Een nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemen – wat dan wel?
- By : Arne
- Category : Inspiratie
- Tags: facebook mail, Mailchimp, mailing, mailinglijst
De digitale nieuwsbrief / mailing / newsletter / e-mailing is inmiddels al vele jaren oud. Het is een goedkope opvolger van de papieren versie van de nieuwsbrief. In het begin was het ook vrij eenvoudig om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor jouw nieuwsbrief waarin je nieuwsfeiten en tips weg gaf. Maar anno 2021 zijn consumenten / potentiele klanten en klanten niet meer zo bereid om zomaar hun persoonlijke gegevens achter te laten. En vaak krijgen mensen al teveel nieuwsbrieven in hun inbox en voelen ze weinig behoefte om hier nog meer aan toe te voegen. Echter is de direct mailing wel een zeer effectief marketing instrument. Het blijft dus wel zeer interessant om het bestaande adressenbestand / e-mailbestand uit te blijven breiden. Hoe ga je om met de weerstand? Het begint alvast met het vermeiden van het gebruik van de term “nieuwsbrief”. Wat dan wel?
Wat is er mis met de term “nieuwsbrief”?
Wat is er mis met de term “nieuwsbrief”? De benaming dekt misschien voor jou de lading. Voor een bezoeker van jouw website klinkt het gewoonweg niet interessant. De term nieuwsbrief suggereert dat jij nieuws over jouw bedrijf gaat versturen. Maar wil ik dat wekelijks / maandelijks ontvangen? Waarom zou ik dat willen? Wat heb ik daar zelf aan? Natuurlijk zijn er vast een paar mensen te vinden die wel graag op de hoogte willen blijven van de activiteiten van jouw bedrijf zoals nieuwe producten of diensten, personeelswisselingen, nieuwe samenwerkingen, nieuw meubilair in de wachtkamer, etc. (zoals jouw ouders bijvoorbeeld). Maar over het algemeen zitten mensen niet te wachten op dergelijk nieuws in hun al overvolle inbox. Zie ik “Aanmelden voor onze nieuwsbrief?”. Dan denk ik: “Nou nee”.
Wat is dan wel een aantrekkelijke naam?
Best mogelijk dat jij in jouw nieuwsbrief nauwelijks nieuws over jouw bedrijf wilt plaatsen. Misschien is iedere mailing een cadeau aan jouw bestaande en potentiele klanten? Wat jammer dan dat ze zichzelf niet aanmelden, ze zouden er echt blij van worden. Je moet dus een andere naam verzinnen voor jouw maandelijkse mailing in plaats van Nieuwsbrief. Waar kun je aan denken?
Andere woorden / termen voor het woord Nieuwsbrief zijn (te combineren met jouw specifieke branche / content):
- …. bulletin
- …. magazine
- tips
- publicatie
- eMagazine
- dagelijkse ….
- weekelijkse ….
- maandelijkse ….
- notities
- …. post
- …. gebeurtenissen (ICT, buitenleven, etc.)
- samenvatting
- laatste …. (nieuws, ontwikkelingen, weetjes, etc.)
- wetenswaardigheden
- playbook
- ….. brief (inspiratie brief, optimalisatie brief, etc.)
- hoogtepunten
- updates
- (wekelijkse / maandelijkse ….) inzichten
Nog leuker is het wanneer je echt een creatieve benaming bedenkt voor jouw mailing. Hier enkele voorbeelden ter inspiratie:
- Angela’s opruim- checklijsten en suggesties
- Aan de wandel met tips van Erik’s boekhandel
- De dieren Gazette
- Brigittes Blije Brief
- Tippies en Trickies van Jacky’s
- Kom op het listige lijstje van Henk
- Rox Tips in jouw box
- Verse en fruitige aanbiedingen van de Groentewinkel
- Ontwerp dingetjes van …. (grafisch designer)
- Financiële feitjes op een rijtje
- lid worden van het…. Tuiniers hoekje
- lid worden van de…. Ideeën fabriek
Nieuwsbrief titels
En wanneer je de nieuwsbrief / mailing / ezine / tips gaat versturen, denk dan ook goed na over de titel van deze mailing. Want wanneer mensen hem niet lezen dan heeft het nog geen zin om een grote lijst op te bouwen met adressen. Hier een aantal suggestie om het subject / onderwerp mee te beginnen:
- Heb jij de juiste…?
- Ben jij klaar voor…?
- Zo krijg je meer…
- 10 ideeën om…
- De 3 belangrijkste benodigdheden voor ….
- 5 manieren om…
- 5 eenvoudige stappen om…
- De top 10 meest ……
- Mooie voorbeelden van…
- Heb jij de juiste… ?
Succes met het opbouwen van jouw bereik met behulp van direct mailing.
Photo by Ylanite Koppens from Pexels
Geen reacties