Hoe krijg je meer dan 2.000 abonnees voor je nieuwsbrief – 20 tips
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: abonnees, mailinglijst, nieuwsbrief
Vorige week een mooi moment, 2.000 abonnees voor de nieuwsbrief van ErnoHannink.nl. Na een training van Get Clients Now! ben ik februari 2008 gestart met deze nieuwsbrief.
Nadat ik eerst gewerkt heb met Zookoda heb ik januari 2008 uitgebreid onderzoek gedaan naar de juiste nieuwsbrief oplossing, De juiste nieuwsbrief software oplossing. Daar kwam voor ernohannink.nl Aweber (aff) uit.
7 februari 2008 heb ik 13 adressen overgeschreven naar Aweber. Nu staan er ruim 2.000 adressen in. Per dag komen er gemiddeld 6 nieuwe abonnees bij. Mensen die allemaal zelf hebben gekozen om zich in te schrijven.
Alle inschrijvingen zijn met een dubbele opt-in gedaan. Dit betekent dat na de aanmelding de nieuwe abonnee een email krijgt waarin nog eens bevestigt moet worden dat ze werkelijk abonnee willen worden.
De nieuwsbrief zorgt er voor dat ik nieuwe klanten krijg en deelnemers voor mijn workshops. Bijna alle deelnemers voor mijn workshop Geef je Bedrijf een Gezicht op Facebook event kwamen via de nieuwsbrief.
Een nieuwsbrief geeft de geïnteresseerde lezer de mogelijkheid om eenvoudig jouw laatste artikelen in de inbox te ontvangen. En geeft jou de gelegenheid om aanbiedingen te doen vooral als ze tijd gebonden zijn. Zorg voor de juist verhouding van informatie en promotie (80/20 of 90/10).
Wat heb ik gedaan om dit voor elkaar te krijgen? Nog belangrijker, wat ga ik doen om dit verder uit te breiden.
20 tips voor meer nieuwsbrief abonnees
- Kies de juiste nieuwsbrief oplossing.
Er zijn heel veel nieuwsbrief oplossingen te vinden op het web. Kies een oplossing die naast nieuwsbrieven ook autoresponders kan versturen waarmee je mensen automatisch iets kunt sturen als ze inschrijven.Verder zijn statistieken van belang. Hoeveel mensen openen de nieuwsbrief, op welke link klikken ze zijn handige punten op te weten. Ook is het goed dat je links naar de sociale netwerken kunt opnemen in je nieuwsbrief.Een dienst die goed bekend staat bij de ISPs (Internet Service Providers) is ook van belang, je wilt dat zo veel mogelijk van je nieuwsbrieven aankomen en niet vroegtijdig eindigen in de spam box.- Een volledig Nederlandse oplossing is autorespond.nl.
- De oplossing die ik zelf gebruik is Aweber (aff)
- Een andere oplossing waar ik veel positieve reacties over hoor is MailChimp
- Wil je vooral de artikelen in je blog versturen dan is FeedBlitz of FeedBurner een mooie oplossing.
- Niet te missen inschrijfformulier
Meer abonnees krijg je ook door het aanmeldformulier zo in beeld te brengen dat deze niet te missen is. Een pop-up of lightbox.Hierboven de zogenaamde lightbox van John Chow. Zie de resultaten van Darren Rowse (ProBlogger) met zijn nieuwsbrief, How to Drastically Increase Subscriber Numbers to Your Email Newsletter.Hieronder zie je mijn resultaten. Andere resultaten dan Darren maar toch duidelijk een verschil tussen de gewone versie en de lightbox versie. Ook een duidelijk verschil tussen de versie met en zonder teller. De teller geeft een soort van vertrouwen, vanaf een paar honderd abonnees.
De popup komt naar 1 keer in beeld (als cookies worden opgeslagen) en verschijnt pas na 20 seconden. Dit is een bezoeker die langer leest en duidelijk meer interesse toont dan de bezoeker die na 10 seconden weer afhaakt.
Gebruik je een andere oplossing dan Aweber, kijk dan naar PopUpDomination. Een oplossing die hetzelfde effect geeft en eenvoudig in te stellen. Deze oplossing kost nu US$ 77 en is eenvoudig zelf te installeren. Stephanie Ward van Firefly Coaching (klant van mij) gebruikt deze oplossing ook en zag vanaf de eerste dag een stijging in het aantal abonnees.
- Omkopen: geef iets weg
Een tip die in bijna alle nieuwsbrief tips voorbij komt is geef iets gratis weg. Een gratis e-book die mensen krijgen als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Een middel dat ik nog niet gebruik maar binnenkort wil gaan testen.Voorbeeld van de site van Chris Guillebeau waar je de gratis email serie ’6 Ways to Change the World’ ontvangt:
- Stuur regelmatig een nieuwsbrief
Uit gesprekken met mijn doelgroep en tijdens presentaties hoor ik vaak dat bedrijven wel een nieuwsbrief sturen maar 1 keer per jaar of 1 keer per kwartaal. Het woord nieuwsbrief wordt veel te letterlijk uitgelegd. Ze weten dan ook niet welk nieuws ze moeten melden. Vaker een nieuwsbrief sturen lijkt dan een onmogelijke taak.Een mooie frequentie is een keer per maand. Wil je continue producten verkopen via de nieuwsbrief dan wordt 2-4 keer per maand vaak gebruikt. - Stuur een nieuwsbrief met inhoud
De nieuwsbrieven die jij waarschijnlijk ook regelmatig ontvangt gaan vooral over het bedrijf. Ze vertellen het laatste nieuws vanuit het bedrijf. Er is een beurs waar ze staan, er is een nieuwe medewerker, ze hebben een nieuwe klant…. dat soort nieuws.Dit soort nieuwsbrieven gaan vaak ongelezen de prullenbak in. Voor lezer is het vaak ook nog eens eenvoudiger om je nieuwsbrief weg te gooien of erger op spam te klikken dan zich af te melden.De nieuwsbrief die WEL gelezen wordt gaat niet over het bedrijf maar gaat over de lezer. Deze nieuwsbrief geeft de lezer informatie, meer kennis, helpt hem/haar verder op weg. - Het inschrijfformulier op iedere pagina
In de gemiddelde website landt ongeveer 50% de bezoekers op een pagina in de website. De andere 50% landt op de voorpagina. Bij uitgebreide websites ligt het percentage dat landt op de voorpagina nog lager.Besteed daarom tijd en aandacht aan het ontwerp van iedere pagina in je website en niet alleen de voorpagina. Als een bezoeker landt op een interessant artikel in je blog moet ze daar direct kunnen inschrijven op je nieuwsbrief.Zorg er voor dat de inschrijfbox op iedere pagina snel is te vinden. Het liefst in de sidebar van iedere pagina op je site. - Weinig velden om je in te schrijven
Welke gegevens heb je nodig om iemand een nieuwsbrief te sturen? Juist, een e-mailadres. Meer niet.
Een naam is handig als je iemand wilt aanspreken bij het versturen van je nieuwsbrief maar niet noodzakelijk.Vraag daarom alleen maar een e-mailadres en eventueel een naam voor de inschrijving van je nieuwsbrief.
Alle extra vragen die je stelt (bedrijf, telefoonnummer..) weerhouden mensen er van om in te schrijven. Ook al zijn deze velden niet verplicht in te vullen.
Als jij ze wel vraagt wat heb je er het afgelopen half jaar mee gedaan? Niets. - Voorbeelden van je nieuwsbrief
Geef voorbeelden van je nieuwsbrief zodat een potentiële abonnee kan bekijken wat ze gaat krijgen. Dit is hoe Laura Babeliowsky het doet voor Get Clients Now. - Mogelijkheid van doorsturen – TAF
Moedig lezers aan om je nieuwsbrief door te sturen naar een kennis.
Dit voorbeeld komt uit de nieuwsbrief van Linda Spaanbroek van InfoMarketeers.
- Gebruik social mediaEen aantal mogelijkheden om je nieuwsbrief via social media te promoten:
Zo zie ik een aantal mensen op Twitter aankondigen dat ze met de nieuwsbrief bezig zijn en dat deze er ‘morgen’ uitgaat, met een link om je in te schrijven.Ook kun je een bericht plaatsen op Twitter en Facebook bijvoorbeeld als je de nieuwsbrief verstuurd. Aweber en anderen kunnen dit automatisch:
Een andere mogelijkheid is de lezer de mogelijkheid geven om je nieuwsbrief met een klik te promoten. In onderstaande voorbeeld geef ik de lezer de mogelijkheid een event te promoten op de sociale netwerken met 1 klik.
Een Facebook like knop in de nieuwsbrief werkt ook eenvoudig en effectief.
- Regelmatig (dagelijks) bloggen
De laatste weken blog ik meer en veel regelmatiger, bijna dagelijks. Dit levert a. veel meer bezoekers op en b. veel meer nieuwe abonnees in de nieuwsbrief. Een verandering van een paar per dag naar 10+ per dag. - Duidelijke doelgroep
Zorg voor een duidelijke doelgroep omschrijving van je nieuwsbrief. Voor wie is de nieuwsbrief bedoeld. Hiermee zul je mensen afstoten die vinden dat ze niet in jouw omschrijving passen. Maar je trekt er ook mensen mee aan omdat ze het gevoel hebben precies binnen jouw omschrijving te passen.De nieuwsbrief is als het ware voor ze gemaakt. Dat trekt aan. - Duidelijk onderwerp
Heb een duidelijk onderwerp, goed afgebakend, waarover je schrijft. Iedere nieuwsbrief moet weer passen in dat onderwerp.
De focus zorgt voor vertrouwde nieuwsbrieven in de inbox van de abonnee en daarmee krijg je expertise en vertrouwen.
Dit heb je nodig voordat mensen van jou willen kopen. - Onderwerp regel
Maak een onderwerp regel die mensen willen openen. Een onderwerpregel waarin staat dat ze nieuwsbrief x krijgen zorgt dat abonnees op na verloop van tijd je nieuwsbrief als gewoon beschouwen en niet meer openen.Maak voor iedere nieuwsbrief een unieke, pakkende onderwerpregel.
Bijvoorbeeld:Ondernemers die niet vragen, worden overgeslagen!
of:
Hoe je met meer gemak je groepen vol krijgt
- Spam gevoeligheid van je mail
Het is handig als jouw nieuwsbriefdienst laat zien hoe spamgevoelig jouw nieuwsbrief is. Voordat je de nieuwsbrief verstuurd wordt deze gecontroleerd op woorden die een email programma mogelijk als spam ziet. Het is belangrijk zo min mogelijk van dit soort woorden te gebruiken, denk aan ‘gratis’.Anders komt de nieuwsbrief niet aan en eindigt in de spam box zonder dat deze gezien wordt, laat staan gelezen. - Gebruik een opvallend inschrijfformulier
Zorg voor een opvallende inschrijfbox zodat de bezoeker gelijk ziet dat het over een nieuwsbrief gaat.
Leg in de box kort uit wat ze mogen verwachten.Dit kan nog beter maar de box valt op:
- Inschrijfformulier boven de vouw
Above-the-fold of wel boven de vouw is het gedeelte dat een bezoeker kan zien in de browser zonder dat ze te scrollen met het scherm. Scrollen met het scherm betekent dat je me de muis het scherm beweegt om de rest te zien. Zorg er voor het inschrijfformulier altijd direct te zien is.In onderstaand voorbeeld van CopyBlogger zie je het inschrijfformulier links bovenaan. En rechts zie je dat je nog naar beneden kunt scrollen. Duidelijk boven de vouw geplaatst. - Een video waarin je mensen uitlegt wat abonnees krijgen
In onderstaande afbeelding zie je hoe Yaro Starak video gebruikt om abonnees in zijn nieuwsbrief te trekken.
- Privacywaarborg
Veel mensen zijn bang om zo maar hun emailadres en naam achter te laten. Misschien ontvangen ze spam als ze de gegevens achterlaten voor jouw nieuwsbrief. Mogelijk verkoop je adressen door aan andere aanbieders.Help deze potentiële abonnees een handje door uit te leggen dat deze gegevens alleen gebruikt worden voor jouw nieuwsbrief.
Neem bijvoorbeeld iets op als:“Privacywaarborg: we zullen in geen geval jouw gegevens aan derden verstrekken.”
- Een aparte landingspagina voor je nieuwsbrief
Voorbeeld van Yaro Starak met zijn aparte mini-website blogmastermind.com
Bonus:
Gebruik je Facebook pagina voor meer abonnees
Maak een extra tab of gebruik je welkom tab om nieuwsbrief abonnees te werven.
Dit is goed te doen met de static FBML applicatie van Facebook.
2.000 abonnees er bij
Zelf ben ik hier heel blij mee. Dat het nog beter kan weet ik. Een aantal van de genoemde punten heb kan ik zelf nog toepassen of verbeteren.
Ter inspiratie voor jezelf, Yaro Starak had na ongeveer een jaar 3.000 abonnees. Na de introductie van enkele producten en inzet van social media heeft hij nu 70.000 abonnees. Iedere dag ongeveer 100 nieuwe inschrijvingen.
En nog eens 8 redenen waarom je een nieuwsbrief zou gebruiken voor je bedrijf.
Inspiratie voor dit artikel:
- 17 Low-Cost Ways to Get Newsletter Subscribers
- Email Marketing Tips: Getting More Email Subscribers
- 15 innovative ways to get more subscribers
- 10 Effective Ways to Get More Blog Subscribers
- 14 Tactics To Attract New Email Subscribers
- 7 Ways to Increase and Retain Newsletter Subscribers
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Hoe krijg je 2.000 en meer abonnees voor je nieuwsbrief – 20 tips
Geen reacties