Account voor je bedrijf of prive op Facebook maken?
- By : Ernohannink
- Category : Social media
- Tags: facebook, facebook company page, facebook page, facebook profiel
Een vraag die enorm veel gesteld wordt, via e-mail, Facebook mail, telefoon, (zelfs in het weekend wordt ik hierover gebeld) is:
Ik heb een bedrijf of ik werk voor een bedrijf en ik wil zakelijk en prive gescheiden houden of juist mixen, moet ik nu een Facebook account aanmaken voor mijzelf of voor mijn bedrijf?
Er zijn ‘social media experts’ die adviseren zelfs om een account voor je prive aan te maken en één voor je bedrijf. Dit terwijl dit tegen de richtlijnen en voorwaarden van Facebook is. Hierdoor loop je het risico dat beide accounts worden verwijderd.
Hieronder de adviezen wat betreft persoonlijke facebook profielen en zakelijke.
Mijn – Facebook persoonlijk profiel – advies:
- Maak een persoonlijk account, met je eigen voor- en achternaam zonder toevoegingen.
- Pas de URL aan van je persoonlijke account naar facebook.com/voornaamachternaam – als je zakelijk ook werkt met je eigen naam als bedrijfsnaam moet je even opletten. Dan is het beter om te kiezen voor facebook.com/voorletterachternaam bijvoorbeeld.
- Maak een pagina aan voor je bedrijf – de titel van je pagina is: bedrijfsnaam eventueel aangevuld met eigen naam als je zelfstandige bent en jouw eigen naam de branding is
- Probeer 25 fans/volgers voor je pagina te winnen en leg de URL van je pagina vast
- Als je zakelijke en prive NIET wil mixen, dan bevestig je alleen vrienden en familie als vrienden op je persoonlijke profiel en verwijs je al je zakelijke contacten naar je bedrijfspagina. Daar kunnen ze op de ‘Vind ik leuk’ (Like) knop klikken en je volgen. Al je zakelijke ontdekkingen deel je dan ook alleen op je pagina.
- Als je zakelijk en prive WEL wilt mixen, dan wordt je vrienden op je persoonlijke profiel met collega’s, relaties, vrienden en familie. Maak lijsten zodat je ze snel kunt onderscheiden. Verwijs mensen die geïnteresseerd (kunnen) zijn in je bedrijf of producten naar je bedrijfspagina. Focus op je pagina op je doelgroep. Zakelijke onderwerpen die verder gaan dan je doelgroep deel je in je persoonlijke profiel. Persoonlijke berichten deel je ook alleen op je persoonlijke profiel.
Op je af laten komen vs najagen.
Vanuit een pagina kun je volgers of mensen die de pagina (nog) niet volgen, geen persoonlijke berichten sturen. Dit kan alleen vanuit een persoonlijk profiel of een groep.
Voor mij is dit ook de ‘oude’ denkwijze, jij als bedrijf bent hard potentiële klanten aan het najagen.
De ‘nieuwe’ marketing zit veel meer in zinvolle informatie delen voor je doelgroep, waardoor ze vanzelf op je afkomen en graag je pagina willen volgen om zo op de hoogte te blijven.
Wil je actief (/agressief) op zoek naar nieuwe volgers voor je pagina? Dan kun je altijd nog werken met advertenties binnen Facebook. Ook dan is het nodig dat je zinvolle informatie hebt op je pagina waardoor mensen je willen blijven volgen.
Voorwaarden Facebook
Twijfel je en wil je toch graag een zakelijke naam geven aan een persoonlijk account zoals deze bedrijven/mensen:
Bedenk dan, dit zijn is een onderdeel uit de Facebook voorwaarden waarmee je akkoord gaat als je registreert:
4. Registration and Account Security
Facebook users provide their real names and information, and we need your help to keep it that way. Here are some commitments you make to us relating to registering and maintaining the security of your account:
- You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.
- You will not create more than one personal profile.
Enkele onderdelen uit het Facebook help onderdeel:
Stel je voor je hebt een mooi netwerk opgebouwd op je persoonlijke profiel en deze wordt geblokkeerd. Welk effect heeft dat op je bedrijf en je uitstraling? Het kan namelijk wel:
De account die ik heb gemaakt om reclame te maken voor mijn bedrijf, band of andere organisatie is nu geblokkeerd.
Volgens onze Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden moeten Facebook-profielen een individu vertegenwoordigen. Gebruikers mogen geen account houden onder de naam van een organisatie of persoonlijke accounts te gebruiken om professioneel reclame te maken voor zichzelf. Als je profiel op een niet-individuele naam stond, of hoofdzakelijk werd gebruikt om reclame te maken, is dit waarschijnlijk de reden dat je profiel is verwijderd.
http://www.facebook.com/help/?faq=13624
Ook goed om te weten. Een persoonlijk profiel heeft maximaal 5.000 vrienden, een pagina kan oneindig veel fans hebben.
Nu zeg je misschien “5.000 dat heb voorlopig nog lang niet.”, maar het is toch wel je wens heel veel mensen te helpen met jouw product/dienst? Meer dan 5.000? het kan echt.
Waarom kan het zijn dat je naam wordt geweigerd als je een persoonlijk profiel probeert te registreren?
