Hoe kom je in contact met je doelklant – voor de introverte coach

Netwerken voor de introverte coach. Het is lastig. Hoe kom je dan toch in contact met jouw klant?

Netwerken in de drukte. Veel mensen. Mensen die je (nog) niet kent.
Heb je hier moeite mee?

Op zoek naar een bekende. Iemand waarmee je al eerder hebt gesproken. Iemand die aardig lijkt van een afstand.

Netwerken voor introverts - doelklant

Ik sta liever in een hoekje, kijk en tast af. Tijdens zo’n netwerkavond praat ik vaak met niet meer dan 1 of 2 personen. Herken je dit?

Heb je net als ik zin in de netwerkavond op het moment dat je deze in de agenda zet.
Maar, op de dag zelf kijk je er tegen op en zou je graag een reden hebben om niet te gaan.

Soms ga ik dan ook echt niet. Ik ben ‘te druk’, heb nog allerlei acties staan die nog niet zijn afgerond.
Onzin natuurlijk. Als ik de dagen daarvoor gewoon slimmer had gewerkt en gepland was dit niet gebeurd.

Tijdens een netwerkbijeenkomst of zelfs bij een feest sta ik eerst vooral aan de buitenkant. Letterlijk en figuurlijk. Ik tast af en kijk rond wat er allemaal gebeurt. Wie zijn er, met wie praten ze.

Dit terwijl me al vaker is gezegd dat ik meer in het centrum moet gaan staan. Niet voor niets dat ik de scheidsrechtersopleiding heb gevolgd. Tijdens het fluiten van een voetbalwedstrijd moet ik wel in het centrum staan.

Tegelijkertijd voel ik me op het podium, voor al deze mensen, op mijn gemak.
Geen probleem daar. Maar verplicht netwerken met mensen die ik niet goed ken. Lastig.

10 redenen waarom live netwerken stom is


A. Grote groepen mensen
Zoals ik hierboven al vertelde heb ik wat moeite met grote groepen mensen. Ik sta dan liever aan de buitenkant. Of er voor (en dan sta ik ook aan de buitenkant realiseer ik me).

B. Mensen die je uithoren om te bepalen of jij een potentiële klant bent
Je kent ze wel. De snelle jongens (meestal zijn het mannen toch?) die een kort gesprek met je hebben. Ze tasten af wat je doet, wat je functie is en of zij iets voor jou kunnen betekenen.

De echte netwerker weet dat dit goed is. Oprecht kijken wat je voor een ander kunt betekenen en de ander daar bij helpen.

De oppervlakkige netwerker heeft vooral het beste met zichzelf voor. Ze verzamelen visitekaartjes zodat ze deze in het systeem kunnen en met jou kunnen bellen. Ze zijn op zoek naar een opdracht.

C. Kost veel tijd
De netwerkevenementen duren een paar uur. Bij de meeste avonden zijn er een of twee presentaties en daarna is het tijd om te ‘borrelen’. Je bent al snel 2-4 uur bij een netwerkevenement. Bovenop de andere werkzaamheden die je die dag deed voor je bedrijf is het een lange dag geworden.

D. Het wordt laat
Een netwerkavond start vaak zo rond 19.00u of 20.00u. Met wat napraten wordt het op zo’n avond al snel 23.00u. Dan moet ik nog naar huis. Ben ik bij een bijeenkomst in Amsterdam of Utrecht dan moet ik ook echt rond 22.00u vertrekken. De trein komt dan rond 23.30u aan in Doetinchem.

De volgende ochtend gaat mijn interne wekker af rond 5.00u. Meestal sta ik dan ook op. Dat betekent dat ik ongeveer van vijf uur slaap heb genoten. Dat is te weinig voor mij. Dat merk ik de volgende dag.

E. De locatie, net te ver weg
Woon je in Amsterdam dan heb je hier minder last van. In de tijd dat ik maandelijks Social Media Club Amsterdam organiseerde was het een strijd met alle andere evenementen in Amsterdam. Dat zijn er echt veel, iedere avond weer.

