7 tips om klanten naar jouw bedrijf te krijgen voor jong MKB-ers
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: doelgroep, expert, klanten, mkb, nieuwsbrief, tips
Voor jong MKBers die naar het Jong MKB Forum 2010 – Kansen en mogelijkheden van online communicatie – komen heb ik een presentatie voorbereid.
Deze presentatie geeft jou als zelfstandige 7 tips over hoe jij de klant naar jou kunt laten komen door internet slim toe te passen. Eén van de tips is bijvoorbeeld dat je niet bang moet zijn voor internet, dat je vaak en veel moet publiceren en gebruik moet maken van online netwerken. Zie alle tips hieronder.
Dit is de presentatie zoals deze te vinden is op Slideshare
De 7 tips:
- Wees niet bang – internet is niet eng.
Ik hoor vaak over angst voor negatieve reacties. Als je zelf niet publiceert dan mag je daar bang voor zijn. Als jij actief op het web bent en goede producten en dienstverlening hebt hoef je nergens bang voor te zijn. De positieve reacties zullen de negatieve reacties, als die er al zijn, verdringen.
Probeer ook gewoon, wees nieuwsgierig. Als je telkens dingen probeert is de volgende stap niet zo groot. - Focus – zo eenvoudig maar toch zo moeilijk in de uitvoering.
Focus voor je bedrijf op doelgroep, zo klein mogelijk, en focus op producten precies voor die kleine doelgroep levert meer klanten op. Je bestaande klanten zijn ook meer tevreden. Dit leid weer tot positieve reacties, en meer klanten. - 10 seconden boodschap – of elevator pitch, of pitch, of marketingboodschap
Een (1) zin waarin je 4 vragen beantwoord. Voor wie? Wat is het probleem? Hoe lost je het op? Wat zijn de resultaten?
Praat altijd over resultaten. - Positioneer jezelf als expert.
Mensen leren graag van een expert. - Blog – publiceer veel en vaak.
Als je meer gaat schrijven, ga je meer lezen en zo weet je al snel meer dan je concurrent. Beantwoord veel gestelde vragen. Vragen die klanten aan je stellen tijdens een gesprek, via de telefoon, in de mail. Beantwoord ze, en je kunt de nieuwe vragenstellers er naar verwijzen. Andere mensen uit je doelgroep kunnen de vragen vinden via de zoekmachine.
Zo wordt je steeds meer gezien als expert. - Nieuwsbrief
Als mensen je website dan gevonden hebben via de zoekmachine, dan vergeten ze terug te komen. Ze zijn te druk. Jij kunt ze een handje helpen door een nieuwsbrief beschikbaar te hebben.
Een nieuwsbrief is geen verzameling nieuwtjes, gaat niet over jou of je bedrijf, de nieuwe collega etc.
De nieuwsbrief gaat over de klant, en helpt deze op weg met waardevolle informatie. - Midden in je doelgroep
Ga op zoek naar je doelgroep in de online netwerken. De belangrijkste? Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Is je klant een consument/eindgebruiker? Kijk dan naar Hyves (nationaal, iets jonger) en Facebook (ook internationaal).
Is je doelgroep zakelijk? Dan is LinkedIn een effectief platform.
Twitter is kleiner maar wel de meest actieve online gebruikers; bloggen, reageren, schrijven recensies…
Extra tips:
- Blokkeer 1 dag per week voor marketing in de agenda.
- Begin met waarom. Vertel het verhaal achter je bedrijf, achter de producten, achter de start. Daarna pas hoe en dan pas wat. Start with Why – Simon Simek
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties