Daily Huddle – een succesvolle gewoonte – hoe werkt het voor coaches

Een belangrijke gewoonte die ik sinds de zomer van 2013 volg is de Daily Huddle. Iedere ochtend tijdens een werkdag een kort telefoongesprek met Pieter van Osch. Vertaling van de Daily – Dagelijks. Huddle wordt vertaalt als samendringen, samenscholen.

Daily Huddle

Iedere ochtend ontmoeten we elkaar kort aan de telefoon en nemen de dag door. We bespreken drie vaste punten en het duurt meestal niet meer dan 2-3 minuten.

Tijdens de Rockefeller Habits workshop van Verne Harnish kwam ik voor het eerst in aanraking met de Daily Huddle. In zijn boek Scaling Up (aff) wordt dit ook behandeld.

Het boek en het event zijn bedoeld voor iets grotere, snel groeiende bedrijven met een management team. Samen met Pieter heb ik ontdekt dat dit ook geschikt is voor twee (of meer) zelfstandigen.

Daily Habit – succesvol?

Waarom is deze gewoonte zo succesvol voor mij?

Door dagelijkse een paar dingen te doen ontstaat er een gewoonte. Een goede gewoonte.

Deze gewoonte zorgt er voor dat ik focus heb op de juiste dingen. Ten eerste de focus op de dingen die ik vandaag moet doen. Wat zijn mijn belangrijkste doelen.

Door dit te delen met mijn buddy voel ik iedere dag weer een soort druk (peer pressure) om die doelen ook echt af te ronden op die dag.

Daarnaast delen wij sinds de cijfers tijdens het gesprek. De cijfers die ik onder andere deel zijn omzet en de bankstand. Dit zijn twee cijfers waar ik tot dan eigenlijk nauwelijks naar keek.

Geen idee hoeveel er iedere dag op de bank stond. Wel ongeveer een beeld hoeveel omzet ik had, maar niet precies iedere dag. Geen zicht op vooruitgang dus, of ik mijn doel wel zou halen. Dus ik kon ook niet schakelen om echt te werken aan de gestelde doelen.

Voor sommige periodes wordt ook een ander getal gedeeld, bijvoorbeeld hoeveel boeken er verkocht zijn, of hoeveel deelnemers ingeschreven zijn voor een evenement. Dit helpt om de focus bij mijn belangrijkste doelen te houden voor die periode.

Ten laatste kun je iets noemen waar je tegenaan loopt. Soms eenvoudig en kan de ander even tips geven. Soms veel dieper en is het alleen belangrijk dat ik het deel. Waardoor het al wat lichter wordt.

Hoe werkt de Daily Huddle

Belangrijk is dat we de Daily Huddle dagelijks doen op een vast tijdstip. Dit ritme zorgt er voor dat het een gewoonte wordt en het eenvoudiger wordt om je er aan te houden.

Wij hebben gekozen voor een wat opvallend tijdstip waardoor ook deze weer eenvoudiger te onthouden is, iedere werkdag om 8.28u.

Aan het begin van de werkdag want dan heb ik mijn doelen scherp voor die dag. Aangezien ik rond 5.00u begin met mijn dag heb ik het eerste doel vaak al afgehandeld voor die dag. Ook dat voelt lekker en maakt het eenvoudiger om door te gaan met het volgende doel.

Soms is het tijdstip ook een nadeel voor mij, want dan ben ik zo geconcentreerd bezig met schrijven en dat het gesprek vergeet en mis.

Wij doen dit telefonisch, een kort gesprek van ongeveer 3 minuten. Wij kunnen het zo kort houden omdat we alleen onze eigen punten noemen en niet in gesprek of discussie gaan over deze punten. Het zijn tenslotte mijn doelen en cijfers.

Er is ook geen terugkoppeling van de dag er voor. Je bespreekt dus niet of je doelen wel of niet gehaald hebt. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Standaard belt Pieter mij en begint ook met zijn doelen lijstje. Soms bel ik hem.

Er zijn natuurlijk ook momenten dat de daily huddle net niet in de planning past. Bijvoorbeeld omdat er een afspraak staat, een presentatie, een workshop, een te volle trein.

Dan zijn er een paar mogelijkheden, de daily vervalt of we delen de daily via Whatsapp.

