Consumenten keren merken massaal de rug toe op sociale media
- By : Arne
- Category : Social media
- Tags: Instagram, Snapchat
Volgens het artikel op Adformatie (van Rob Beemster) domineert de Jeugd op sociale media, maar de ‘Insta-Gran’ rukt op (instagran is een woordgrap voor de groep mensen met een leeftijd tussen 55 en 65 die ook gebruik maakt van instagram / snapchat). Volgens het artikel blijkt dit uit het wereldwijde onderzoek Connected Life van Kantar TNS (TNS NIPO). Volgens deze onderzoekers krijgen organisaties het steeds moeilijker om mensen te betrekken bij hun merken. Consumenten zouden zich ‘overspoeld’ voelen door de aanwezigheid van merken; 35% heeft het gevoel ‘constant gevolgd’ te worden met online reclame. Het gevolg is vervolgens dat consumenten merken (brands) massaal de de rug toekeren. Zo geeft 36% van de respondenten aan berichten of content van merken op social media ‘actief te negeren’, ondanks het stijgende gebruik van populaire sociale mediaplatformen als Snapchat en Instagram.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 25% van de Nederlandse internetgebruikers (dus niet 25% van alle Nederlanders) inmiddels op Snapchat zit en dat is een forse stijging ten opzichte van de 10% van 2 jaar geleden. En ook Instagram wint aan populariteit want 34% van de internetgebruikers zit op Instagram (in 2014 was dat nog 22%).
Influencers
Mensen met invloed (beïnvloeders in slecht Nederlands) en beroemdheden blijken de sleutel te bieden tot de meningsvorming over merken. Uit het onderzoek blijkt dat 36% van de mensen tussen 16 – 24 jaar meer vertrouwen heeft in wat andere mensen online zeggen over merken dan wat ‘officiële’ bronnen daarover zeggen zoals kranten, websites of tv-reclame (begrijpelijk). Op dit moment zitten nog steeds de meeste jongeren op sociale media, echter de instagranny’s en instagrandpa’s maken hier ook steeds meer gebruik van (wereldwijd 25% gebruikers van tussen 55 en 65 jaar op Instagram, 9% in 2016 op snapchat).
Connected Life is een grootschalig onderzoek naar de digitale houding en het gedrag onder 70 duizend internetgebruikers in 57 landen. Het veldwerk is tussen juni en september in alle markten uitgevoerd. Het gebruik van Instagram en Snapchat is gemeten onder alle soorten gebruikers van het platform (dagelijks, wekelijks, maandelijks of minder vaak).
Auteur Rob Beemster, bron www.adformatie.nl
Geen reacties