Mijn naam wordt geweigerd bij het registreren.
- Je volledige voor- en achternaam moeten worden vermeld. Bijnamen kunnen worden gebruikt als ze een variatie op je voor- en achternaam zijn, maar alleen in de indeling ‘Voornaam ‘bijnaam’ Achternaam’.
- Accounts zijn alleen voor persoonlijk gebruik. Als je een beroemdheid, bedrijf of merk vertegenwoordigt, maak je een Facebook-pagina. Pagina’s zijn bedoeld voor het vertegenwoordigen van een bestaand publieke persoon, artiest, merk of organisatie en mogen alleen worden gemaakt door een officiële vertegenwoordiger van die entiteit. Klik hier voor meer informatie over Facebook-pagina’s.
- Professionele en religieuze titels zijn niet toegestaan in accountnamen.
- Je kunt je meisjesnaam en je alternatieve naam vermelden op de pagina Accountinstellingen. Accountnamen met ‘was’, ‘geboren’ en ‘voorheen’ zijn niet toegestaan.
- Accounts kunnen maar één persoon vertegenwoordigen. Accounts voor groepen, families of stellen zijn niet toegestaan.
Ik wil me inschrijven voor een nieuw account dat ik wil gebruiken als persoonlijk profiel: Wanneer je je aanmeldt voor een persoonlijk profiel, moet je je volledige naam zonder leestekens opgeven. Als je problemen blijft ondervinden bij het registreren voor een persoonlijk profiel, dien dan een rapport in.
Ik probeer een bedrijf, product of publieke persoon te registreren: Dergelijke entiteiten kunnen geen persoonlijke profielen hebben, maar je kunt wel een Facebook-pagina maken. Pagina’s mogen alleen worden gemaakt om een bestaand publieke persoon, artiest, merk of organisatie te vertegenwoordigen en mogen alleen worden gemaakt door een officiële vertegenwoordiger van die entiteit. Lees meer over Facebook-pagina’s.
http://www.facebook.com/help/?faq=13070
Zakelijk Facebook account
Stel je wilt alleen een zakelijk account en zoekt prive niets op Facebook, kan dat? Ja, je kunt een zakelijk account aanmaken waarmee je pagina’s en advertentiecampagnes kunt beheren. Dit zakelijk account heeft wel beperkingen:
Wat is het verschil tussen een zakelijke account en een persoonlijke account?
Zakelijke accounts zijn bedoeld voor personen die de site alleen willen gebruiken om hun pagina’s en advertentiecampagnes te beheren. Daarom bieden zakelijke accounts niet dezelfde functionaliteit als persoonlijke accounts. Zakelijke accounts hebben beperkte toegang tot gegevens op de site. Personen met een zakelijke account kunnen alle door hen gemaakte pagina’s en netwerkadvertenties bekijken, maar niet de profielen van gebruikers of andere inhoud op de site die niet wordt weergegeven op de pagina’s die ze beheren. Zakelijke accounts worden bovendien niet weergegeven in zoekresultaten en kunnen geen vriendschapsverzoeken verzenden of ontvangen.
Kun je een zakelijk account hebben naast je persoonlijke account?
Je kunt maar een van beide hebben:
Het is in strijd met de gebruiksvoorwaarden van Facebook om meerdere accounts te hebben, ongeacht het doel. Als je al een persoonlijk account hebt, mag je geen zakelijke account maken, wat de reden hiervoor ook is. Je kunt alle pagina’s en netwerkadvertenties die je maakt met je persoonlijke account beheren.
http://www.facebook.com/help/?faq=12840
E-mail adres wordt niet geaccepteerd tijdens de registratie
Er zijn veel zelfstandigen die info@bedrijfsnaam.nl gebruiken in al hun communicatie en daarmee ook registreren bij sites. Bij Facebook kan dat niet. Een e-mail adres moet persoonlijk zijn:
Mijn e-mailadres schijnt ongeldig te zijn.
We ondersteunen geen e-mailadressen met algemene voorvoegsels, zoals info@ en webmaster@. Dergelijke e-mailadressen worden doorgaans gebruikt voor organisaties en bedrijven en we staan niet toe dat ze worden gebruikt voor persoonlijke Facebook-accounts. Je moet een persoonlijk e-mailadres gebruiken, zonder een dergelijk voorvoegsel. Er zijn geen uitzonderingen op deze regel.
http://www.facebook.com/help/?faq=12852
Persoonlijk account
Voor mij geldt altijd dat je persoonlijk in gesprek gaat met iemand. Dit doe je in het dagelijkse leven, en dus ook op de sociale netwerken. Je gaat niet in gesprek als een bedrijf, of een logo, bedrijfsnaam, pand. Je hebt persoonlijke interesse in die ander. Dus je hebt altijd een persoonlijk account met een foto van jezelf, op Hyves, Twitter, LinkedIn, Facebook…. Een zakelijk account heeft regelmatig een koppeling met een RSS van de site, met nieuwtjes van het bedrijf. Geen aanleiding tot interactie.
Heb jij een zakelijk account? Een account met je eigen naam en maak je vrienden met klanten? houd jij zakelijk en prive gescheiden? Of is het juist de mix?
Ik ben benieuwd naar de verschillen en motivatie. Laat het hieronder horen:
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties