Iedereen ondernemer – Arko van Brakel
- By : Arne
- Category : Ondernemen
- Tags: Arko van Brakel, Nieuwe Helden
Arko van Brakel is een ondernemer. Hij heeft meerdere ondernemingen gehad en verkocht. Zo ken je misschien nog EuroNet dat werd gekocht door France Telecom. PuntEDU, verkocht en weer terug gekocht van Newconomy. Jamby waarin hij samenwerkte met Adam Curry.
Tegenwoordig heeft hij veel plezier met zijn bedrijf Nieuwe Helden, genoemd naar zijn eerste boek. Dit boek, Iedereen Ondernemer, vertelt over zijn passie voor ondernemerschap en de wil om het met iedereen te delen.
Opvallende punten uit het boek:
Concurrentie
Het boek begint met de realiteit voor vele bedrijven in Nederland, we zijn niet over paard gesmeten maar over de manage. De concurrentie in de landen die wel willen werken stomen ons voorbij. Denk en handel daarom niet te provinciaals en kijk over je eigen grenzen, en die van je land. Maak je ook weer niet te veel zorgen over de concurrentie of andere externe ontwikkelingen. Concentreer je op je eigen performance en gedrag, deze kun je namelijk wel beïnvloeden.
Informatie
De hoeveelheid informatie die wij met z’n allen produceren is ongelofelijk. Duurden het in de jaren voor Christus 4.000 jaren voordat de informatie zich had verdubbeld, in 2001 duurde dat nog maar 1 jaar en in 2010 zal dat nog maar 11 uren duren. Iedereen heeft toegang dat deze informatie. Voeg daar als ondernemer je eigen ervaring, visie, actie aan toe en je hebt kennis die waardevol is.
Waarde ontstaat waar kennis en creativiteit het aanbod ontmoet. Waarde toevoegen is het proces waar de relevante informatie onderscheiden wordt van alle informatie. Je kunt niet langer geld vragen omdat je iets weet. Je kunt wel (geld) verdienen met het omzetten van data naar informatie. Je neemt namelijk het werk van het kiezen, wat is van waarde, uit handen van de klant.
Chris Curtis, goeroe in ondernemerschap, zegt: “Weet in welke competitie je zit.” Chris is er van overtuigd dat je dingen alleen hel goed kunt doen als je ze heel leuk vindt. Weet met wie en hoe je concurreert. Hoe maak jij persoonlijk het verschil waardoor klanten terugkomen?
Zijn eigen ervaring van een burn-out in 2000 zorgde voor een nieuw levensritme en levensmotto:
Work Hard, Play Hard, Rest Hard
Succes bereik je niet alleen door hard te werken. De kans dat het dan misgaat is juist heel groot. Het is ook van belang dat je voldoende ontspant, speelt, doe de dingen waar je weer terugkeert naar je jeugd. En neem voldoende rust.
I-Dentiteit
Kun jij in 1 minuut of beter nog, in 1 zin zeggen wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Om je eigen I-Dentiteit vast te stellen helpen de volgende 5 vragen:
- Wat zijn mijn kernwaarden?
- Wat zijn mijn kerncompetenties?
- Wat is mijn passie?
- Wat maakt mij uniek?
- Wat is mijn corebusiness?
Hieruit kun je jouw pitch maken, van 1 minuut en in 1 zin.
Bedrijven met een sterke I-Dentiteit zijn zichtbaar, vindbaar, open en openhartig. Ze weten wat ze kunnen en zijn daar trots op. Ze weten wat hun waarden zijn en willen die delen. Ze weten waar ze mee bezig zijn en willen de beste zijn. Ze hebben duidelijke doelen.
Netwerken
In het hoofdstuk netwerken deelt Arko hoe hij zijn netwerk heeft geupgrade. Door bijvoorbeeld de focus te leggen op mensen waarvan je iets kunt leren gaat de kwaliteit van je netwerk vooruit. Dit is overigens niet eenvoudig. In pagina 98-100 vind je de tips van Arko voor een beter netwerk. Ik heb ze ook aangehaald in het gesprek met Susan Hofs over netwerken op RegiozZP.
Het boek leest snel en eenvoudig. Je leest er over de ervaringen, goede en minder goede, van Arko. Je krijgt informatie over internet en de omgeving die je kunt gebruiken in je bedrijf. Ik heb er van genoten.
Do’s en dont’s
Elk hoofdstuk wordt door Arko afgesloten met do’s en dont’s. Dit is de top 10:
- Wees authentiek.
- Wees genereus.
- Durf te delen.
- Durf te vertrouwen op je intuïtie.
- Durf te falen. En zie deze momenten als leermomenten.
- Work hard, Play hard, Rest hard.
- Volg je passie. Durf 100 procent voor je eigen doel te gaan.
- Innovatie is een middel, nooit een doel op zich.
- Doe wat je zegt en zeg wat je doet.
- Behandel anderen altijd zoals je zelf graag behandeld wilt worden.
Get Real video van Arko van Brakel:
Indeling boek:
1. Over de manege gesmeten
2. Geen dag meer hetzelfde
3. Het meest competitieve podium ooit…
4. Het nieuwe ondernemen
5. Ups en downs
6. Over Fred, het heilige geloof en een geheime Porsche
7. Work hard, play hard, rest hard…
8. Wie ben ik?
9. Netwerken
10. Online vindbaar
11. Online en offline
12. Ondernemend leren of lerend ondernemen?
13. Ondernemen vanuit communities
14. Ondernemen en innoveren
Epiloog: even wegdromen… Hoe is het leven in 2028?
Links:
Nieuwe Helden
Arko op Twitter
Iedereen Ondernemer (aff)
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Iedereen ondernemer – Arko van Brakel
1 Comments
- At 22 March 2010, Hedwyg van Groenendaal wrote:Het boek Iedereen ondernemer van Arko van Brakel vind ik echt een topboek. Arko schrijft niet alleen over zijn successen, maar ook over zijn fouten. Dat maakt het boek heel waardevol. Bovendien is het lekker geschreven.Een must voor iedere ondernemer!
Geen reacties