In Doetinchem zijn er veel minder bijeenkomsten. De netwerk bijeenkomsten waar ik voor wordt uitgenodigd zijn dan ook vaak niet in Doetinchem.

F. De kosten
Sommige netwerken kosten best veel geld voordat je kunt deelnemen. Ik heb dit al vaker gezegd. Kost een netwerk geld dan wil je dat als goede ondernemer er ook weer uit halen. Je moet dus op zoek naar klanten, naar omzet.

Sommige ondernemers en verkopers staan dus ook zo in het evenement, op zoek naar omzet, op zoek naar klanten.

Tenzij de bijeenkomst jou kennis en informatie geeft waarmee je verder kunt. Onderwerpen waar je van leert en waarmee je het bedrijf verbetert. Dan is het een investering. Anders zijn het kosten.

G. Je kent niemand
De andere deelnemers kennen elkaar al. Ze kletsen gezellig met elkaar en ik ken nog niemand. Ik vind het lastig om bij dit soort gesprekken aan te haken.

Ik organiseer liever zelf een netwerk dan dat ik naar een netwerk ga waar ik bijna niemand ken.

As ik zelf een evenement organiseer dan heb ik iets te doen. Vaak sta ik ook op het podium voor de introductie en afkondiging. Dan ben ik mijn element. Als ik iets interessants heb, dan komen mensen op mij af.

H. Mannenwereld
Bij veel netwerken en bijeenkomsten waar ik ben geweest is de meerderheid man. Dit terwijl ik graag met dames praat. Natuurlijk zijn er ook netwerken met alleen maar vrouwen. Daar ben ik dan weer niet welkom.

Vrouwen praten heel ontspannen met anderen. Ze zijn veel minder op zoek naar verkoop. Gesprekken vanuit echte interesse.

I. Passende kleding
Voor de meeste netwerkbijeenkomsten draag je passende kleding. Toch anders als in de kleren waarmee ik achter mijn bureau dit artikel zit te schrijven. Of waarmee ik een training in elkaar zet.

Je moet net even wat meer opletten dat je de kleding netjes houdt.

J. Heb jij nog een reden?
Waarom is het fysieke netwerken stom voor jou?

 

Waar kun je dan wel fijn netwerken?

Online.

Online is de ideale plek om te netwerken, zeker voor de introvert. Je kunt voorzichtig kennis maken met mensen. Je kunt mensen onderzoeken zonder dat ze het zelf echt in de gaten hebben. Niet stalken, maar een voorzichtige start maken.

Je kunt rustig contact leggen door een vraag te beantwoorden op LinkedIn. Op een bericht te reageren in Facebook. Of een korte reactie op een Tweet.

Netwerken op de momenten dat het jou past. ‘s avonds laat, ‘s ochtends vroeg. In je pyjama, werkkleding, t-shirt, korte broek en slippers. Het maakt allemaal niet uit. Dit is jouw terrein.

In je kantoor, op het terras, op de bank. Waar je maar wil.

echt netwerken voor introverts

Hoe kom je in contact met je doelklant?

Online netwerken is handig en lekker veilig voor de introvert.

Ook hier moet je weer een keuze maken. Je kunt niet meer dan 2-3 netwerken actief bijhouden. Met actief bijhouden bedoel ik regelmatig een bijdrage leveren. Vragen beantwoorden. Reageren op dingen die anderen zeggen. Een korte leuke reactie.

Dus kies welke online netwerken waar jij actief wilt zijn. Kies er eerst één. Ook hier weer hyperspecialisatie.

Jouw doelklant is op één netwerk het meest actief. Vraag dat aan haar en wordt actief in dat netwerk.


Jouw doelklant is op één netwerk het meest actief. Vraag in welk netwerk en wordt daar actief.


Weet je nog? Jouw doelklant is een persoon. Geen doelgroep met allemaal verschillende personen. Jouw doelklant waarvoor je gekozen hebt (hyperspecialisatie)

Het is dus eenvoudig om jouw doelklant te vragen op welk netwerk ze het meest actief is, Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Google+, Pinterest, Instagram…

De 7 stappen om in contact te komen met mensen zoals jouw doelklant

1. Vraag aan je doelklant in welk online netwerk ze het meest actief is

Aangezien je hebt gekozen voor een doelklant en niet voor een doelgroep kun je de telefoon pakken en haar vragen in welk netwerk ze actief is.

Ga je uit van een doelgroep, gebaseerd op demografische gegevens, dan is dit lastiger. Je kent het wel vrouw tussen de 30-45, hoog opgeleid, kinderen etc. Wanneer je wilt weten in welke netwerk deze doelgroep actief is, moet je een kort onderzoek doen en krijg je meerdere antwoorden.

2. Maak een account aan in dat netwerk

Heb je al een account in dat netwerk? Helemaal goed sla deze stap over.

3. Richt je profiel in dat netwerk

Vul je profiel in. Gebruik de woorden en dingen die je doelklant heeft genoemd in jouw doelklantinterview. Stem je profiel helemaal af op je doelklant.

Dit wil niet zeggen dat je je eigen identiteit verliest. Natuurlijk ben jij niet je doelklant, jij bent jezelf.

4. Luister naar wat er gezegd wordt

Volg de updates en berichten van je doelklant. Kijk met wie ze contact heeft. Lees wat haar bezig houdt. In welke groepen zit ze. Wat vertelt ze over haar situatie.

Dit voelt een beetje als stalken maar zo ver ga ik niet. Je maakt op afstand beter kennis met haar.

5. Verbind met je doelklant

Als het goed is kent de doelklant jou al. Je hebt de doelklant namelijk gekozen uit je bestaande klantenbestand (zie Handboek Hyperspecialisatie). Het is dus eenvoudig om deze connectie te maken in dit netwerk.

Jouw doelklant is de ideale klant voor jou. Je wilt veel meer van dit soort klanten voor jouw product.

6. Reageer

Reageer op berichten. Geef een Like (Facebook), Interessant (LinkedIn) of markeer als Favoriet (Twitter). Geef een korte reactie op een bericht. Houd het persoonlijk.

Ik ben een mens, man, vader, ondernemer, zoon, kind, auteur, scheidsrechter. Het is gemakkelijk en leuk als ik mijzelf kan laten zien. Laten merken dat ik meeleef. Laten voelen dat ik er ben.

Aanmoedigen op de lastige momenten. Applaus geven bij succes. Plezier delen.

7. Help

Beantwoord vragen. Help jouw doelklant bij vragen. Geef vanuit overvloed. Help je doelklant. Help mensen zoals je doelklant. Het wordt daardoor snel duidelijk waar je goed in bent en waar ze moeten zijn wanneer ze verder willen met hun probleem.

Schrijf en praat niet alleen over waar je goed in bent. Laat je doelklant ervaren waar je goed in bent en je krijgt als *vanzelf* meer klanten.

 

Voor de volledigheid we zijn allemaal introvert en extrovert.
Waarbij de ene meer dominant is dan de ander, zei Karl Jung al, die de termen populair maakte.
Ook jij bent dus extrovert alleen is de introverte kant dominanter dan je extroverte kant.

 

Credit foto 1: Art Comments
Credit foto 2: Francois

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Scam Alert gericht op Marketing bedrijven

Dit is een oplichtingswaarschuwing voor marketing bedrijven en marketeers. Deze specifieke dienstverleners zijn doelwit van een specifieke fraude afkomstig van, zo lijkt het, professionele grote organisaties. De marketingwereld is getroffen door een geavanceerde oplichting die legitieme zakelijke voorstellen van een internationaal bedrijf nabootst. Deze oplichting richt zich ook specifiek op …

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

Shares