Echt netwerken levert meer op dan online netwerken
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: facebook, linkedin, netwerken, online, twitter congressen
Volgens een interessant onderzoek van ING Economisch bureau (samenwerking met De Zaak en Metro) besteden ondernemers veel minder geld en tijd aan online netwerken dan aan regulier netwerken. Deze ‘echte’ ontmoetingen leveren, volgens de 641 mensen die gereageerd hebben, wel veel meer omzet op.
Regulier | Online | |
Netwerk motief: extra omzet | 69% | 66% |
Extra omzet gerealiseerd? | 88% | 58% |
Aandeel in omzet | 12,5% | 8,6% |
In dit artikel meer resultaten met betrekking tot de reden van het netwerken voor ondernemers, de lokatie van het netwerken en een verwijzing naar het volledige onderzoek in PDF formaat.
Waarom netwerken ondernemers?
Opvallende resultaten als je ziet dat bij online netwerken opdoen van ideeën en kennis veel lager scoort dan bij het reguliere netwerken. Dit terwijl ik zelf merk dat ik online vooral de links volg die worden aangereikt door mijn netwerk. Mensen die ik volg in Twitter, volg ik vooral om hun interactie en de onderwerpen waarin ze zich interesseren. Ofwel de kennis die ze delen.
Als je kijkt waar de ondernemer netwerkt dan is het duidelijk dat het bij congressen en workshops juist gaat om kennis vergaren en is netwerken een bijkomstigheid.
Belangrijkste voordelen online netwerken
- 46% Snelheid – “In minder tijd meer opbrengst”
- 26% Niet tijd gebonden – “Online netwerken wanneer het mij uitkomt.
- 24% Laagdrempelig – “Je hoeft er de deur niet voor uit”
- 21% Groter bereik – “Van lokaal naar internationaal.
Nadelen van online netwerken
- 69% Ontbreken van persoonlijk contact – “Je mist oogcontact, emotie, gun-effect”
Er zijn nog wel meer nadelen maar dit nadeel wordt veruit het meest genoemd. Met 12% wordt bijvoorbeeld het Oppervlakkige en vluchtige karakter genoemd (“Ze zijn je ook sneller vergeten”).
En het onderzoek sluit af met:
…maar online netwerken heeft de toekomst
Online netwerken is echter onmiskenbaar in opkomst, hoewel er nog een flinke professionaliseringsslag te maken is met de sociale media. Hyves biedt bijvoorbeeld sinds 25 oktober abonnementen aan voor mobiel bellen, waarbij leden tot een bepaald maximum onderling gratis kunnen bellen en sms’en. Facebook wil inzetten op Skype voor onderling gratis bellen.
100% virtueel netwerken is voor ondernemers een utopie, maar het lijkt onontkoombaar dat reguliere en online netwerken naar elkaar toegroeien. Er bestaan al tweet-up ontmoetingen, maar ook Twitter congressen en LinkedIn borrels zijn heel goed denkbaar.
Eigenaardige afsluiting als bellen tot professionalisering wordt genoemd. 100% virtueel netwerken utopie? Volgens mij is het goed mogelijk, maar een biertje drinken is nu eenmaal lekkerder in de echte wereld dan een virtueel biertje. Mensen ontmoeten, aanraken, omhelzen is gezond. Waarom zouden we 100% virtueel willen?
Tweet-up ontmoetingen zijn er al langer, net als Twitter congressen (140conf) en LinkedIn borrels (LinkedIn netwerkbijeenkomst Gelderland), Hallo! Meetup en Ecademy ontmoetingen.
Uit ervaring weet ik dat als je mensen die je ontmoet tijdens een borrel, nadat je online al verbonden was, het gesprek veel intenser is en dat je sneller tot de kern komt. De online gesprekken na deze ontmoetingen zijn ook weer intensiever.
Mensen die na een eerste korte online kennismaking gelijk willen afspreken voor het welbekende ‘kopje koffie’ probeer ik af te houden totdat ik ze online beter heb leren kennen. Dan is er namelijk een beter beeld van elkaar en kan beter bepaald worden of een ontmoeting zinvol is.
Wat me ook intrigeert is hoe ondernemers zo goed kunnen inschatten hoeveel % van de omzet wordt gerealiseerd met netwerken. Een opdracht is vaak een opeenstapeling van contacten met jou. Een nieuwe klant zoekt vertrouwen, volgens mij wordt dit zelden gerealiseerd in een eerste ontmoeting tijdens een netwerk bijeenkomst, of alleen via online netwerken, of alleen via de website (tenzij je een online shop hebt).
Bijvoorbeeld: Je ontmoet iemand via LinkedIn via een ander contact, ze lezen je website, je beantwoord een vraag via Twitter, ze bekeken een foto van je op Facebook, je ontmoet elkaar bij een evenement en dan bellen ze op voor een opdracht. Welk moment in deze contacten zorgt dan voor de omzet?
Wat is bij jou het meest efficiënt? Online netwerken of mensen ontmoeten? En hoe stel jij vast waar dan de omzet vandaag komt?
Het volledige onderzoek is na te lezen in deze PDF Sociale media lonen: 9% meer omzet haalbaar door online netwerken
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
3 Comments
- At 22 november 2010, Huub Koch wrote:Het is inderdaad veelal een combinatie van factoren. Daarbij is online presentatie en connecten via Social Media vaak een drempelverlager. Mensen leren je kennen via weblog en website, kijken op LinkedIn of op Twitter. In mijn geval hebben bezoekers op basis van die informatie veelal hun al keuze gemaakt. Een gesprek in real-life is dan een bevestiging van het beeld dat al bestond. Het definitieve keuzemoment om zaken te doen blijft dus de echte ontmoeting, maar online middelen en tools helpen om dat moment sneller mogelijk te maken. Scheelt heel veel tijd. Stel je voor dat je alle plekken zou moeten aflopen waar je mogelijke potentiële klanten zouden kunnen zitten… Dan zou je niet meer toekomen aan het werk voor diezelfde klanten!
- At 22 november 2010, Erno Hannink wrote:Precies Huub, hoewel in mijn geval er vaak niet eens een ontmoeting vooraf gaat aan de opdrachtverlening. Deze vindt wel plaats, maar later in het traject.
Online netwerken gebruiken scheelt gewoon enorm veel tijd, reistijd, ergernis (file/vertragingen).
- At 22 november 2010, Huub Koch wrote:Herkenbaar, want de keuze om te gaan samenwerken is veelal al vóór de ontmoeting gemaakt.
Toch vind ik het persoonlijk fijn om een klant te ontmoeten voor je gaat samenwerken. Bij mij gaat het echt om ‘de klik’ en om het ‘zeker weten dat je dezelfde doelen nastreeft’ en op dezelfde lijn zit.
Helaas, ik ben het niet helemaal eens met de stelling van dit artikel. Het hangt helemaal af van de omstandigheden, van het product, van de dienst, hoe je het aanpakt, etc. Online heb je een veel groter bereik en als je dit goed aanpakt dan levert dit meer op dan offline.