Publiceren is noodzakelijk om zichtbaar te worden

Publiceren wat is dat eigenlijk? Het belangrijkste is dat je jouw ideeën in de buitenwereld krijgt.

Dit kan op vele manieren. Er is altijd een manier die goed past bij jou. En ik verklap vast dat schrijven voor jou als ondernemer heel belangrijk is.

Zichtbaar

Als ondernemer moet je zichtbaar zijn voor de mensen die jij wil helpen. Heel zichtbaar.

 

Je kunt eigenwijs hopen dat jouw resultaat vanzelf spreekt en mensen op die manier op je af komen. Of zelf hard werken om zo veel mogelijk potentiele klanten te benaderen.

Wil je sneller vooruit en schaalbaar werken, meer mensen bereiken met dezelfde inzet, dan wil je heel zichtbaar worden. Je wil daar zijn waar jouw doelklant zoekt naar een oplossing voor haar probleem. Je wil de vragen kunnen beantwoorden die ze stelt terwijl ze zoekt naar een oplossing.

Als coach wil jij veel mensen helpen met jouw methode. Jouw coaching kan heel mensen helpen naar een betere leven. Jij wil onze wereld een klein beetje beter maken.

Doe dit dan ook!

Afgelopen week sprak ik hier nog over met Simone Levie. Nederland ligt nog zo open voor mensen zoals jij die zichtbaar willen worden. Coaches die opstaan voor hun werk en de mensen echt willen helpen.

Je kunt nog heel eenvoudig zichtbaar worden in Nederland. Er zijn nog maar weinig coaches, therapeuten en trainers die echt boven het maaiveld uitsteken.

Daarvoor moet je wel een paar dingen goed doen. Eén van die dingen is zichtbaar worden met jouw verhaal, met het unieke dat jij te brengen hebt.

De 4 manieren om te publiceren

Schrijven

Eén van de meest gebruikte manieren om te publiceren is schrijven. We schrijven al heel lang, notities voor jezelf, dagboeken, boeken, geschriften, kranten en nog veel meer.

We leren eerst praten en dan schrijven. Dus bijna iedereen kan tegenwoordig schrijven. Eigenaardig is dan ook wanneer ik coaches vertel dat ze moeten schrijven om zichtbaar te worden dat ze daar moeite mee hebben.

Praten en vertellen over wat ze doen, hoe ze het doen, wat hun bezig houdt, vragen stellen dat kost allemaal geen moeite. Maar er over schrijven? Dan wordt het allemaal anders. Of toch niet?

Afbeeldingen

Een andere mogelijkheid is afbeeldingen publiceren. Natuurlijk kun je foto’s voor jezelf maken en deze alleen in je eigen bibliotheek gebruiken. Dan kun je er zelf naar kijken en met vrienden en familie.

Je kunt ook de foto’s, afbeeldingen, schetsen, tekeningen delen met anderen.

Er zijn veel plekken waar je deze foto’s eenvoudig kunt delen, dank aan Facebook, Pinterest, Instagram, Flickr en veel meer.

Video

Je kunt op verschillende manieren een video opname maken van jezelf. Als je niet van schrijven houdt dan is dit een mooie oplossing. Brengt wel wat andere dingen met zich, zo hebben veel mensen moeite met zichzelf zien op video. Ook daar is een oplossing voor.

Je kunt een video (laten) maken van je presentatie. Je kunt een presentatie doen in je eigen kantoor. Heb je moeite om jezelf op te nemen, dan kun je de slides van de presentatie opnemen met je eigen stem.

Er zijn ondertussen al redelijk wat bekende YouTubers. Mensen die niets anders doen dan regelmatig video’s plaatsen op Youtube en daar geld mee verdienen. Niet alleen dat, ze worden ook heel zichtbaar.

Audio

Een optie die in Nederland wat minder wordt gebruikt is het delen van geluidsopnames. Bands, zangeresen en muziek, dat wordt genoeg gedeeld. Daar heb ik het nu even niet over. Het delen van jouw kennis met een opname van jouw stem. Een opname van je presentatie, een gesproken blogpost, het geluid van een video.

Het voordeel van audio is dat je het overal kunt luisteren. In tegenstelling tot de hierboven genoemde manieren om te publiceren kun je dit tegelijk doen met andere dingen. Je kunt bijvoorbeeld luisteren naar een opname terwijl je hardloopt, de boodschappen doet, tijdens het autorijden en meer.

Publiceer je regelmatig zo’n audio-opname dan noem je dit een podcast. Bijvoorbeeld de #1CoachBiz podcast (schaamteloze promotie voor mijn nieuwe podcast ;) )

De op één na belangrijkste actie in je bedrijf

De belangrijkste actie in je bedrijf is verkopen. Je moet je product of dienst verkopen. Je hebt omzet en uiteindelijk geld nodig om als bedrijf te overleven.

Het gaat veel verder dan overleven. Je hebt een missie. Jij hebt iets te doen op deze aarde in de tijd dat je hier bent. Jij wilt mensen helpen. Hiervoor heb je middelen nodig. Zelfs Moeder Theresa had middelen nodig. Niet voor zichzelf, maar voor de mensen die ze hielp.

Jij hebt middelen nodig voor de mensen die je helpt. Daarnaast heb je ook middelen nodig voor jezelf, voor je gezin en voor je omgeving.

Je hebt er moeite mee, met dat verkopen van jezelf. Zie het als mensen helpen bij de koop.

Praten. Met mensen in gesprek. Uitzoeken wat het probleem is. Vragen stellen. Laten zien hoe jij kunt helpen. Niet verkopen, maar mensen helpen bij de keuze. Helpen om de volgende stap te zetten.

Praten met je klant. Praten met de potentiële klant. Praten met je doelklant. Uitvinden wat de belangrijkste behoefte is, wat het grootste probleem is. Uitleggen hoe jij daar bij kunt helpen.

Praten en de klant helpen om de volgende stap te zetten is het belangrijkste wat jij doet in je bedrijf.

Hoe help je de klant in de volgende stap?

  • Je schrijft.
  • Je schrijft een e-mail om je gesprek te bevestigen, te onderbouwen.
  • Je schrijft een offerte zodat ze de volgende stap kunnen zetten bij de koop van jouw product of dienst.
  • Je schrijft een verkooppagina zodat je het helpen bij de koop schaalbaar maakt.
  • Je schrijft handleidingen, een formulier, een checklist en meer om waarde aan je product toe te voegen en de klant verder te helpen.
  • Je schrijft een boekje, een e-boek, een boek om jouw expertise te delen met nog meer mensen.
  • Je “schrijft” een factuur.

Schrijven is het belangrijkste, na praten, voor je bedrijf. Soms is het zelfs belangrijker dan praten. Je schrijft bijvoorbeeld in de sociale netwerk sites. Daar “praat” je met mensen door te schrijven. Facebook, Twitter, LinkedIn bijvoorbeeld waar je deelt met anderen, contact legt met nieuwe mensen door te schrijven. Je schrijft voor je website. De plek waar potentiële klanten voor de eerste keer contact met je maken als ze zoeken op een probleem in de zoekmachine. Je schrijft artikelen om je kennis te delen. Of om jouw mening te geven over een onderwerp.

Je schrijft om je gedachten uit je hoofd op papier te krijgen. Structuur in alles dingen die je bedenkt.

Schrijven geeft veel meer structuur aan jouw woorden dan praten. Je moet er even over nadenken, in plaats van door te ratelen zonder er goed over na te denken.

Schrijven helpt ook veel meer dan praten bij het verwerken van trauma’s bijvoorbeeld. Door het op te schrijven gaat het meer uit jou dan door te praten.

Schrijven maakt het ook eenvoudiger voor de lezer om zich te verdiepen in jouw gedachten. In een gesprek vliegen de woorden voorbij en pak je dingen op die je belangrijk vindt. De dingen die jij hoort. Veel details mis je.

Met de woorden op papier kan de lezer eenvoudiger de details nog een keer lezen en herhalen voor zichzelf.

Schrijven is waarschijnlijk zelfs belangrijker voor jou dan praten. Ook voor je bedrijf. Door te schrijven kun je met minder moeite meer mensen bereiken dan met praten.

Voor mij is schrijven het belangrijkste.

 

Maar wat als je niet kunt schrijven wat moet je dan?

De meest gehoorde reactie als ik begin over publiceren voor je bedrijf is, “Ik kan niet schrijven!”

Onzin. Iedereen kan schrijven.

Niet iedereen kan schrijven op hetzelfde niveau, en dat is met alles zo.

Neem koken. Iedereen kan koken. De ene keer is het resultaat beter te eten dan de andere keer. En zo leer je. Je proeft gerechten van anderen. Je kijkt naar een kook programma. Je leest een recept.

Door veel te koken wordt jouw kookkunst steeds beter en vinden meer mensen jouw kookkunst lekker. Door te leren van een chef wordt je nog beter. Doordat het steeds beter gaat genieten er meer mensen van jouw kookkunst en vind je het leuker om te doen.

Jij kunt ook schrijven. Je schrijft iedere dag.

Je schrijft een email, een notitie voor jezelf, een verslag van het gesprek, een bericht op Facebook. Net als praten is schrijven een gewoonte. Je doet het zonder er over na te denken.

Net als met een presentatie voor een publiek en gewoon praten met anderen, voelt het schrijven voor de meeste mensen plotseling anders als je de schrijfsels naar buiten brengt. Wanneer je, wat je geschreven hebt gaat publiceren zodat het door meer mensen gelezen kan worden. Mensen die jou nog niet kennen kunnen het nu ook lezen. Dit is hun eerste kennismaking met jou.

Dan moet het schrijfwerk plotseling anders. Dan moet het schrijfwerk professioneler. Dan moet je veel meer nadenken over de zinnen, de opbouw van het artikel, de opmaak, de spelling.

Of toch niet?

Het schrijven van artikelen voor je bedrijf moet volgens mij juist geen strakke tekst worden. Geen folder van jouw bedrijf. Geen professionele tekst die je normaal ook niet zou schrijven.

Schrijf vanuit je hart, vanuit je ziel. Laat zien wie je bent. Zodat mensen kennis maken met de echte persoon achter de tekst. Geen gelikte teksten.

Schrijf vaak, heel vaak en het schrijven wordt steeds makkelijker voor jou. 

Lees, lees heel veel boeken en je leert steeds beter schrijven. Door veel te lezen leer je over structuur, indeling, opbouw, taal, verhaal en nog veel meer.

Je kunt natuurlijk ook iemand inhuren om jouw teksten te corrigeren, bijvoorbeeld op correct gebruik van Nederlands. Of een cursus schrijven volgen, zodat je leert schrijven.

Maar het is veel belangrijker dat je schrijft en het publiceert. Jouw ideeën delen met de wereld. In het begin wordt het nog niet door veel mensen gelezen en heb je dus ruimte om te schrijven zoals jij dat wil.

Door te schrijven vanuit jezelf trek je ook precies de mensen aan die daar van houden. Dat daar af en toe een spelfout in zit nemen ze op de koop toe. Het gaat over jou, jouw verhaal, de inhoud.

Veel schrijven en boeken lezen helpen je in het begin het meeste vooruit.

Waar schrijf je over

De meest gestelde vraag als ze eenmaal accepteren dat schrijven belangrijk is, “Maar waar schrijf ik over dan?” “Ik weet niet iedere keer iets nieuws te vertellen.”

Je schrijft over de dingen die je tegenkomt. Dingen die voor jou heel gewoon zijn, omdat jij de expert bent, maar voor de ander nieuw zijn.

Als je hierover schrijft dan weet je dat je mensen vooruit helpt. Dat mensen kennis maken met jouw expertise.

Vragen van klanten – wanneer je samenwerkt met je klant dan stelt ze vragen. Ze begrijpt iets niet wat jij uitlegt. Ze wil verdieping. Ze wil weten hoe dat precies werkt. Hoe ze dat zelf moet doen. Deze vragen houden veel meer mensen bezig. Schrijf de vragen op en beantwoord iedere vraag in een artikel.

Vragen van potentiele klanten – ben je in gesprek met iemand die jij verder kunt helpen dan heeft zij ook allemaal vragen. Ze onderzoekt of jij te vertrouwen bent. Heb je voldoende ervaring? Helpt jouw product in haar situatie. Hoe werkt het precies? Wat zit er in? Beantwoord iedere vraag uitgebreid in een artikel.

Vragen in groepen – je kunt eenvoudig aansluiten bij groepen in Facebook en LinkedIn bijvoorbeeld. Groepen waar jouw doelklant zit. Daar stellen ze vragen. Ze hebben een probleem en zoeken hulp in de groep van gelijkgestemden. Beantwoord deze vragen in de groep. Help mensen. Schrijf er een artikel over.

Jouw eigen worstelingen – je bent nu een expert. Je hebt leren werken met de methode die jij gebruikt. Je hebt veel ervaring op dit gebied. Maar voordat je zo ver was had jij ook een probleem. Je worstelde met de situatie. Schrijf over die worsteling en wat er veranderd is.

Onderwerp/product van ander en geef jouw mening bij gebruik voor jouw klant. Er wordt veel geschreven over het probleem van de klant. Oplossingen voor je klant. Wat vind jij daarvan? Waarom gebruik jij dat juist niet? Wat is het verschil? Hoe helpt het wel? Hoe helpt het niet. Schrijf daar over.

Een paar voorbeelden waar je over kunt schrijven. Geef me 5 minuten en ik kan nog veel meer bedenken waar jij over kunt schrijven. :)

Ik heb het steeds over schrijven hier. Maar het zijn eigenlijk twee stappen. Het schrijven en daarna publiceren. Jouw schrijfwerk naar buiten brengen.

Versturen

Seth Godin heeft het in het boek Linchpin (aff) over dat iedereen artiest is. Een artiest is iemand doe “emotioneel werk” doet. Werk waar je je hart en ziel in stopt.

In zijn boek Linchpin heeft Seth Godin het ook over versturen, shipping. Je kunt van alles bedenken, ideeën hebben die de wereld kunnen veranderen. Je kunt die ideeën in je hoofd laten. Je kunt ze opschrijven in notitieboekjes of blaadjes voor jezelf.

Alleen deze ideeën veranderen de wereld niet, als jij ze niet naar buiten brengt. Een boek veranderd de lezer niet als je het boek niet uitgeeft.

En natuurlijk is daar dat kleine vervelende haggedissenbrein (Amygdala) weer. Dat stemmetje in je hoofd die je weerhoudt om jouw ideeën, jouw plannen, jouw product, jouw woorden te delen met de wereld.

“Ik kan niet goed schrijven.”

“Wat als niemand reageerd?”

“Wat als mensen reageren en het er niet mee eens zijn?”

“Wat als mensen mij uitlachen?”

“Wat als mijn denkwijze niet klopt?”

“Ik ben nog geen expert op dit gebied. Er zijn mensen die hier veel meer van weten.”

“Ik moet eerst nog wat meer lezen over dit onderwerp.”

“Ik moet eerst de juiste volgorde hebben van alle artikelen die ik kan schrijven over dit onderwerp.”

“Teksten schrijven is een vak. Daar moet je een HBO marketing voor gevolgd hebben.”

“Er wordt al voldoende gezegd over dit onderwerp. Het heeft geen zin als ik daar ook nog iets over schrijf.”

“Schrijven voor mijn website moet veel professioneler dan in een blog.”

Allemaal dingen die ik klanten heb horen zeggen waarom ze het artikel nog niet hadden gepubliceerd. Komt dit jou ook bekend voor?

Jouw doelklant kan niet bekend worden met jou en jouw ideeën als jij ze niet deelt. Als je ze niet opschrijft en publiceert. Als je er geen video over maakt. Of een audio-opname. Of een afbeelding.

Jouw doelklant heeft moeite om te kiezen voor jou, als ze niet weet waar jij voor staat. Wat jou anders maakt.

Schrijf.

Okee. Nu heb je geschreven, een kort stukje een lang artikel vanuit je hart maar waar plaats je dat dan? Of je hebt een video gemaakt waar plaats je die dan?

 

Waar publiceer je

Een aantal ‘plekken’ waar jij kunt publiceren:

1. Power Platform – dit is de belangrijkste plek waar je publiceert. Jouw Power Platform. De combinatie van website en blog. De plek waar je snel kunt publiceren op je eigen domein. Jouw eigen regels gelden hier.

Je kunt met een oplossing als WordPress eenvoudig teksten publiceren, afbeeldingen, foto’s, video’s, audio.

Voor sommige dingen is het handiger eerst ergens anders te publiceren en dan in te voegen in jouw Power Platform. Bijvoorbeeld met video en audio. Video- en audiobestanden zijn heel groot en daarom kun je deze beter niet rechtstreeks op je eigen platform.

2. Youtube – video publiceer je bijvoorbeeld snel en eenvoudig op Youtube. Daarna kun je de video invoegen in het artikel op jouw Power Platform. Youtube is het meest gebruikte video platform.

3. Pinterest – afbeeldingen, foto’s, infographics, quotes die worden vaak gepubliceerd op Pinterest. Je pint eenvoudig een afbeelding op Pinterest. Deze afbeeldingen kun je overigens het beste eerst publiceren op je eigen Power Platform en dan pinnen op Pinterest. Zo krijg je steeds meer bezoekers op jouw Power Platform.

4. Instagram – maak je zelf graag foto’s met je telefoon bijvoorbeeld dan is Instagram een mooie oplossing. Je maakte de foto, past eventueel een filter toe en publiceert deze. Snel en eenvoudig. Ook als je geen fotograaf bent.

5. SoundCloud – wil je audio snel en eenvoudig publiceren dan is SoundCloud een goede oplossing. Daarna kun je jouw opname met een speler invoegen in een artikel op jouw Power Platform. Hierdoor kun bezoekers met één klik luisteren naar de opname op jouw site.

Er zijn natuurlijk nog veel meer plekken om te publiceren. Daar is nog tijd genoeg voor. Begin eerst bij één van deze.

Wat doe jij liever? Een audio-opname maken en delen? Een video opname? Tekst schrijven?

Kies er één. Publiceer je eerste bericht en herhaal.

Deel het

Publiceer dus vandaag nog dat artikel. Upload die video- of audio-opname. Deel die afbeelding.

Deel het met de wereld.

Maak jezelf zichtbaar.

Ik beloof je er gebeurt niets ernstigs. De wereld stort niet in op jouw hoofd.

Misschien, heel misschien, leest iemand het en is ze het met jou eens of juist oneens en krijg je nieuwe inzichten.

Deel de link naar jouw nieuwste publicatie hieronder in de reacties.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

content marketing blog
Inspiratie
6 soorten content marketing

Wat is content marketing, welke vormen zijn er en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf. Lees hieronder welke 6 soorten van contentmarketing er zijn en hoe je ze strategisch kunt toepassen. Content marketing Content marketing is een strategische vorm van marketing die er op is gericht om waardevolle, …

geen nieuwsbrief als naam gebruiken
Inspiratie
Een nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemen – wat dan wel?

De digitale nieuwsbrief / mailing / newsletter / e-mailing is inmiddels al vele jaren oud. Het is een goedkope opvolger van de papieren versie van de nieuwsbrief. In het begin was het ook vrij eenvoudig om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor jouw nieuwsbrief waarin je nieuwsfeiten en tips weg gaf. …

Inspiratie
Kerst reclames 2017

Het is ook voor reclamebureau’s een heerlijke tijd, de kerstdagen. Grote en kleine merken / ondernemingen / bedrijven willen met de kerst een mooie boodschap combineren met een aanbieding of gewoon mensen herinneren dat ze er zijn. Reclame makers kunnen hun creativiteit ten volle benutten in de vorm van humor, …

Shares