Korting geven bij verjaardag slim?

Ondernemen

Er is er één jarig hoera hoera. Super leuk en laat de vele leuke berichten via de vele sociale media kanalen maar binnen komen! Nog leuker, een paar mensen bellen jou. Maar heb je heel veel geluk dan krijg je cadeautjes! Dat vind ik super leuk. Het kan ook andersom, je krijgt een cadeau omdat iemand anders jarig is! Bedrijven en ondernemers maken van deze feestdag veel gebruik. Ze sturen bijvoorbeeld een leuk bericht en bieden de jarige klant een leuke attentie. Een Bakkerij geeft bijvoorbeeld een gratis gevulde koek, of een gratis HEMA tompouce, een gratis lava cake bij de pizza, gratis dessert in het restaurant, etc. Gratis cadeautjes krijgen is ook mogelijk wanneer het bedrijf een aantal jaar bestaat of omdat de ondernemer zelf jarig is. In veel gevallen krijgen klanten bij een verjaardag (zelf jarig of bedrijf / ondernemer is jarig) een korting op product of dienst. Dus een geschenk of traktatie in de vorm van een vast bedrag of een percentage. Maar is dat eigenlijk wel slim? Ik vind van niet!

Aandacht voor verjaardag is goed

Natuurlijk is het altijd verstandig om aandacht te besteden aan verjaardagen. Een felicitatie ontvangen op jouw verjaardag zal zelden als vervelend worden ervaren. En het vergt weinig inzet / tijd omdat het te automatiseren is. Dat is gelijk ook de reden dat het minder effectief is, de ontvanger “weet” dat de felicitatie e-mail / post vanuit een geautomatiseerd systeem is verzonden. Echter wanneer de jarige in dit bericht ziet dat er een gratis geschenk aan vast zit dan zal de blijdschap een stuk groter zijn.

Ook wanneer jij als ondernemer zelf jarig bent of jouw bedrijf bestaat bijvoorbeeld 5 jaar dan mag je daar zeker aandacht aan besteden. Het komt niet vaak voor en mensen begrijpen dat je blij bent met die gebeurtenis. En ook hier geldt dat wanneer je trakteert dat de aandacht en blijdschap zal toenemen. Dus zet de verjaardag van jezelf of van jouw bedrijf op de content kalender, een mooi moment voor een klant-contact.

Tip: maak bericht zo persoonlijk mogelijk

Probeer met de mailing wel creatief te zijn. Hoe minder het voor de ontvanger voelt als een geautomatiseerd bericht hoe beter. Gelukkig bieden veel tools mogelijkheden om in ieder geval het bericht te personaliseren met een persoonlijke aanhef (beste Piet, Lieve Anita). Maar ga daarin iets verder. Wordt iemand 30, 25 of 50? Zorg dan dat de tekst in het geautomatiseerde bericht daarmee iets doet. Is iemand op een speciale dag jarig (Koningsdag, kerst, nieuwjaar, etc.)? Probeer de tekst hier dan op aan te passen. Heb je andere persoonlijke gegevens van deze persoon (woonplaats, hoe lang ze klant zijn, sport, hobby, etc.)? Probeer hier dan creatief mee om te gaan (houd hierbij wel rekening met de AVG regels).

Is korting geven goed?

Er is veel discussie over het wel of niet geven van kortingen. Neem bijvoorbeeld Eelco de Boer, IMU en veel affiliatie marketing ondernemers… zij geven altijd korting. Na een presentatie krijg je als luisteraar te horen dat het hele pakket normaal 5.000 euro kost maar dat snelle beslissers het kunnen kopen voor 1.500 euro. En wanneer je nog tijdens de webinar het pakket koopt dan krijg je er gratis een paar boeken bij. En het is een bewezen techniek; Urgentie Marketing en FOMO-marketing (Fear of Missing Out). Dit doe je via Limiet op de tijd (na vandaag vervalt korting) of Limiet op het aantal (nog slechts 2 beschikbaar). En de aankomende Black Friday is natuurlijk ook mega succesvol.

Geef nooit korting boekVeel Marketingcoaches, business coaches / adviseurs en soortgelijke guru’s vinden korting geven juist een slecht idee. Jos Burgers is in zijn boek Geef nooit korting duidelijk geen voorstander van het geven van kortingen, dus ook niet naar aanleiding van een verjaardag. Zij hebben een valide punt. Want wanneer je 5 of 10% korting geeft dan is een klant daar niet van onder de indruk. Je moet dus al 20% of meer korting geven om een twijfelende klant over de brug te helpen. En wat zegt dat dan over de oorspronkelijke prijs? Blijkbaar kan het net zo eenvoudig ook voor 20% minder. En er zijn klanten die de volle 100% hebben betaald, zij balen dat ze niet even hebben gewacht en hebben het gevoel dat zij juist te veel hebben betaald.

 

Korting geven bij een verjaardag

Zoals ik hierboven al schreef, ben ik blij met de aandacht die ik krijg op mijn verjaardag. En ik ben blij voor de ander wanneer ze zelf jarig zijn of wanneer het bedrijf alweer 10 jaar bestaat. Echter wanneer ik dan lees dat de ondernemer of het bedrijf mij een korting geeft als geschenk of traktatie dan is mijn blijde gevoel weg. “Oh ze willen wat aan mij verkopen” is dan wat ik direct denk. En snel herken ik de volledig geautomatiseerde inhoud van het bericht. Het bericht naar de prullenbak dan maar.

Enkele voorbeelden van commerciële berichten:

  • HOERA, [bedrijf] is jarig! Vandaag blazen wij alweer 17 kaarsjes uit. En wie jarig is…. Juist, die trakteert 🎁. Kies je korting*:
    1. Gratis postzegel bij je kaart, met code POSTZEGEL
    2. Gratis kaart bij chocolade, met code CHOCOKAART
    3. Gratis vaas bij je boeket. Geen code nodig.
    De bovenstaande acties zijn alleen vandaag geldig. 😡
  • Als we niet jarig waren geweest was een ticket voor dit online seminar waarschijnlijk 197 euro geweest. Ik hoop dat je daarom deze kans grijpt en voor maar 11 euro erbij bent!
  • Gefeliciteerd, we wensen je een fijne verjaardag meneer [achternaam]. Wij sturen deze e-mail omdat we je een fijne verjaardag willen wensen. Daarom is deze e-mail niet gerelateerd aan een van onze producten en bevat het geen commerciële boodschap.
  • Ik ben 40 jaar geworden en mijn bedrijf bestaat 8 jaar! Wie jarig is trakteert, dus ik ook. Ik ga iets doen wat ik nooit eerder gedaan heb en dit is ook écht een eenmalige actie! Speciaal voor mijn trouwe volgers (waar jij deel van uitmaakt) heb ik een cadeautje🎁 Omdat jij op mijn mailinglijst staat krijg je de kans om met €300,- KORTING lid te worden van de [een Academy].
  • Namens het hele team van [bedrijf], gefeliciteerd met je verjaardag! We hopen dat je een leuke dag hebt en wensen je een mooi, gezond én attent jaar toe. Een verjaardag begint natuurlijk pas echt met een cadeautje. Dat weten wij als geen ander. Daarom ontvang je met code AAAAAA € 2,50 korting op je kaart.
  • Members get more! En daarom ontvang je van ons €10 VERJAARDAGSKORTING*, waarmee je alvast een verjaardagsoutfit kunt shoppen.
  • Hieper de piep, hoera! We wensen je een hele fijne verjaardag vandaag. Ter ere van deze speciale dag hebben we natuurlijk een cadeau voor je uitgezocht. Boek je volgende huurauto bij [bedrijf] en bespaar tot wel 10%*.
  • Om deze bijzondere dag te vieren, heeft de [bedrijf] een cadeautje voor je: een kortingsvoucher t.w.v. € 5.-. Je kunt deze tot [datum] inwisselen in één van onze winkels of de webshop.
  • Op [datum] is mijn 33ste verjaardag en om dat te vieren geef ik tot en met [datum] 33% prijsverlaging op alle online programma’s.

Zie eerste bericht: dus op mijn eigen verjaardag krijg ik een korting op het versturen van een kaart? Is dat logisch? En dat versturen moet ik dan ook doen op diezelfde dag! Sorry, laat maar.

Zie derde bericht: een verjaardagsemail dat vol staat met hyperlinkjes naar het bedrijf en de geboden producten. Nee natuurlijk, het is geen commerciële boodschap!?

Voorbeeld van super leuke verjaardagsberichten:

  • Yes! Gefeliciteerd alvast. We hebben een cadeau voor je geregeld: 24 uur lang Unlimited Data. Kun je de hele dag videobellen met vrienden en familie, of je meest feestelijke playlist op repeat zetten. Hoe dan ook, trek het internet helemaal leeg! Eén jaar geldig: Liever bewaren voor een andere dag? Dat kan ook. Je Unlimited databundel voor 24 uur is een jaar geldig. Gebruik ‘m wanneer het jou uitkomt.
  • Ik ben jarig :). Mag ik namens jou aan Stichting KiKa doneren?
  • Ja, ik ben bijna jarig (nog 3 nachtjes slapen…!) En wie jarig is trakteert… ! Je krijgt gratis toegang tot de eerste les met als onderwerp ‘Wie zit er nu op mij te wachten?’.

En daar had ik vele persoonlijk geschreven berichten aan kunnen toevoegen die ik heb gekregen van bedrijven waarmee ik samenwerk of waar ik klant van ben. Altijd goed wat mij betreft en Facebook / Linkedin helpen jou hier aan te denken.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Scam Alert gericht op Marketing bedrijven

Dit is een oplichtingswaarschuwing voor marketing bedrijven en marketeers. Deze specifieke dienstverleners zijn doelwit van een specifieke fraude afkomstig van, zo lijkt het, professionele grote organisaties. De marketingwereld is getroffen door een geavanceerde oplichting die legitieme zakelijke voorstellen van een internationaal bedrijf nabootst. Deze oplichting richt zich ook specifiek op …

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

Shares