De misvatting over talent – master coaching
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: Al Pacino, coach, coaches, Denzel Washington, John Wooden, Nathan Russell
In deze serie van artikelen over de misvatting van talent kijken we nu naar mythe van de coach bij de ontwikkeling van talent.
In de artikelen hiervoor ging het over hoe vaardigheden verbeteren met de toename van myeline door toegewijde oefening. Daarnaast zag je hoe een vonk er voor zorgde dat je de energie krijgt voor die groei.
Wie zijn die zeldzame personen die in staat zijn om deze krachten te combineren en het talent van anderen ontwikkelen?
De meester coach, wie is het in ieder geval niet.
Je denkt misschien aan een grote leider met een visie die goed kan spreken. Beelden die we zien in films zoals bijvoorbeeld deze Top 10 van motivational speeches (met o.a. Al Pacino en Denzel Washington):
Of deze top 10 van speeches in films over bedrijven:
De coaches die Coyle ontmoette in de broeinesten van talent leken hier helemaal niet op.
Ze waren stil, misschien zelfs wat terughoudend. Ze waren vaak al wat ouder, de meesten gaven al dertig tot veertig jaar les. Een geconcentreerde blik. Ze luisteren veel meer dan ze spreken. Ze waren juist allergisch voor peptalks en inspirerende preken.
Het meeste van de tijd geven ze kleine, directe, hele specifieke aanpassingen. Ze hebben een uitzonderlijke gevoeligheid voor de persoon die ze les geven, iedere opmerking aangepast aan de persoonlijkheid van de leerling.
Talent fluisteraars, noemt Coyle ze.
Het ene moment gaan ze tekeer tegen een leerling, roepen, schreeuwen soms, om het beste er uit te halen. Bij de volgende leerling fluisteren ze en geven aandacht aan het denkproces voor de beweging.
Ze zijn in staat om binnen enkele seconden nieuwe leerlingen te beoordelen waar ze staan en wat ze nodig hebben om verder te komen.
Ze staan met beide benen op de grond en gedisciplineerd. Ze hebben jarenlange kennis en expertise van het onderwerp waar ze les in geven. Die ze continue gebruiken voor het toenemende werk van groeiende circuits van vaardigheden. En uiteindelijk hebben ze geen controle over het resultaat, dat heeft alleen de leerling.
De woorden en gebaren van de master coach dienen als korte, scherpe, pulsen die de leerling de juiste manier laten zien hoe ze het moeten doen. Ze zien de fouten en lossen ze op.
Bijvoorbeeld coach John Wooden een uitzonderlijke basketbal coach. Uit het boek “The Wisdom of Wooden”:
“Zoek niet naar de grote, snelle verbetering. Zoek de kleine verbetering elke dag opnieuw. Dat is de enige manier hoe het gebeurt, en als het gebeurt is het blijvend.”
Uit “You haven’t taught until they have learned”:
“Het belang van herhaling totdat automatisme niet overdreven kan worden”
“Herhaling is de sleutel tot leren.”
Hoe meer je aan toegewijde oefening doet, des te beter je wordt. Dit geldt voor de leerling en ook voor de master coach.
De blauwdruk
De vier deugden van de master coach.
De eerste deugd: de matrix
Het is een matrix aan kennis en vaardigheden waardoor de beste coaches in staat zijn creatief en effectief te reageren op de inzet van de leerling.
Er zit jaren van leren in als coach om dit te kunnen, jaren van opbouwen van myeline bij de coach zelf. De meeste coaches die Coyle ontmoet heeft in de broeinesten, zijn dan ook in de zestig of zeventig.
De overeenkomst die Coyle zag in de coaches is dat ze ooit zelf een veelbelovend talent waren en niet slaagden. Zij hebben uitgezocht en geanalyseerd wat er mis ging.
Ze analyseren heel nauwkeurig succesvolle voorbeelden, waarom lukt het hun wel? Wat doen zij anders?
De coach is eigenlijk niet anders dan de leerling. Zij steken ook enorm veel tijd in de toegewijde oefening. Zij bouwen myeline op rondom complexe verbindingen. Ze steken veel tijd in de voorbereiding, discipline en continue beter worden, stapje voor stapje.
De tweede deugd: scherpzinnigheid
De master coach bekijkt iedere leerling individueel ook al zijn ze onderdeel van een team. Iedere leerling wordt onderzocht, op macro niveau de achtergrond, waar komen ze vandaan, wat hebben ze gedaan. Op micro niveau, waar maken ze fouten, aanwijzingen om dit te verbeteren, checken of ze het oppakken.
Altijd persoonlijk en op maat.
De derde deugd: de GPS reflex
Een master coach geeft korte, krachtige signalen, opdrachten. Geen vragen, niet beleefd. Kort en kracht, “Doe dit.”, “Nu doe dat.”
Het lijkt op de opdrachten die je krijgt van een Tom Tom, 3e links, hier rechts. Directief en duidelijk.
Heb je het ene doel bereikt, dan volgt alweer de opdracht voor het volgende doel. Geen tijd om te genieten van de verbetering. Door naar de volgende fout. “Goed. Nu doe dit.” “Goed. Nu sneller.”
Continue duwen naar een nieuw niveau.
De vierde deugd: theaterale eerlijkheid
Continue schakelen in je eigen persoonlijkheid en character. Continue aanpassen aan de leerling, in 1-op-1 en in groepssituaties. Het ene moment, streng, lastig, het volgende moment open en aardig.
Het is de unieke connectie met iedere student, leerling, coachee. Doen waardoor zij het beste leren. Zeggen wat ze nodig hebben om deze fout te verbeteren, de stap naar het volgende niveau, nog een stap en nog een stap…
Niet elke vaardigheid heeft dezelfde soort coaching nodig.
Vaardigheden als voetbal, schrijven en comedie zijn flexibele-circuit vaardigheden. Klimop-achtige structuren die navigeren door steeds veranderen obstakels.
Terwijl vaardigheden als viool, golf en turnen consistente-circuit vaardigheden zijn. Bouwen aan een stevige fundering van techniek waardoor ze betrouwbaar de perfecte uitvoering opnieuw kunnen creeeren.
Daarom zie je zelden zelfgeleerde violisten, golfers, gymnasten maar juist wel zelfgeleerde schrijvers, komieken en voetballers doorbreken.
De universele regel is: goede coaching ondersteund het gewenste circuit.
Met toegewijde oefening, om het aantal signalen te maximaliseren en de opbouw van myeline op de juiste plek te stimuleren. Werken naar het ultieme doel waar de leerling zijn eigen leraar wordt.
Welk effect hebben deze inzichten op de trainingen, workshops en programma’s?… Dat komt in deel 4 van deze serie.
Het boek via Amazon.co.uk -> The Talent Code: Greatness isn’t born. It’s grown (aff)
Dit was deel 3 van deze serie:
Via de e-mails krijg je van mij ook nog een deel 4.
Foto credit via Flickr CC:
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties