1 ding – 2 van 5
- By : Ernohannink
- Category : Ondernemen
- Tags: 1 ding, Garry Keller, serie over focus
In de vorige aflevering hebben we het gehad over focus en waarom dat belangrijk is voor jou en je bedrijf. Vandaag gaan we het hebben over “1 ding” (een boek). Dit boek van Garry Keller heeft mijn werkwijze sterk veranderd. Door te focussen op 1 product is je kans op succes een stuk groter. Het boek gaat in op de leugens omtrent het denken in 1 ding. Ten eerst zijn we gewend te denken dat alles wat op ons afkomt even belangrijk is. Ook denken we te kunnen multitasken en dat een gestructureerd leven belangrijk is. Vaak wordt er gedacht dat wilskracht meer is dan simpelweg iets willen en dat een to-do lijst handig is. Tot slot : groot is eng.
Dit boek heeft toch voor een omslag gezorgd, zeker op het laatste punt.
Ik neem een paar leugens even door.
- Alles is even belangrijk.
20 % van je werk levert 80% van je resultaat op. Alles is niet even belangrijk. Een heel groot deel van wat je doet, levert te weinig op. Sommige stukken kun je daarom beter schrappen in plaats van blijven aanmodderen.
- Belangrijkste dingen lijst
Gebruik in plaats van een to-do lijst een belangrijkste dingen lijst. Hierop staat het belangrijkste ene ding bovenaan. Dit vergt de meeste aandacht.
- Multitasken
Dit kunnen wij niet. Multitasken wordt gebruikt om zoveel mogelijk dingen tegelijk te verknallen. Je bent continu aan het schakelen tussen activiteiten en dit kost veel tijd. Tijd en aandacht. Het is slimmer op je te richten op 1 ding tegelijk.
Dan gaat Garry Keller verder met de focus vraag en dit is een lastig onderdeel. De focus vraag moet je steeds aan jezelf stellen. Welk ene ding kan ik doen zodat al het andere overbodig wordt. Keller gaat verder over het stellen van goede vragen.
Denk hierbij groot en specifiek. Hij noemt 2 voorbeelden hoe je je bedrijf kan vergroten. Je hebt hierin 4 bereiken: Klein en breed, klein en specifiek, groot en breed & groot en specifiek.
Voorbeelden:
- Klein & specifiek : wat kan ik doen om de verkoop dit jaar met 20% te laten stijgen
- Klein & breed: wat kan ik doen om de verkoop te vergroten
- Groot & breed: wat kan ik doen om de verkoop te verdubbelen
- Groot & specifiek: wat kan ik doen om de verkoop in 6 maanden tijd te verdubbelen.
De laatste is de beste variant. Nu stel je acties op om dit te realiseren. Zoek nu personen die dit al gelukt is en vraag hen om hulp. Breng de acties terug naar het moment van nu: wat moet ik nu doen om de verkoop in 6 maanden tijd te verdubbelen.
Om dit te doen maak je tijd in je agenda vrij. Hiervoor heeft Keller 3 stappen. Reserveer vrije tijd in je agenda. Reserveer vervolgens tijd voor je ene ding. Als laatste reserveer je tijd om elke week een plan te maken voor die week. Deze stappen zijn essentieel.
Over deze artikelen heb ik 2 artikelen geschreven. Deze kunnen als opstapje dienen voor het lezen van het hele boek.
http://ernohannink.nl/waar-het-allemaal-om-draait-1-ding/
http://ernohannink.nl/het-belangrijkste-dat-je-kunt-doen-1ding-qanda-monday-11-video/
In de volgende aflevering gaan we het hebben over de essentie.
Abonneer
Vergeet niet te abonneren op de Erno Hannink Show via iTunes, Stitcher of SoundCloud.
Kun je mij een groot plezier doen zodat meer coaches deze podcast kunnen vinden? Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie. Dit helpt mij enorm om deze podcast te verspreiden. Dank je wel hiervoor. Stuur me een korte e-mail om mij te laten weten dat je dit gedaan hebt en ik stuur je een verrassing.
Je kunt mij bereiken op podcast@ernohannink.nl Ik hoor graag van jou
Verdubbelaars Academie
Zoek jij een community van coaches die ook willen groeien met hun bedrijf.
Dit is voor coaches die
- hulp zoekt bij de online aspecten van hun coachingsbedrijf
- online zichtbaar willen worden zodat de klanten op je af komen
- dit in haar eigen tempo wil doen
- de omzet wil verdubbelen in één jaar
- online zichtbaar wil worden zonder zelf continue in de spotlight te staan
Meld je aan voor het intakgesprek. Ga hiervoor naar:
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties