie wordt geplaatst.

Gebruik ook Gravatar voor herkenning bij jouw reacties.

Profielfoto voorbeelden

Als voorbeeld een overzicht van een aantal profielfoto’s van mensen die ik op Twitter volg en die mij ook volgen.

Kijk naar foto’s van mensen die je nog niet kent en die je op basis van de foto wel zou toevoegen en bij welke foto’s je eerst nog wat meer informatie nodig hebt. Gebruik deze selectie bij de keuze van je eigen foto.
Gezichten van profielfoto's op Twitter
Klik op de afbeelding voor een grote uitvoering.

Inspiratie van http://twittermania.nl/2011/07/vijf-tips-voor-het-kiezen-van-de-perfecte-avatar/ en 5 Tips for Creating the Perfect Profile Pic en boek Enchantment van Guy Kawasaki

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Shares