Consumenten keren merken massaal de rug toe op sociale media

Volgens het artikel op Adformatie (van Rob Beemster) domineert de Jeugd op sociale media, maar de ‘Insta-Gran’ rukt op (instagran is een woordgrap voor de groep mensen met een leeftijd tussen 55 en 65 die ook gebruik maakt van instagram / snapchat). Volgens het artikel blijkt dit uit het wereldwijde onderzoek Connected Life van Kantar TNS (TNS NIPO). Volgens deze onderzoekers krijgen organisaties het steeds moeilijker om mensen te betrekken bij hun merken. Consumenten zouden zich ‘overspoeld’ voelen door de aanwezigheid van merken; 35% heeft het gevoel ‘constant gevolgd’ te worden met online reclame. Het gevolg is vervolgens dat consumenten merken (brands) massaal de de rug toekeren. Zo geeft 36% van de respondenten aan berichten of content van merken op social media  ‘actief te negeren’, ondanks het stijgende gebruik van populaire sociale mediaplatformen als Snapchat en Instagram.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 25% van de Nederlandse internetgebruikers (dus niet 25% van alle Nederlanders) inmiddels op Snapchat zit en dat is een forse stijging ten opzichte van de 10% van 2 jaar geleden. En ook Instagram wint aan populariteit want 34% van de internetgebruikers zit op Instagram (in 2014 was dat nog 22%).

Influencers

Mensen met invloed (beïnvloeders in slecht Nederlands) en beroemdheden blijken de sleutel te bieden tot de meningsvorming over merken. Uit het onderzoek blijkt dat 36% van de mensen tussen 16 – 24 jaar meer vertrouwen heeft in wat andere mensen online zeggen over merken dan wat ‘officiële’ bronnen daarover zeggen zoals kranten, websites of tv-reclame (begrijpelijk). Op dit moment zitten nog steeds de meeste jongeren op sociale media, echter de instagranny’s en instagrandpa’s maken hier ook steeds meer gebruik van (wereldwijd 25% gebruikers van tussen 55 en 65 jaar op Instagram, 9% in 2016 op snapchat).

 

Connected Life is een grootschalig onderzoek naar de digitale houding en het gedrag onder 70 duizend internetgebruikers in 57 landen. Het veldwerk is tussen juni en september in alle markten uitgevoerd. Het gebruik van Instagram en Snapchat is gemeten onder alle soorten gebruikers van het platform (dagelijks, wekelijks, maandelijks of minder vaak).

 

Auteur Rob Beemster, bron www.adformatie.nl

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Shares