25 tips voor meer Facebook fans en volgers
- By : Ernohannink
- Category : Social media
- Tags: Denise Wakeman, Fabienne Fredrickson, facebook fan, facebook fan page, facebook pagina, Mari Smith, meer fans, Stephanie Ward
Een van de meest gestelde vragen over Facebook zakelijk gebruik is:
“Hoe krijg ik meer fans voor mijn Facebook pagina?”
Dat is nog een stuk lastiger dan het lijkt maar met deze tips bereik je zeker meer mensen.
Volgens mij zijn er 3 verschillende manieren om meer fans te krijgen:
- Fans (om)kopen
- Truuks/spam gebruiken
- Natuurlijke groei
Zelf ben ik een groot voorstander om fans te krijgen op een natuurlijke / organische manier. Vanzelf laten groeien, vooral door hele goede tips, artikelen, informatie, gesprekken te geven en organiseren. Hierin sta ik niet alleen, kijk maar eens naar de reacties op deze vraag: Wat doe jij om meer fans te krijgen?
Het krijgen van fans is nog een stuk lastiger dan het lijkt. Met onderstaande tips bereik je zeker meer mensen en dus vergroot je de kans dat fan worden.
Waarom wil je meer fans?
Een vraag die we mogelijk vergeten, waarom willen we eigenlijk meer fans? Wat is je doel?
- A: Wil je de doelgroep leren kennen? Wil je met ze in gesprek? Wil je dat ze vertrouwen in jou en je producten krijgen?
- B: Of wil je gewoon meer, net als meer verkeer naar je site en meer volgers op Twitter? En zie je later wel wat het waard wordt in de toekomst.
Is jouw doel A.? Dan is een Facebook pagina heel handig en verwacht ik dat je meer fans gaat aantrekken. Je maakt gerichte keuzes en hebt een duidelijk doel. Voor dit doel weet je ook wie je doelgroep is. Dit laatste is belangrijk, heel belangrijk. Met een duidelijke doelgroep, kun je zinvolle inhoud toevoegen aan je pagina.
Is jouw doel B.? Je wilt gewoon meer. Dan kon het wel eens lastig worden. Op twitter kun je eenvoudig met veel mensen communiceren, en met allerlei mensen in gesprek gaan die je niet kent. Op een Facebook pagina is dat wat lastiger. Mensen moeten eerst vrijwillig een keuze maken om fan te worden van je pagina. Dan pas kun je daar met ze in gesprek.
Zelf wil ik fans om met ze in gesprek te gaan. Een plek te bieden waar we met elkaar kunnen praten, discussiëren, helpen hoe je meer klanten krijgt via internet. Een plek waar we elkaar open en eerlijk advies kunnen geven.
Waarom deze plek op Facebook? LinkedIn groepen en je website voldoen toch ook? Dat klopt maar het platform en aantal deelnemers aan dit platform is enorm. De kans dat ik hier zelfstandigen vindt die dit gesprek willen aangaan, die meer willen leren over klanten krijgen via internet, is hoog.
Handige manieren waarmee je meer fans krijgt.
Laten we de verschillende mogelijkheden eens bekijken.
1. Zinvolle inhoud voor je doelgroep op je pagina
Allereerst is het allerbelangrijkste dat je zinvolle inhoud op je pagina hebt. Je hebt gekozen wat de doelgroep is en je kent de behoefte. Daar is je bedrijf op gebouwd en dus je website, nieuwsbrief, en LinkedIn acties hebben daar ook de focus. Jouw Facebook bedrijfspagina heeft dus ook deze focus.
De inhoud sluit aan bij de behoefte van je doelgroep.
Een mooi gekozen doelgroep, een niche zelfs, Culinaire vakanties naar Italië.
Gebruik ook de juist keywords in de titel van je pagina. Zo verschijnt je Facebook pagina ook regelmatig in de resultaten van de zoekmachines.
2. Welkom tab op je pagina
Een welkom tab op je pagina, meer dan verdubbelt het aantal nieuwe fans. Mensen die voor het eerst landen op het prikbord (standaard instelling) weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Op een welkom tab kun je ze uitleggen wat en voor wie het is, wat ze er kunnen verwachten, en vragen op de Like (‘Vind ik leuk’) knop te klikken. Oproep tot actie helpt, mensen volgen dat beter, dan dat ze zelf moeten uitzoeken wat ze moeten doen.
Deze welkom tab van Fabienne Fredrickson is een goed voorbeeld, mooi, eenvoudig en oproep tot actie:
3. Vrienden en bekenden uitnodigen
Deze optie wordt vaak te vroeg gebruikt. De pagina wordt gestart, bijna alles is ingevuld er is verder nog geen actie op de pagina, en dan worden de Facebook vrienden uitgenodigd.
Zet je pagina op. Zorg dat de pagina er goed uit ziet, met een mooie banner en een welkom tab. Zorg voor status updates en afbeeldingen, mogelijk zelfs een video. Zorg er voor dat het informatie deel helemaal is ingevuld, met links naar je website. Als het eenmaal loopt gebruik je deze knop.
Dan kun je uit je vrienden van je persoonlijke profiel kiezen:
4. Je netwerk een mail sturen
Het netwerk wat je kunt benaderen via je email adressen in je mailprogramma kunnen we ook eenmaal benaderen.
Dan klik je op ‘Marketing’ en dan ‘Vertel het je fans’
Dit kan door een .csv bestand te importeren. Dit moet je dan eerst exporteren uit je mailprogramma. Of de inlog gegevens te gebruiken van je online mailoplossing zoals Gmail.
Denk hier ook aan de mensen die je gaat lastig vallen met je bericht, terwijl ze er niet naar gevraagd hebben en ook niet binnen je doelgroep vallen. Natuurlijk ben je zelf enorm enthousiast over je pagina, maar is de ontvanger dat ook?
Schrijf een leuk persoonlijk bericht dan is de kans groter dat ze het niet erg vinden ook al zijn ze niet je doelgroep zijn.
De mensen die (nog) geen gebruik maken van Facebook zullen eerst een account moeten aanmaken voordat ze fan kunnen worden van je pagina.
5. Updates van je pagina verspreiden via sociale netwerken
Als je een update plaatst in je Facebook pagina die nergens anders staat, verspreid dit bericht dan eens via Twitter en/of LinkedIn. Zeker als je doelgroep ook actief is op deze netwerken. De link naar de status update zit achter de datum.
Bijvoorbeeld deze vraag op de pagina van Social Media Examiner staat alleen op de pagina. Deze vraag kun je ook verspreiden in andere sociale netwerken. Zo trek je nieuwe mensen naar je pagina.
6. Je pagina vermelden in de handtekening van je email
In ieder mail programma heb je de mogelijkheid een handtekening te plaatsen. Standaard onder iedere e-mail die je verstuurd komen je contactgegevens te staan. Dat deed je nu ook al, toch? Bij deze contactgegevens zet je ook de link naar je Facebook pagina.
Bijvoorbeeld:
Met vriendelijke groet,
New World Creater
Sandra06-23413454
twitter.com/sandrabel
facebook.com/newworldcreater
Eenvoudig en effectief. Iedereen waar je een e-mail naar stuurt kan je Facebook pagina zien en direct klikken op de link (maak de link dus klikbaar).
7. Je nieuwsbrief abonnees uitnodigen
Er bestaat een grote kans dat de doelgroep van je nieuwsbrief gelijk is aan de doelgroep van je pagina. Besteed een nieuwsbrief aan je pagina en een klein deel van je abonnees wordt fan van je pagina.
Dit doen ze alleen als er een reden is om OOK volger van van je pagina te worden. Leg uit welke informatie ze daar krijgen die ze nergens anders krijgen. Geef iets weg op je pagina wat je als nieuwsbrief abonnee anders niet krijgt.
Zie het voorbeeld van Guy Kawasaki in punt 12. Guy kreeg er 4.000 fans bij (zie de diagram) door een e-mail te sturen aan zijn 140.000 abonnees en ze op de Facebook pagina een gratis boek (pdf) te geven.
8. Inhoud die alleen te zien is voor fans
Hier zie je een voorbeeld van een intrigerende welkom pagina waarmee je de inhoud pas te zien krijgt als je op de ‘Vind ik leuk’ knop hebt geklikt. In dit voorbeeld schijnt de tekst er doorheen, het geheel is een afbeelding.
Dit kun je laten doen en je kunt ook een Facebook toepassing gebruiken, Exclusive (naar de app).
9. Like box op je website
Je kunt dit doen met een Pagina-badge (1) of een ‘Vind ik leuk’-badge (2). Dit zijn eenvoudige badges, met je profielafbeelding, naam van je pagina en eventueel aantal fans en laatste status.
Mooier is een ‘Vind ik leuk’-box, kost wel meer ruimte, die de laatste updates laat zien inclusief de afbeelding van de update. Daarnaast ziet de bezoeker van je site ook andere fans van de pagina. Als ze zelf zijn ingelogd in Facebook, zien ze onder andere fans die ook in hun eigen netwerk zitten.
Je ziet bekenden die al fan zijn. Dat nodigt uit om ook fan te worden.
Je plaatst de button of box in de sidebar van je site zodat deze op iedere pagina van je site te zien is.
Voor de box en de badge ga je naar ‘Pagina bewerken’ op de Facebook pagina, direct onder je profiel afbeelding. Dan klik je op ‘Marketing’ en dan ‘Maak een badge’ of “Voeg een ‘Vind ik leuk box’ toe aan je website”.
10. Aandacht vragen in je blog
Je kunt bijvoorbeeld in een artikel waar je iets vertelt over Facebook of over jouw onderwerp mensen wijzen op je Facebook pagina. Je kunt ook de ‘WP Greet Box’ plugin gebruiken. Mensen welkom heten in je blog als ze dat nog niet eerder bezocht hebben. In deze box kun je ze gelijk attent maken op je fan pagina.
Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
11. Like knop bij ieder artikel
Deze like knop zorgt voor een verspreiding van jouw artikel binnen Facebook. Iedereen die op je blog, in een artikel komt, en een Facebook account heeft kan zo jouw artikel verspreiden.
Hiermee wordt je artikel dus in het netwerk van deze persoon op Facebook verspreid. Daarmee trek je weer fans naar je blog. De Like-box uit punt 9. of de WP-Greet-box uit 10. zorgen er dan weer voor dat ze ook je pagina zien en kunnen bezoeken.
Er zijn heel veel verschillende manieren om een like knop bij een artikel te plaatsen.
Een aantal WordPress plugins die ik zelf gebruik:
Digg Digg
Een zeer uitgebreide plugin waarmee je buttons kunt plaatsen bovenaan het artikel, links of rechts. Onderaan het artikel. Maar ook naast je site en dat deze meescrollen als de lezer naar beneden scrollt. Dit ziet er zo uit:
Sociable
Een serie knoppen om je artikel te verspreiden op verschillende sociale platformen.
Voor andere platforms vind je hier meer informatie van Facebook over de Like button.
12. Iets weggeven als mensen fan worden
Gay Kawasaki heeft voor zijn boek Enchantment gekozen alleen een Facebook pagina te gebruiken. Er is geen website. Alle actie loopt via de Facebook.
Je kunt zijn eerste boek nu volledig gratis krijgen in een PDF door op Like te klikken. Daardoor wordt er nieuwe inhoud zichtbaar.
Guy heeft uitgelegd in een artikel hoe hij 4.000 fans er bij kreeg (zie de diagram), door deze methode en een e-mail aan zijn 140.000 abonnees.
13. Fans foto’s laten taggen
Je maakt foto’s van je fans of doelgroep bijvoorbeeld tijdens een evenement. Dan voeg je deze foto’s toe aan je Facebook pagina en vraagt mensen om (zichzelf) te taggen. Mensen gaan dan zichzelf en andere taggen. Zo verspreid de foto zich over verschillende prikborden en jouw pagina wordt meer bekeken. Daar komen vanzelf nieuwe fans uit.
14. Nodig experts uit voor een Facebook chat
Social Media Examiner doet dit regelmatig. Ze nodigen een expert uit die op vrijdag vragen beantwoord die fans stellen op de pagina. Dit is een voorbeeld van vrijdag 21 januari. De vragen en antwoorden vliegen over het prikbord.
Ze vieren hun fans. Als ze een nieuw rond getal bereiken wordt deze fan bekend gemaakt en ook hebben ze een fan van de week.
Social Media Examiner is een goed voorbeeld van een pagina die de fans centraal stelt. De expert helpt de fans door vragen te beantwoorden. De Expert krijgt meer fans want heeft toegang tot een enorm platform. En de fans van de expert maken kennis met de pagina van Social Media Examiner.
15. Gebruik video
In dit mooie voorbeeld van Mari Smith op de welkom tab van haar pagina waar ze in
16. Verleid klanten om Facebook fan te worden
Op je website verkoop je mogelijk ook producten via een webshop of een shopping cart. Als iemand daar wat koopt landen ze meestal aan het einde van het koopproces op een ‘Dank je wel’-pagina. Op deze pagina kun je mensen oproepen om fan van je pagina te worden.
Dit is een uitstekend moment om dat te doen. Mensen zijn namelijk blij met de beslissing die ze hebben genomen. Ze hebben iets gekocht wat ze verder gaat helpen. Een klik op een ‘Vind ik leuk’ knop is dan nog maar een kleine stap.
Zeg op deze pagina expliciet dat ze fan ‘moeten’ worden van je pagina om op de hoogte te blijven. Een oproep tot actie (CTA – Call to Action)
17. Toevoegen aan dank je wel pagina nieuwsbrief
Je hebt op je website aanmeldvelden voor je nieuwsbrief. Als iemand abonneert op je nieuwsbrief willen ze graag meer van je weten. Jouw Facebook pagina is ook iets om van op de hoogte te blijven
Als de aanmelding voor de nieuwsbrief geslaagd is kun je in je nieuwsbrief-software een landingspagina instellen. Op deze pagina roep je mensen op de ‘Vind ik leuk’ knop te klikken.
Maak het zo eenvoudig mogelijk. Een link naar je pagina betekent extra stappen voor de bezoeker. Een box met de vind ik leuk knop of alleen de knop, betekent 1 klik en ze zijn fan.
18. Toevoegen aan visitekaartje
Dit is het visitekaartje van Stephanie Ward en op de achterzijde vind je haar pagina op Facebook.
19. Ondertekenen bedanken LinkedIn verbinding
Als iemand mij een uitnodiging stuurt om te verbinden op LinkedIn stuur ik altijd een dank je wel e-mail. Als de persoon in mijn doelgroep valt staat er in de handtekening van deze mail vaak een link naar mijn Facebook pagina.
20. Zorg dat de reacties van jezelf EN je fans zichtbaar zijn
De pagina’s waar de meeste interactie is, zie ik altijd de berichten van de fans en de pagina zelf. Standaard staat een pagina op alleen maar berichten van de pagina. Dit kun je eenvoudig aanpassen.
Aanpassen kun je door op instellingen te klikken (mogelijk moet je eerst op filter klikken). Kies ‘Alle berichten’ bij Standaardachtergrond.
21. Met tag verwijzen naar artikel in je pagina op je prikbord
In het begin heb je waarschijnlijk meer vrienden in je profiel dan fans in je pagina. Jouw vrienden op Facebook die nog geen fan zijn van je pagina missen de updates van deze pagina. Je kunt deze updates ook verspreiden via je persoonlijke updates.
Doe dit met mate, mensen kiezen er bewust voor om vriend te worden en geen fan je pagina te zijn. Als ze dan nog alle updates via je profiel te zien krijgen, gaan ze je mogelijk ont-vrienden :0)
22. Opvallende pagina (laten) maken
Zorg er voor dat je een heel opvallende pagina hebt waarmee je in het nieuws komt. Gary Vaynerchuk heeft een hele mooie tab op zijn pagina, daarmee is deze pagina al op verschillende sites onder de aandacht gekomen.
23. Tags gebruiken op foto’s
Als je foto’s upload naar je pagina kun je mensen taggen in deze foto. De mensen die getagd hebt ontvangen hiervan een melding en het verschijnt op hun prikbord. Daarmee verspreid deze foto zich via deze prikborden.
Je kunt zelfs mensen taggen (alleen vrienden) in een foto waar ze niet in staan. Dit zou ik niet doen want het is een soort spam. Je probeert mensen op een onechte manier attent te maken op de foto in je pagina.
De mensen die je getagd hebt kunnen gelukkig eenvoudig de tag verwijderen.
Bijvoorbeeld je hebt een boek gelezen van een bekende schrijver. Geef een korte indruk of een review op je pagina. Plaats de afbeelding van het boek in je pagina en tag deze met de auteur.
Noot: Je kunt alleen vrienden taggen en de update verschijnt op zijn persoonlijke profiel.
24. Tags gebruiken in updates
Je kunt in jouw update wijzen/linken naar een andere pagina. Dit doe je door eerst een @ te typen in je update. Dan verschijnt er een lijst en kun je de naam van de pagina typen en selecteren.
Dit kan alleen met pagina’s waarvan je al fan bent.
Deze update verschijnt dan ook op de pagina die je getagt hebt.
Met onderstaande update werd ik ook zichtbaar voor de fans van Appbistro:
Je kunt maximaal 6 personen of pagina’s taggen in een status update.
Gebruik dit ook verstandig. Tag alleen personen en/of pagina’s die ook werkelijk een relatie hebben met de inhoud van je update.
25. Ondertekenen van reacties
Mari Smith geeft hier een voorbeeld hoe zij een bericht op een andere pagina ondertekend met een link naar haar eigen pagina.
Ze zegt er zelf over:
“This needs to be used with discretion and I would advise against doing this on any potentially competing fan page!”
26. Adverteren
Je kunt ook gewoon een advertentie gebruiken.
Op de vraag op mijn Facebook pagina reageerde Pieter Kirkels.
