Het verkoopgesprek omdraaien geeft duidelijkheid bij de klant

De afgelopen maanden staan er meer verkoopgesprekken in mijn agenda en ze gaan lang niet allemaal zoals ik dat wil. Lees hoe ik dit ga veranderen.

Vanochtend kreeg ik een tip die ik direct ga toepassen. De voorwaarde voor deze tip is, je moet de potentiële klant kennen voordat je op verkoopgesprek gaat.

verkoopgesprek

De tip van Pieter van Osch:

Draai het om!

Vorige week en gisteren had ik een verkoopgesprek waar het zo ging:

Verkoopgesprek op dit moment

  1. Vragen stellen waardoor ik het probleem van de klant probeer duidelijk te krijgen, bij mijzelf en bij de klant.
  2. Geloofwaardigheid opbouwen. Dit doe ik door al een paar goede ideeën uit te werken met de klant.
  3. En dan is er te weinig tijd om het aanbod goed te doen en toe te lichten. En een Ja krijgen.

De tip die ik vanochtend van Pieter kreeg en die ik direct wil uitproberen in mijn volgende verkoopgesprekken is: het gesprek omdraaien.

Vernieuwd verkoopgesprek

  1. Noem je prijs. Doe het aanbod.
  2. Leg uit waarom jouw aanbod het waard is.
  3. Geef drie gouden tips waarmee de klant direct aan de slag kan. Waardoor ze denken, “Wow, dit kan ik direct toepassen.”

Die laatste stap, de gouden tips, onderbouwen je geloofwaardigheid.

Een belangrijke voorwaarde voor deze vernieuwde werkwijze is dat ik de klant en haar probleem goed ken voor dit gesprek.

Voorbereiding

De eerste stap, vragen stellen – in de methode van dit moment -, moet al afgerond zijn voor het verkoopgesprek.
Zo vraagt Pieter, wanneer nodig om het probleem helder te krijgen, om een telefoongesprek van 10 minuten voor het verkoopgesprek.

Andere informatie haal ik natuurlijk uit de sociale media, website etc.

Een goed verkoopgesprek vraagt dus veel voorbereiding. Geen uit-de-losse-pols-gesprek waar je aan het einde nog net een aanbod doet.

Bij een volgend, goed voorbereid, verkoopgesprek geef ik de klant dus ook de gelegenheid direct ja te zeggen op het aanbod.

Een goed leermoment voor mij vandaag die ik graag met je deel.

Credit foto: Allen Sima

Jouw tip voor het verkoopgesprek

Heb jij een gouden tip voor een verkoopgesprek die direct effect had in jouw gesprekken? Deel ze hieronder in de reacties.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Scam Alert gericht op Marketing bedrijven

Dit is een oplichtingswaarschuwing voor marketing bedrijven en marketeers. Deze specifieke dienstverleners zijn doelwit van een specifieke fraude afkomstig van, zo lijkt het, professionele grote organisaties. De marketingwereld is getroffen door een geavanceerde oplichting die legitieme zakelijke voorstellen van een internationaal bedrijf nabootst. Deze oplichting richt zich ook specifiek op …

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

Shares