Sociale netwerken zijn zeer geschikt om een relatie op te bouwen en te onderhouden met jouw doelgroep, met partners, leveranciers, collega’s…. Volgens mij zijn online netwerken zelfs geschikter hiervoor dan de traditionele netwerken waar je elkaar ontmoet.
Het is donderdagochtend en weer de eerste donderdag van de maand. Het is 6:00u en de radiowekker springt aan, snel doe ik deze uit voordat mijn vrouw wakker wordt. Ze draait zich om en slaapt rustig door terwijl ik zachtjes uit bed stap en me aankleed.
Rustig loop ik naar mijn kantoor dat op dezelfde verdieping als onze slaapkamer ligt. De PC gaat aan en ondertussen vul ik de kan met water in de badkamer en doe mijn lenzen in. De badkamerdeur dicht voor het tandenpoetsen zodat de kinderen nog niet wakker worden. Terug in mijn kantoor schenk ik een glas water in en lees verder in het boek van Steve Farber – The Radical Leap: A Personal Lesson in Extreme Leadership
(aff). Het is bijna uit.
Na een half uur lezen sla ik het boek dicht en denk nog eens over LOVE, Extreme Leadership en LEAP. Ik denk ook nog even terug aan Steve’s presentatie tijdens SOBCon in Chicago het weekend daarvoor. De boeiende manier van vertellen en ook de manier waarop het boek is geschreven. Daar wil ik meer mee doen voor mijn eigen volgende boek!, besluit ik. Buiten ziet het er naar uit dat het geen bijzondere dag wordt, een beetje grauw is het.
Firefox en Tweetdeck worden opgestart. In Firefox kijk ik of er nog berichten zijn in Facebook. Ja, er wil iemand met me verbinden. Ik ken haar nog niet en bekijk dus het profiel wat beter. Ze is verbonden met een aantal mensen die ik wel ken. Ze heeft een leuk bedrijf en schrijft teksten voor haar klanten. Haar berichtjes op Facebook zijn ook leuk, af en toe een lach op mijn gezicht door haar uitspraken. OK, ik accepteer de verbinding. Verder nog 2 bekenden, Claudia en Peter, waar ik direct op bevestigen klik.
Nu aanmelden op Twitter.com. De laatste nieuwe volgers bekijken, he daar heb je Steve die mij nu ook is gaan volgen. Een Peter zie ik, die alleen maar zend en dus niet in dialoog is met andere, die volg ik dus niet terug. Verder klik op de knop ‘Follow’ bij Alice, Mona en Richard, profiel en tweets zien er interessant uit. In Tweetdeck reageer ik ondertussen op een vraag over WordPress en over de volgende SMC Amsterdam.
Naar LinkedIn.com, ik klik op de inbox en bekijk de uitnodiging van Jack. Jammer weer een standaard uitnodiging “I’d like to add you to my professional network on LinkedIn.” Ik bekijk toch nog even het profiel, aangezien er niet veel ingevuld staat en geen dingen die ik interessant vindt klik op Archive. Zo eindigt de uitnodiging in het archief en is de zender niet gemarkeerd als spammer.
Na de inbox zijn de groepen aan de beurt. Toch nog snel even checken of er nieuwe leden zijn aangemeld bij een van de groepen die ik beheer. Eentje voor deOndernemer, ik beoordeel snel zijn emailadres en naam en ja, hij komt uit Nederland dus Stijn wordt toegelaten tot de groep.
De Open Coffee Doetinchem start om 9:00u dus nog even door de mail om te zien of er dringende zaken zijn waar ik op moet reageren. Ja, Huub, een klant vraagt of ik iemand ken die hem kan helpen bij een database vraag. Mmm, ik heb niet zo iemand in mijn hoofd die dat kan. Ik besluit om Twitter te gaan gebruiken om deze vraag te stellen, terwijl ik nog een slok water neem. Zo, de vraag staat uit, hopelijk kan ik Huub straks verder helpen.
Het is alweer 7:30u tijd voor het ontbijt. Naar beneden, zoonlief is zijn boterhammen aan het voorbereiden voor zijn schooldag en onze dochter praat alweer honderd uit. Brinta in het bord en melk er bij, dat is mijn ontbijt. Nadat de vaatwasser is uitgeruimd ruim ik de tafel weer af en wens de kinderen een fijne schooldag.
Terwijl ik verder kijk in de mail heb ik al 2 reacties op mijn vraag via Twitter. De tweet over het artikel van gisteren is geretweet, deze aardige mensen even bedanken. Verder zie ik een vraag van Marco hij heeft vorig jaar bij een presentatie gezeten en vraagt nu of ik in ben voor een presentatie over netwerken. Daar alvast positief op reageren om verder af te stemmen. Hij is nog in een oriënterende fase.
Net voordat ik weg wil gaat de telefoon, het is Susan. Ze zegt dat ze een probleem heeft en vraagt of ik haar kan helpen. Ze wil graag meer doen met sociale netwerken maar weet niet bij welke en wat ze dan precies moet doen. Samen kijken we naar haar website en ik stel vragen over wat ze doet en wie haar klanten zijn. Ze besluit dat ze mijn hulp goed kan gebruiken en we plannen een afspraak voor een dagdeel volgende week.
Nu snel op de fiets naar Ruimzicht waar Open Coffee Doetinchem plaatsvindt. Onderweg denk ik nog eens na over wat ik precies doe voor klanten. De laatste dagen praat ik daar met veel mensen over. Wat vind ik echt leuk, ik heb het al afgekort naar FAS – Find, Add and Share. Ja, ja, maar wat is nu het grootste misverstand voor mijn doelgroep. In gedachten herhaal ik wat ik eerder tegen Hans van Willegenburg zei in een workshop: “Mensen denken dat relaties via internet niet echt zijn.”
Gisteren nog, Annelies en Steven werken veel online, maar ze vertelden allebei hoe belangrijk het is om mensen toch even echt te ontmoeten. De klant vindt het fijn en zij zelf ook. Waarom toch?
Als ik na de Open Coffee weer thuis ben pak ik het artikel uit de Intermediair er nog eens bij: “Netwerken: lichaamstaal is ook niet alles. Live of online” Tom Postmes van de Rijksuniversiteit van Groningen zegt:
“De mens is heel flexibel. We kunnen communiceren op de raarste manieren. De intimiteit hangt niet af van het medium, maar van de boodschap, van de ontvanger en van onze intentie…. We sturen nu sms’jes, maar we hebben jaren via brieven gecommuniceerd. Niemand zou durven beweren dat een brief niet intiem kan zijn.”
Ik realiseer me dat de Open Coffee heel gezellig was, weer een aantal mensen gesproken en 2 nieuwe visitekaartjes, maar de contacten online waren effectiever. Het ging sneller en ik hoefde er niet voor op pad. De gesprekken op Twitter en Facebook zijn net zo echt als bij de Open Coffee.
Er is nog een reactie gekomen op mijn vraag via Twitter. Huub ontvangt een mail van mij met daarin 3 namen van mensen die hem waarschijnlijk kunnen helpen met zijn database vraag.
WordPress gaat open en ik begin met het bedenken van een titel voor dit artikel en ik begin te schrijven. Dochterlief komt thuis om samen een boterhammetje te eten, naar beneden en straks verder.
Credits: kjarret – Circle of Techie Friends
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Online relaties opbouwen maakt mensen ontmoeten onnodig
6 Comments
- At 12 May 2010, Adine Versluis wrote:Interessant artikel! Mijn ervaring is ook dat het opbouwen van online relaties handiger en effectiever is dan live ontmoetingen. Het is sneller, je hebt een veel groter bereik en je kunt veel sneller zien of en waarom het leuk/interessant zou zijn om meer van iemand te weten te komen. Bovendien is het online veel makkelijker om mensen aan elkaar te koppelen; via een RT op Twitter, een mailtje doorsturen of een LinkedIn-introductie regelen.Offline netwerken doe ik ook, maar in veel mindere mate en vaak ter ondersteuning van het online netwerken. Hoewel ik ook vaak de vraag krijg of dat nu wel ‘echt’ is en of je echt wel iets kunt met online netwerken, werk ik al een aantal jaar op deze manier en het bevalt me prima!
- At 12 May 2010, rutger wrote:Los van het feit of het kan, kan ik niet zonder persoonlijk contact. Anders wordt het wel heel eenzaam, zo’n hele dag in stilte achter een beeldschermpje. Niets voor mij 🙂
- At 12 May 2010, Eric Vermeulen wrote:Beste Erno,Telkens als ik iets van je lees lijkt het meer of ik je persoonlijk ken.
Dat is het sterke van de nieuwe manier van communicatie. Ik heb deze weg omarmd, in eerste plaats omdat ik werk voor Canadese artiesten en internationale muziekfestivals, clubs en theaters.
Voor mijn bedrijf is het belangrijk om zowel de artiesten, de opdrachtgevers (festivals, muziek clubs, theaters) en de fans te bereiken (de groep die in de zaal zit en de CD’s koopt). Mijn focus is al 13 jaar Europa in plaats van Nederland en hoe kun je die beter bereiken dan via sociale media.
Voor het persoonlijke contact zet ik nu dagelijks Skype in.
Ik ben net aan je boek begonnen en hoop dat ik de sociale media veel beter kan gaan inzetten met als resultaat niet alleen de fans te bereiken maar vooral veel nieuwe fans toe te voegen.
Bedankt voor al je blogs en het boek, het is een bron van inspiratie.
- At 12 May 2010, Arjan Veerman wrote:Dag Erno, Ik ben zelf nog behoorlijk aan het zoeken hoe alle online mogelijkheden en sociale netwerken in zakelijk en persoonlijk opzicht bij mijn bedrijf en mijzelf passen. Ik geloof niet dat we helemaal zonder persoonlijk contact kunnen. Afgezien van kunnen is het ook de vraag of je dat zou willen. Ik herken wel wat je schrijft over effectiviteit: ik denk dat het kennismaken en het begin van een relatie opbouwen prima kan via sociale netwerken en waarschijnlijk veel sneller en effectiever gaat dan tijdens fysieke bijeenkomsten. Misschien worden fysieke bijeenkomsten minder belangrijk en interessant voor nieuwe kennismakingen, maar wel veel nuttiger en effectiever als een vorm van versteviging en onderhoud van (al dan niet online) gelegde contacten. Een mooi voorbeeld hiervan in mijn branche (makelaardij) was #tweist. Een door Janetta Dorsman georganiseerde bijeenkomst voor mensen die elkaar gedeeltelijk alleen nog maar online hadden ontmoet. Op deze manier groeit wellicht niet alleen de effectiviteit van de tijd die je aan IRL ontmoetingen besteed, maar ook de zinvolheid en het plezier wat je er aan beleeft. Al moet ik toch ook zeggen dat ik zeer kan genieten van onverwachte bijzondere eerste ontmoetingen waarbij alles, dus ook het non-verbale, meteen klikt.
- At 12 May 2010, Niels Limbeek wrote:Als ik kijk naar “netwerk online” en “netwerk face 2 face” dan kies ik toch liever voor het 2e, tenslotte zit daarachter ook het non-verbale waar je soms meer kan uithalen dan achter je pc je verhaal vertellen.
- At 12 May 2010, Hennie Tibben wrote:Hi Erno,ik ben het helemaal met je eens dat relaties (ook) online op te bouwen zijn en dat het op onderdelen zeer effectief kan zijn.
Als je effectief opvat als “doen wat werkt” en dat ziet als de “waarde” die je creëert voor jezelf en anderen, dan speelt voor mij ook nog iets anders. Ik vergroot mijn werkplezier (en dus mijn effectiviteit) meer via mensen dan via dingen (bijv. online techniek). De voorkeur voor mensen of dingen zie je bij andere mensen bijv. ook terug in hun beroepskeuze of werkvormen. Ik denk dus dat de ideale verhouding tussen mensen en dingen een persoonlijke afweging is.
Ook ervaar ik dat menselijk contact via het online en het ‘echte’ (?) leven mooi in elkaar kunnen overlopen en dat hierin grenzen te verleggen zijn. Ik ben :-))) met de kansen die de techniek van 2010 mij biedt, de online tips die jij geeft aan zelfstandige professionals (ja, die zouden meer mensen als middel kunnen inzetten zodat ze hun doel bereiken!) én ik blijf een fan van ontmoetingen in het echte leven!
Hartelijke groet,
Hennie Tibben
Geen reacties