Ik heb laatst gewoon op FB geadverteerd. Bijna 200 likes in 2 weken…
Bijna 200 likes uit 400 kliks op de advertentie, voor nog geen Euro per fan voor de pagina Kids en Jongeren, zoals Pieter uitlegt in de reacties.
Een voorbeeld van Weekly World News. In het artikel krijg je een volledig uitleg en tips hoe zij bijvoorbeeld ruim 600 fans erbij kregen voor minder dan US$ 1,00.
Je kunt natuurlijk ook advertenties op andere plekken kopen om mensen naar je fanpagina te leiden, bijvoorbeeld via Google AdWords.
Fans omzetten in klanten – Denise Wakeman
Waarom heb je fans in je pagina? Voor Denise is het een groot platform waar je nieuwe klanten vindt. Dit moet je dan ook gebruiken. Op verschillende plekken nodigt ze je uit om te abonneren op je nieuwsbrief, haar gratis lessen te krijgen. Zo kom je in haar sales funnel.
Fans krijgen en behouden
Onthoud dat de inhoud van je pagina er voor zorgt dat het grootste deel van de mensen fan worden en fan blijven.
- Publiceer regelmatig nieuwe updates.
- Updates gaan over je fans niet over jou.
- Zorg voor goede inhoudelijke updates.
- Zorg voor exclusieve updates, die nergens anders te vinden zijn.
- Stel vragen.
- Reageer op vragen van fans.
- Verwijder spam.
- Zet je fans in het zonnetje.
Is de Facebook pagina Erno Hannink – Social Media voor Zelfstandigen Specialist succesvol? Ik ben tevreden )
Dit is een grafiek van de groei.
Bronnen:
- How We Got To 40,310 Facebook Fans In 4 Days
- How I Built A 6-Figure Facebook Fan Page
- 15 Ways To Get More Facebook Fans
- 5 Elements of a Successful Facebook Fan Page
- 21 Creative Ways To Increase Your Facebook Fanbase
- Meer fans op Facebook? 5 tips
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
5 Comments
- At 2 februari 2011, Trix Vertogen wrote:Hoi Erno,wederom zeer nuttige tips, waarvoor dank. Wat ik graag zou willen weten is hoe je een Welkom pagina maakt voor je FB pagina. Heb je daar een tip voor?ThanksTrix
- At 2 februari 2011, Erno Hannink wrote:Trix dank je welHier is een artikel over je welkom tab http://www.ernohannink.nl/verleid-bezoekers-om-fan-van-je-te-worden-facebook-pagina/Als je meer wilt weten laat het me dan weten
- At 2 februari 2011, greetje wrote:Hallo ErnoBedankt voor de tips,ik ga het uitproberenvr.groetjes Greetje
- At 2 februari 2011, Jacqueline wrote:Beste Erno, ik heb een aantal malen geprobeerd vrienden die al op facebook zitten of mailadressen via csv te importeren en uit te nodigen om fan te worden van onze pagina, maar de uitnodigingen komen niet aan.Weet jij waaraan dat zou kunnen liggen? Alvast bedankt voor je antwoord.mvrgr, Jacqueline
- At 2 februari 2011, Erno Hannink wrote:@Greetje graag gedaan. Als je zelf een mooie tip hebt dan hoor ik dat graag.@Jacqueline wat als je maar 1 adres importeert, bijvoorbeeld die van mij? Kun je dat eens testen svp
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Some excellent designs there! Thanks for sharing.
Dag Erno,
Bedankt voor je overzichtelijke tips!
Ik heb een e-mailbestand die ik graag wil uitnodigen voor onze fan page. Ik heb net zoals Jacqueline het bestand omgezet in CSV. Helaas komen ook mijn uitnodigingen niet, terwijl FB wel aangeeft dat ze verzonden zijn. Wil je me hierbij helpen?
Goed artikel heb het ook gelijk even doorgestuurd naar een collega die was hier namelijk ook voor aan het kijken.
ik heb bij facebookfanskopen[.]nl 3000 likes gekocht zeer tevreden. was Goedkoop! 1000 likes 39 euro
Hij heeft 250 likes extra ingeleverd!
Ja dat kan. Ik ken nog andere sites waar dit mogelijk is. Echter is de vraag; zijn dit Likes van Nederlandse facebook gebruikers? En zijn deze gebruikers vanaf nu ook betrokken bij de content die je op deze facebook pagina plaatst? Want wat koop je dan eigenlijk precies voor 39 euro? Meer potentiele klanten? Meer bezoekers naar jouw website? Een betere vindbaarheid van jouw website?
Bedankt voor deze tips!