In het artikel en de nieuwsbrief Tip 9 ontbreekt – jouw No1 tip internet en social media voor lokale ondernemer? vroeg ik naar jouw No 1 tip voor de lokale ondernemer. Via het blog en als reactie op de nieuwsbrief ontving ik heel wat tips.
Deze wil ik met je delen. Alle tips op een rij op volgorde van ontvangst. En uiteindelijk natuurlijk de presentatie met daarin Tip 9 verwerkt.
Rutger Steenbergen van SEO Zwolle
Sta voor kwaliteit, in alles wat je doet. Dus OOK in je teksten.
Ik zie zo vaak professionele websites en mailings met spelfouten, recent nog een commerciële dienst die de D’s en T’s bij voltooid deelwoorden consequent verkeerd gokte. Dat staat zoooo slordig. Ben je zelf niet zo goed in spelling, schakel dan hulp in, helemaal bij belangrijke stukken als persberichten en acquisitiebrieven. Een eerste indruk maak je maar een keer, dus zorg dat het een goede is.
Laat anderen vertellen wat ze aan je hadden c.q. dat je goed bent! Ik heb op Linkedin meer dan 30 recommendations staan. Ik vraag na iedere opdracht die ik afrond aan een tevreden klant bij wie hij mij wil introduceren.
Luister wat je doelgroep doet en nog belangrijker: meet alles!
Meten is weten. Dus installeer Google Analytics op je website, stel doelen in en belangrijker: gebruik de informatie die daar binnenkomt om je website mee te verbeteren. Bijv. interne zoekopdrachten waarmee je kunt zien waar je bezoekers behoefte aan hebben / wat ze niet kunnen vinden en schrijf er vervolgens over!
Stel ook Google Alerts in om in de gaten te houden wanneer er iemand over je schrijft.
Raymond Badoux van Nieuwsbriefland
“Luister goed naar anderen…als je interesse toont, zul je merken dat men ook meer oor heeft voor jouw boodschap!”
Judith Traast van La Vie Secretarieel
Verstuur een nieuwsbrief om je klanten/prospects op de hoogte te houden. Je bouwt daarmee een goed bestand op met waardevolle adressen, je blijft ook top of mind en daarmee vergroot je de kans dat jij gebeld wordt als de klant je nodig heeft! Het is wel van belang te weten wat je wilt melden en aan wie.
Zie ook tip 6.
Jos Geerits van Rabobank Graafschap-Zuid
mijn tip (aanvullend op tip 4) zou zijn:
Juist de kleine ondernemer kent zijn klant:
– gebruik dit voordeel ook digitaal. Dus personaliseer je emails. “Beste X” spreekt 8 keer zo goed aan als “Beste relatie”.aanvullend op tip 6:
– vraag je klant eens om de (email)gegevens van drie interessante nieuwe klanten voor jou (en lever meteen drie emailadressen + gegevens van interessante klanten voor hem!). Omdat je een persoonlijke band hebt en hij je iets gunt wil jouw klant dat vast wel doen.
Jolanda Pikkaart van Webschrijven
Kruip in het hoofd van je klant. Waar is hij of zij naar op zoek? Geef de oplossing
Bepaal de “ingangsvraag”. Wat is de vraag waarvoor mensen jou moeten bellen.
Bijvoorbeeld voor een ontwerper: ik wil een nieuw visitekaartje.
Joost van der Spek van Mano Verdes
“Geloof in je bedrijf en werk met de juiste intentie”
Sandra Kok van You! Coaching en Advies
Maak een persoonlijke bedrijfspresentatie.
Ik heb hier een blog over geschreven en merk dat er meer kleine ondernemers/zzp’ers goed gebruik van maken.
http://youcoachingnl.wordpress.com/2010/08/06/heb-jij-al-een-persoonlijke-bedrijfspresentatie/
Marlies van der Meer van Meer Advies
Bij punt 1 Focus moet voor mijn gevoel nog staan: maak je doelgroep zo smal mogelijk en je aanbod zo specifiek mogelijk. Ik lees namelijk nergens een tip over wat je als ondernemer kunt aanbieden.
Bij punt 9 mag van mij: Richt je bij alles wat je zegt en doet op de klant: wat heeft hij/zij eraan? (of als je Engelse termen wilt gebruiken: What’s in it for me? vanuit oogpunt van de klant)
‘What’s in it for me’ houdt automatisch in dat je kwaliteit levert; dat je gebruik maakt van testimonials om evt twijfel weg te halen bij je klant en het belangrijkste: dat je waarde levert of toevoegt.
Linda Commandeur van Gewoon! Commandeur
Gebruik op elke plek (Twitter, Facebook, Hyves, eigen website, blog etc.) een aantal woorden (zgn. key words) die steeds terugkomen in alle uitingen.
Martijn Meima van Meima Coaching
Mijn gouden tip is om te beginnen bij de vraag van de klant. Welke behoefte heeft de klant, wat zijn de woorden die deze klant gebruikt om (op internet) te zoeken. Dit kun je gemakkelijk uitvinden via Google Sandbox.
Sluit vervolgens aan bij deze behoefte door je product/dienst zo te beschrijven dat het helemaal past bij de vraag. Of sterker nog, bedenk een product of dienst voor deze vraag.
Als je mensen geeft wat ze vragen, worden ze vanzelf klant!
Erwin de Beer van Dreams Matter
maak online sociaal contact.
Online sociaal contact kun je op allerlei manier realiseren. Via twitter, LinkedIn, reageren op blogposts, via ning’s, enz. Daarbij vind ik het belangrijkste dat je jezelf blijft. Dan bouw je een relatie op met precies die mensen die bij jou en jouw onderneming passen. Reageer niet alleen zakelijk/professioneel maar ook regelmatig persoonlijk. Zo leren mensen jou kennen zoals je bent.
Online kun je veel meer mensen leren kennen dan je ooit IRL kunt ontmoeten. Toch blijkt online contact telkens weer net zo echt te zijn als IRL contact. Dat merk je vooral als je dan toch ens een aantal van je online contacten IRL ontmoet.
Lorraine Simoons van SoOrganized
Mijn tip zou zijn: have fun! Dat onderdeel vergeten mensen nog wel eens als ze zich mee laten slepen door alle dingen die ze moeten doen om hun bedrijf te laten groeien.
Als je plezier hebt in wat je doet, gaat het altijd beter!
Plezier geeft energie, energie zorgt voor flow, flow zorgt ervoor dat je dingen afmaakt en verder groeit en resultaat behaalt.
Bert van Dijk, www.bertvandijk.eu
zorg altijd voor de hoogste kwaliteit en doe wat je belooft!
Dank je wel voor jullie tips en aanvullingen.
Dit is de presentatie nu
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties