Klanten werven via internet voor ZZP-ers – begin met een lach
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: Enchantment, Guy Kawasaki, klanten, meer klanten
In de voorbereiding voor deze presentatie ben ik op zoek naar een pakkend begin. Lianne gaf in haar laatste nieuwsbrieven al enkele mogelijkheden van KUS openingen, de aandachtstrekker. En plotseling komt alles samen… ik begin met een lach.
De vier artikelen van Lianne lees ik nog eens allemaal, ze helpen me op weg, maar toch heb ik het nog niet helemaal. Het introductierondje heb ik verplaatst naar net voor de koffie zodat de deelnemers met nieuwe mensen gaan netwerken tijdens de koffiepauze. Hoe moet het begin dan?
Zoals iedere ochtend ben ik vanochtend gestart ik met het lezen in een boek. Op dit moment lees ik Enchantment (The Art of Changing Hearts, Minds, and Actions) van Guy Kawasaki en ik ben net bij het hoofdstuk waar hij vertelt over presenteren (pagina 115).
Guy vertelt dat je dezelfde presentatie heel vaak moet geven, telkens wordt je presentatie beter en ‘Enchant’ je meer mensen met jouw doel. Guy zegt dan, maak wel telkens je introductie op maat. Goed idee, dat ga ik ook doen. Ik neem de camera mee en maak vooraf foto’s van het pand en de bezoekers en voeg deze toe aan de presentatie.
Terwijl ik wat later nog eens door de notities in mijn telefoon blader zie ik een notitie van het Global Speakers Summit in april.
“Watch video of Amanda Gore best gemalen speaker according to Alan Parker”
Nu moet ik erkennen dat ik geen idee meer heb wat ‘gemalen’ hier betekent maar dat zal een spelfout zijn of een automatische correctie van de telefoon (‘best female speaker’?). Goed, op zoek naar Amanda Gore op het web. Ik zie gelijk een aantal video’s van haar in Google met pakkende titels.
Terwijl ik haar video’s bekijk, en in mijn eentje hardop zit te lachen, bekijk ik ook deze video How to be HAPPY – strategies to release your endorphins! By Amanda Gore.
Hier wil ik iets mee doen. Mmm, hoe dan?
Na het eten pak ik al mijn spullen, stap ik in de auto en rijd ik naar Zutphen. Daar zie ik het Rabobank pand aan de Dreef. Ik rijd de parkeerplaats op en zie:
Dat is ‘m. Dat wordt mijn opening, de smile van Amada Gore daar ga ik mee aan de slag. De deelnemers hebben net gegeten, lange dag achter de rug en waarschijnlijk wat serieus. Ik maak foto’s van de mensen en voeg ze toe aan de presentatie.
En het werkt de foto van de ‘smile’ op de parkeerplaats, de meeste mensen op de foto kijken serieus en ook in de zaal zijn er veel serieuze blikken. Ook zijn ze verrast zichzelf terug te zien in de presentatie. Ik laat iedereen een lach op het gezicht zetten en 2 nieuwe mensen hallo zeggen. Er is ontspanning.
Als je lacht wordt je gesprekspartner meer open. Gesprekken verlopen beter. Dit geldt ook online. Als je profielfoto een duidelijk foto is met vooral een lachend gezicht in beeld dan kom je eerder in gesprek met andere mensen.
Een lach helpt je bij het verleiden van mensen om klant van je te worden. Een lach geeft vertrouwen. Neem jezelf wat minder serieuz en lach!
Tijdens de avond is er fanatiek getwittert door Vanessa Vriends en Marloes Eshuis op @RaboGN met #kennisvloer.
Hier zie je de berichten rondom de kennisvloer bijeenkomst van 23 juni
Dit zijn de foto’s die ik heb gemaakt:
De kennisvloer is een platform waar de Rabobank Graafschap Noord haar kennis deelt met bijeenkomsten, presentaties en evenementen.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties