Marketing is enorm – breng het terug naar de kern
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: hyperspecialisatie, marketing
Afgelopen week sprak ik met Esra (niet haar echte naam). Ze heeft vorig jaar een deuk opgelopen.
Een financiële deuk, en nog veel belangrijker een emotionele deuk. Ze had een coaching jaarprogramma gekocht om te groeien als bedrijf en beter te worden in de marketing.
Het programma kostte € 2.500 en voor haar gevoel heeft ze totaal niet gekregen wat er was beloofd. Het programma duurde veel langer dan de afspraak, onder andere omdat de coach andere (grotere) projecten kreeg en minder tijd had voor de coaching.
Deze ervaring heeft haar de afgelopen tijd in de greep gehouden.
Ze zag alleen de negatieve ervaring. Dit ging zelfs zo ver dat ze bang was om zelf goede coaching aan te bieden. Wat als zij haar afspraken niet na kwam?
Met wat hulp kon Esra zien dat ze ook veel geleerd heeft tijdens dit traject maar dat haar negatieve gevoelens dit overschaduwen. Wat ze in ieder geval geleerd heeft is dat zij duidelijk wil zijn in haar coachingsafspraken en deze te leveren.
Esra had het gevoel dat marketing heel ingewikkeld is en hier veel hulp bij nodig heeft.
Daarom ging ze op zoek naar begeleiding. “Er is zo veel beschikbaar, ik weet niet waar ik moet beginnen.”
Marketing en verkoop is in de kern heel eenvoudig:
- Weet wie je klant is
- Onderzoek haar grootste probleem
- Hoe los jij dit op
- Breng de wereld op de hoogte.
- Help mensen (te kopen)
Er zijn oneindig veel middelen om dit te doen.
Gelukkig hoef je er maar een paar te gebruiken.
Jij hebt een levensdoel
Je wilt iets betekenen voor de wereld een bijdrage leveren. Jij hebt een missie.
Met jouw kennis, expertise, hulp wil je de juiste mensen helpen.
Zorg er voor dat de precies de juiste mensen van jou horen zodat je jouw missie kunt uitvoeren.
De wereld op de hoogte brengen kun je doen met tekst, afbeeldingen, video, audio, via internet, ontmoeten, spreken.
De voordelen van deze middelen:
- Voordeel van de tekst is dat het goed gevonden wordt door de zoekmachines.
- Voordeel van afbeeldingen is dat het eenvoudig verspreid via de sociale netwerken als Facebook, Instagram, Pinterest…
- Voordeel van video is dat mensen je beter kunnen leren kennen, ze zien en horen jou.
- Voordeel van audio is dat mensen er naar kunnen luisteren terwijl ze iets anders doen (wandelen, rijden, reizen..)
- Voordeel van internet is dat afstand geen probleem meer is.
- Voordeel van ontmoeten is dat jij de mensen goed kunt leren kennen. Relaties worden intenser.
- Voordeel van spreken is dat de mensen jou nog beter leren kennen.
Kies er een paar die jou goed liggen.
In hoe meer kanalen je zichtbaar bent des te meer hoort de wereld van jou.
Hoe meer kanalen, des te harder je moet werken, en/of meer hulp moet inroepen.
Een e-mail later die dag van Esra laat zien dat ze de eerste stappen naar een beter bedrijf heeft gezet.
”Dus dat ik vorig jaar zoveel heb uitgewerkt en al wel gedocumenteerd heb, komt nu van pas. …
Jij maakt het heel praktisch en zet er opdrachten in. Het is superfijn hoe jij het aangeeft in het boek. Ik ga er alleen iets sneller doorheen dan er voor staat, Ik doe niet over alles een week. Omdat ik vorig jaar al 12 maanden met soortgelijke opdrachten heb gewerkt.”
Noot: Esra is aan het werk met het Handboek Hyperspecialisatie.
Mijn missie is om mensen als Esra te helpen om No.1 te worden in hun niche.
Zodat ze opvallen, de ideale klant haar verhaal ziet. Zodat zij haar levensdoel kan bereiken.
Credit foto: Celestine
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties