6 soorten content marketing
- By : Arne
- Category : Inspiratie
- Tags: content, content is king, content is koning, content marketing, contentmarketing
Wat is content marketing, welke vormen zijn er en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf. Lees hieronder welke 6 soorten van contentmarketing er zijn en hoe je ze strategisch kunt toepassen.
Content marketing
Content marketing is een strategische vorm van marketing die er op is gericht om waardevolle, relevante en consistente inhoud te creëren en distribueren. Met deze content / inhoud kun je een duidelijk gedefinieerd publiek aantrekken en behouden om ze uiteindelijk te stimuleren om iets bij jou te kopen. De door jou gemaakte content kun je verspreiden via kanalen zoals persberichten, gast artikelen, sociale media, blogartikelen, podcasts, websites, drukwerk, etc. Je wilt jouw doelgroep bereiken door middel van inhoud / content die zij interessant vinden en zodoende jouw naamsbekendheid te vergroten, potentiële klanten te informeren en ze te betrekken bij jouw onderneming.
Soorten content marketing
Er zijn meerdere vormen van content marketing die je kunt inzetten. Ik benoem hieronder de 6 meest voorkomende soorten content marketing, maar er zijn er nog meer (blog, video, ebook, infographics, whitepaper, case studie, user-generateed content, checklist, memes / grappige plaatjes, referenties / reviews, how-to Guide / uitleg, onderdeel van content van influencers).
Blog
Op dit moment is het maken van een blog (zoals dit artikel) de meest bekende vorm van content marketing. Een bedrijf of specialist deelt bepaalde kennis of een verhaal via een blogartikel op een website (dat kan een eigen- of een externe website zijn). Het delen van kennis wordt door lezers als sympathiek ervaren. Daarnaast zet het bedrijf of de ondernemer zichzelf neer als kundig en als expert. Blogs bieden veel mogelijkheden om jouw eigen creativiteit in te zetten rondom het door jou gekozen onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan de manier van schrijven, de opbouw, titels en subtitels gebruiken, toevoegen van afbeeldingen en video, verwijzingen naar andere sites, reageren op reacties, etc.
Infographic content
Met een infographic kun veel gegevens op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier presenteren. Infographics zijn minder geschikt voor het overbrengen van een verhaal maar wel voor bijvoorbeeld cijfers, data en details. De mix van tekst, grafieken en afbeeldingen zorgen ervoor dat lezers graag kijken naar dergelijke content. Ook zie je dat infographics snel worden gedeeld op bijvoorbeeld sociale media en dat is gunstig voor jouw website / blog. Bekijk hier een voorbeeld van een infographic.
Podcast
Content in de vorm van een podcast is op dit moment (2022) zeer populair. Zowel bekende als minder bekende Nederlanders zijn op deze hype gesprongen en maken dagelijks of wekelijks een podcast. Maar ook bedrijven verspreiden kennis en informatie via deze auditieve vorm. Het maken en beschikbaar maken van een podcast is vrij eenvoudig, je voert een gesprek en dat neem je op. Dat is natuurlijk heel aantrekkelijk wanneer je content wilt maken en er niet te veel tijd aan kwijt wil zijn. Echter gezien het grote aanbod inmiddels van podcasts, kun je niet meer achter de microfoon gaan zitten en onvoorbereid een beetje te beginnen te kletsen (tenzij je een talent hebt in spontaan leuke content kletsen?). Probeer in jouw podcast origineel te zijn qua content of qua stijl, zorg ervoor dat je bruikbare informatie deelt en denk na over de strategie achter deze vorm van contentmarketing.
Video
Diverse onderzoeken laten zien dat video nog steeds de beste vorm is voor het verspreiden van verhalen, kennis en informatie. Met name de korte video’s (denk aan Instagram en Tik Tok) worden massaal bekeken door jong en oud. Dankzij video marketing verbeter je de zichtbaarheid van jouw merk, verhoog je de conversies en kun je in een korte tijd veel informatie overbrengen. Ook is een video meervoudig inzetbaar zoals op jouw website, op Youtube (de op één na meest gebruikte zoekmachine) en natuurlijk op de diverse sociale media platforms. Dus iedereen maakt video’s dan toch? Nee! Dat zou je wel verwachten maar is niet het geval. Dat komt omdat het maken van video’s een tijdrovend proces is. Je moet bijvoorbeeld eerst uitwerken wat de story-line wordt in jouw video, wat je gaat vertellen en welke beelden je nodig hebt. Daarna moet je op pad en ga je filmen, daarbij moet je letten op de geluidskwaliteit, meerdere locaties eventueel, etc. En tot slot moet je alles monteren (beelden achter elkaar zetten, mogelijk scenes knippen of inkorten, hier en daar een mooie overgang inlassen, etc.). Eventueel wil je dan ook nog ondertitels toevoegen. Daar gaat dus veel tijd en energie in zitten. Een optie is natuurlijk om het maken van de video of de montage uit te besteden. Een ander dilemma is dat veel mensen angst hebben om zelf in beeld te komen. Heb jij dat niet, dan zou ik adviseren om videomarketing te overwegen.
User-generated content
User generated content is letterlijk content die gebruikers maken op jouw website. Het beste voorbeeld zijn de sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest, etc. Op deze platformen / websites kunnen gebruikers verhalen en foto’s plaatsen en de platformen hoeven daar in principe zelf geen tijd in te steken. Maar een goed voorbeeld is natuurlijk ook Marktplaats, Trustpilot, Kieskeurig, forum websites, etc. Je ziet natuurlijk ook wat kleinere meer gespecialiseerde websites waar bezoekers / gebruikers zelf content kunnen plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld op Artikelpost een artikel plaatsen en daarmee jouw website / product / dienst promoten. Het plaatsen van een bericht op een dergelijke site is gratis, de site hoopt dankzij jouw bericht wat advertentie-inkomsten te krijgen. Er zijn ook sites waar je bijvoorbeeld tegen betaling een persbericht kunt plaatsen. Ook in dat geval is er toch sprake van user-generated content.
How-to Guide
Ken je nog de boekjes zoals PC voor Dummies, Spaans voor Dummies, NLP voor Dummies, Boekhouden voor Dummies, etc.? Die waren / zijn razend populair. Eenvoudige uitleg over hoe je iets moet doen, hoe iets werkt. Ook online werkt content in de vorm van een How-to Guide (hoe werkt het gids) heel goed. Maar een artikel, video of afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je tot een bepaald resultaat komt. Dat zal worden gewaardeerd door de lezer. Ondernemers hebben dan wel vaak de reactie: “Ja maar als ik uitleg hoe het werkt dan hoeven ze mij niet meer in te huren!”. Daar zit wel wat in als je een dienstverlener bent. Aan de andere kant, wil je wel ingehuurd worden voor het uitvoeren van een (voor jou) zeer eenvoudige klus? Kom je niet liever langs wanneer een echte specialist nodig is? En een bezoeker van jouw website kan na het lezen van de uitleg concluderen dat het toch beter is om de klus uit te besteden. Verkoop je producten dan is het zeker de moeite waard om jouw klanten uitleg te geven hoe je het product het beste kunt gebruiken en toepassen.
Aan de slag met contentmarketing en de opdrachten komen binnen?
Helaas is het niet zo dat je met het maken van content direct jouw verkoopcijfers ziet stijgen. Met contentmarketing bereik je jouw doelgroep op een sympathieke wijze (even aangenomen dat adverteren minder sympathiek is). Maar je moet deze content wel slim inzetten en zorgen dat lezers / gebruikers / bezoekers op een eenvoudige wijze iets kunnen bestellen. Probeer dus optimaal waarde te halen uit elk stukje content dat je maakt.
Geen reacties