Sinds midden 2014 – delen we onze dagelijkse doelen ook in de geheime groep op Facebook van onze mastermind. Dit is iets wat we ook iedere werkdag doen. Daarnaast delen we daar ook de weekdoelen op zondag en de maanddoelen ronde de 1e van iedere maand.

Ook als de daily huddle niet plaatsvindt. Een bericht op Facebook kun je namelijk altijd ruimte voor maken.

Sterker nog de dagelijkse doelen worden regelmatig de avond ervoor al gedeeld in de groep. Hierdoor weet je precies waarmee je de volgende dag mee aan de slag wilt.

Inhoud van de Daily Huddle

Er zijn drie onderdelen die we om de beurt noemen:

1. Doelen voor vandaag – wat wil je vandaag bereiken. Prioriteit Nr.1 en de andere 2-4 doelen voor die dag.

2. De cijfers van vandaag. KPIs die je zelf kiest, bijvoorbeeld omzet, bankstand en verkoop van je nieuwste programma.

3. Hurdles – heb je een hobbel voor vandaag. Deel het misschien kan de ander je helpen en soms is het delen al voldoende.

Dus eerst vertelt Pieter zijn doelen voor die dag en dan vertel ik mijn doelen. Dan noemt Pieter zijn cijfers (omzet en aantal inschrijvingen) en dan noem ik mijn cijfers (omzet, bankstand en boek verkoop).

Je kunt de cijfers eigenlijk altijd en overal noemen, de mensen om je heen (bijvoorbeeld in de trein tijdens het reizen naar een klant) hebben toch geen idee waar je het over hebt.

Is er geen hobbel voor de dag, dan zeg ik “Geen hurdles vandaag.” Iets wat regelmatig voorkomt.

Uiteraard blijft alles wat noemen tijdens de daily huddle binnen de groep. Je gaat de doelen en cijfers niet met een ander bespreken.

Kern van de Daily Huddle

1. Wij doen het iedere dag. Dan wordt het een gewoonte, een ritme. Je hoeft er bijna niet over na te denken.

2. Iedere werkdag om 8.28u

3. We delen de doelen, cijfers en hobbel en gaan niet in discussie.

4. Het gesprek duurt gemiddeld 2-3 minuten.

Een telefoongesprek van ongeveer 3 minuten waardoor ik me meer gemotiveerd voel om te doen wat ik moet doen die dag. Ik heb een afspraak gemaakt met mijn buddy en ik moet deze dus wel nakomen.

Nog een aantal artikelen over de Daily Huddle:

Foto credit: Peter Burge https://www.flickr.com/photos/peterburge/8548402502/

Iemand voor jouw Dialy Huddle

Zoek jij iemand waarmee je jouw doelen en cijfers kunt bespreken? Wil jij ook zo’n daily huddle opzetten?

Deel dan hieronder jouw naam en zoek contact met anderen die hebben aangegeven dit ook te willen doen.

Ik beloof je over een jaar sta je versteld van de resultaten en realiseer je je dat de daily huddle hier een belangrijke rol in speelt.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

content marketing blog
Inspiratie
6 soorten content marketing

Wat is content marketing, welke vormen zijn er en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf. Lees hieronder welke 6 soorten van contentmarketing er zijn en hoe je ze strategisch kunt toepassen. Content marketing Content marketing is een strategische vorm van marketing die er op is gericht om waardevolle, …

geen nieuwsbrief als naam gebruiken
Inspiratie
Een nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemen – wat dan wel?

De digitale nieuwsbrief / mailing / newsletter / e-mailing is inmiddels al vele jaren oud. Het is een goedkope opvolger van de papieren versie van de nieuwsbrief. In het begin was het ook vrij eenvoudig om nieuwe aanmeldingen te krijgen voor jouw nieuwsbrief waarin je nieuwsfeiten en tips weg gaf. …

Inspiratie
Kerst reclames 2017

Het is ook voor reclamebureau’s een heerlijke tijd, de kerstdagen. Grote en kleine merken / ondernemingen / bedrijven willen met de kerst een mooie boodschap combineren met een aanbieding of gewoon mensen herinneren dat ze er zijn. Reclame makers kunnen hun creativiteit ten volle benutten in de vorm van humor, …

Shares