Erno Hannink meer in Engels

Het komende jaar gaat er op ernohannink.nl veel veranderen. Er zullen duidelijk minder artikelen worden gepubliceerd dan in 2011. Dit omdat de focus meer naar ernohannink.com gaat, de Engelse versie.

Engels vs NederlandsVoor het jaar 2011 had ik het woord internationaal als thema. Dat gaan we afsluiten door in 2012 over te schakelen naar Engels.

Het afgelopen jaar wilde ik al meer internationaal spreken en dat is niet gelukt. Dat heeft voor een deel te maken met de tijd die ik gestoken heb in ErnoHannink.nl Dit heeft zeker effect gehad.

Verdubbeling
Het aantal nieuwsbriefabonnees is meer dan verdubbeld, 1 januari 2011 waren er iets meer dan 2.500 mensen geabonneerd op de nieuwsbrief van ernohannink.nl. Nu gaat de nieuwsbrief naar ruim 5.100 mensen.

Begin van dit jaar waren er gemiddeld 400 unieke bezoekers per dag op de site. Nu ligt dit gemiddeld op 1.000 unieke bezoekers.

Het heeft dus een positief effect gehad voor de Nederlandse versie van de site. Tegelijk heeft dit tot gevolg gehad, dat de Engelse versie nauwelijks gegroeid is.

Door een bijzonder artikel heeft ernohannink.com wel veel verkeer gehad maar niet echt de doelgroep soms wel tot meer dan 800 bezoekers per dag.

Laat je dit artikel weg dan is het gemiddeld aantal bezoekers van gemiddeld 50 naar 180 unieke bezoekers per dag gestegen in 2011.

Spreken

Een van mijn doelen is internationaal spreken.

Het komend jaar wil ik tenminste 4 presentaties geven in het buitenland en dan verder groeien. Natuurlijk blijf ik presentaties in het Nederlands doen.

Als ik meer presentaties in het Engels wil geven dan moet ik meer gezien worden internationaal. Meer artikelen, van goede kwaliteit, voor de doelgroep (zelfstandige professionals).

Website en SEO

Dit betekent artikelen in het Engels publiceren. Ik wilde beide sites ontwikkelen, dat bleek lastiger dan ik had gehoopt. Dus voor het komende jaar komt er focus.

De aandacht gaat uit naar de Engelse site en de nieuwsbrief gaat ook in het Engels met ingang van 2012. Dit betekent dat ik waarschijnlijk een deel van de lezers ga verliezen. Dat hoort bij kiezen.

Voor deze verandering heb ik verschillende dingen uitgezocht en nagevraagd. Het advies van de grootste SEO WordPress specialist die gewoon uit Nederland komt: bouw aan je Engelse site en laat de Nederlandse bestaan.

Dat ga ik dus doen. De Nederlandse site heeft veel pagina’s en artikelen en is goed vindbaar in de zoekmachine. De beste artikelen ga ik vertalen en langzaam maar zeker ook plaatsen op de Engelse site.

Verder ligt de focus op de Engelse site. Daar gaan de meeste artikelen verschijnen.

Aangezien ik de Nederlandse site niet ineens wil opgeven ga ik hier eens per maand een artikel plaatsen, in het Nederlands.

Twitter

Mijn updates in Twitter zijn al steeds vaker in het Engels. In het nieuwe jaar mag je dus voornamelijk Engelse tweets verwachten.

Dit vind ik wel een lastige. Wat doe ik als iemand mij een vraag stelt in het Nederlands, in het Nederlands of Engels beantwoorden?

De ervaring van de afgelopen jaren waarbij ik in het Engels en Nederlands Twitter is als volgt:

  • Twitter ik veel in het Nederlands achter elkaar, dan haken niet Nederlandse volgers af
  • Twitter ik veel in het Engels achter elkaar, dan haken Nederlandse volgers af

Ik moet dus duidelijker, eenduidiger worden. Door te kiezen voor een taal wordt dit duidelijker. Op dit moment is ongeveer 50% van mijn Twitter-volgers Nederlands.

Door volledig over te schakelen naar het Engels ga ik Nederlandse volgers verliezen, maar ik verwacht meer volgers te behouden door het kiezen voor 1 taal.

Ben ik bij Nederlandse events, zoals de maandelijkse Social Media Club Amsterdam, twijfel ik nog wat ik precies ga doen. Twitteren vanuit @smcamsterdam in het Nederlandse bijvoorbeeld en/of in het Engels vanaf @ernohannink.

Facebook

Voor Facebook heb ik 2 pagina’s

Dan is er natuurlijk ook nog mijn persoonlijke profiel. Hier ben ik verbonden met familie, vrienden en (zakelijke) contacten.

De pagina’s blijven beide bestaan. De focus zal ook hier vooral gaan naar de Engelse pagina. De Nederlandse pagina heeft al wel veel meer interactie.

Nieuwsbrief

Hier volgt ook een grote verandering.

  • Ruim 5.100 abonnees op de nieuwsbief van ernohannink.nl
  • 200 abonnees op de nieuwsbrief van ernohannink.com
  • 384 mensen die de Engelse 30 day Free Course hebben gevolgd/volgen
  • 325 mensen die een Engels webinar hebben gevolgt/gekocht

De Engelse nieuwsbrief gaat een keer per week uitkomen. Een keer per maand komt er vanaf 2012 een artikel op ErnoHannink.nl. Dat artikel ga ik ook via de nieuwsbrief verspreiden.

Eerst wilde ik de nieuwsbrief abonnees van ErnoHannink.nl de Engelse nieuwsbrief sturen met ingang van 2012. Bij het inschrijven hebben ze gekozen voor “Ontvang iedere maand gratis tips en informatie over hoe jij internet kunt toe passen zodat de klanten op je af komen.”

Een Nederlandse mail van mij die iedere maand in de inbox komt.

Overige

Wanneer je mij een e-mail stuurt of met me belt reageer ik natuurlijk in het Nederlands. Of in een Skype gesprek of in een chat op Facebook of via GTalk. Allemaal 1 op 1 en daar gebruiken we de taal die jij het liefste gebruikt (Nederlands of Engels).

Benieuwd of je mij gaat volgen via ErnoHannink.com en je abonneert op de Engelse nieuwsbrief met wekelijks tips.

Ga je mee in het Engels?

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ondernemen
Scam Alert gericht op Marketing bedrijven

Dit is een oplichtingswaarschuwing voor marketing bedrijven en marketeers. Deze specifieke dienstverleners zijn doelwit van een specifieke fraude afkomstig van, zo lijkt het, professionele grote organisaties. De marketingwereld is getroffen door een geavanceerde oplichting die legitieme zakelijke voorstellen van een internationaal bedrijf nabootst. Deze oplichting richt zich ook specifiek op …

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

Shares