14 redenen voor opschrijven van jouw doelen voor 2015
- By : Ernohannink
- Category : Inspiratie
- Tags: doel, EOY Challenge, focus, gezin, levensdoel, Shiny Object Syndrom, Steven Pressfield
Terugkijkend op 2014 word ik weer blij. Al schrijvend voor #mijnmoment en een overzicht artikel van 2014 komen alle mooie momenten weer naar boven. Eén van de belangrijke dingen die zorgde voor dit bijzondere jaar dat is dat ik altijd mijn doelen opschrijf in de maand december voor het komende jaar. Nog steeds ben ik veel te optimistische bij het opstellen van mijn doelen. Ik heb ze dus (nog) niet gehaald maar wel veel meer dan wanneer ik ze niet had vastgelegd.
Wat ik bijvoorbeeld wel heb gehaald zijn het bezoek aan bijzonder evenement in de VS (MijnMoment), een omzet en winststijging van ongeveer 200%, een nieuw boek Handboek Hyperspecialisatie en het Werkboek 2015.
Waarom ik mijn doelen opschrijf
14 redenen waarom het nadenken over en opschrijven van doelen mij helpt:
1 – visie
Voor mijn doelen van een maand, kwartaal of jaar kijk ik altijd naar mijn visie, mijn grootse doel. Wat wil ik bereiken voor mijzelf, mijn gezin en mijn omgeving. Wat wil ik bereiken in mijn leven. En hoe kan mijn bedrijf daar mij bij helpen.
Terwijl ik nadenk over de doelen kijk ik opnieuw naar mijn missie. Ik krijg mijn visie weer scherp in beeld.
De doelen creeëren een stip aan de horizon. Daar wil ik naar toe. Dat wil ik bereiken de komende jaren, dit jaar, of dit kwartaal…
2. meten en vergelijken
Door de doelen niet losjes te bedenken maar ze op te schrijven weet ik wat ik belangrijk vindt. Dat kan ik dus iedere ochtend meten bijvoorbeeld (omzet en aantallen) of iedere maand en delen met mijn mastermind collega’s.
Door het te meten en omdat ik een doel heb ik opgeschreven kan ik dat met elkaar vergelijken en weet ik wat mijn ontwikkeling is. Moet ik nog ergens extra aandacht aan schenken? Of loopt het lekker?
3. Kleiner maken
Door de doelen van het jaar 2015 in december 2014 op te schrijven heb ik een beeld wat ik het komende jaar wil doen. Het blijkt dat ik hierin redelijk optimistisch ben.
Dit grotere doel breek ik dus op in kwartalen en gedurende het jaar in maanden en zelfs doelen per dag. Hierdoor weet ik iedere dag wat ik te doen heb. Dit wil niet zeggen dat ik alle dagen werk.
4. Concreet
Doordat ik de doelen kleiner maak naar doelen en acties per maand en per dag worden de acties en getallen lekker concreet. Zo weet ik dat ik de laatste 15 dagen van 2014 iedere dag 25 werkboeken wil verkopen.
Dit past bij het doel wat ik voor ogen heb om mensen te helpen een goed plan te maken voor 2015. Een plan waarmee hun bedrijf zichtbaar wordt. Een bedrijf dat bijdraagt aan wat zij te doen hebben.
Ik heb concrete aantallen bij ieder doel staan want dan weet ik hoeveel energie ik daaraan kan besteden. Of wanneer ik juist mijn aandacht op andere dingen kan geven.
5. Duidelijk maken wat je wil
Door mijn ideeën duidelijk uit te schrijven krijg ik een beter beeld van wat ik precies wil. Ik gebruik de doelen ook om mijn klanten duidelijk te maken wat ik wil.
Dit geeft mij richting en het geeft mijn klanten richting. Ze maken gebruik van alle expertise die ik heb opgedaan. En ze halen inspiratie uit mijn nieuwe plannen.
Zo bouwen zij ook aan een bedrijf dat groeit en vooruit gaat.
6. Motivatie
Alleen al door mijn plannen uit te schrijven krijg ik nieuwe energie. Dat heb ik pas geleden nog weer ervaren toen ik dacht aan de EOY Challenge. Een uitdaging om voor het einde van het jaar nog een omzet sprint te maken.
Wat kan ik in 6 weken nog bereiken? Een doel in omzet en aantal klanten opstellen. Daarna de acties bedenken om deze doelen te realiseren.
Dit motiveert mij en het motiveert de mensen die deze challenge volgen met mij. Volgend jaar doe ik het zeker weer!
7. Filter
Doordat je de doelen duidelijk hebt opgeschreven kun je ze er telkens even bijpakken als er een nieuwe kans op je af komt. Zelf heb ik wat last van het Shiny Object Syndrom. Ofwel als er iets leuks nieuws langskomt dan wil ik er graag mee aan de slag.
Is deze nieuwe partner, dit nieuwe product, dit nieuwe idee goed voor mij bedrijf, goed voor mijn missie? Ik kijk terug naar mijn doelstelling en mijn plan en bepaal of het past of niet. Als ik slim ben, lukt niet altijd. Soms verwint de passie.
Een goede regel die ik hierbij gebruik, 80% van mijn bedrijf draait op bestaande producten en evenementen. Daarnaast mag ik 20% van mijn tijd besteden aan nieuwe dingen. Zo blijft de omzet op niveau als er iets nieuws voorbij komt.
Ik kan sneller nee zeggen tegen dingen. Het plan werkt als een filter.
8. Weerstand overwinnen
Ieder nieuw doel, intentie, droom en verandering levert weerstand op. Je wil iets doen wat je nu nog niet doet. Dat ligt buiten je comfort zone. En mijn brein reageert, “Blijf bij het bestaande, het bekende, het vertrouwde!”
Vanaf het moment dat je het doel stelt voel je het in je buik. Weerstand.
Wanneer je de aandacht bij deze weerstand houdt groeit deze alleen maar.
Concentreer je op het doel dat je wil bereiken. Ik heb het opgeschreven in mijn jaarplan. Dus ik verleg mijn focus van de weerstand naar mijn doel dat ik wil bereiken. Door de verandering van deze focus overwin ik langzaam maar zeker mijn natuurlijke weerstand.
Wil je hier meer over lezen dan is het boek Do the Work van Steven Pressfield een aanrader.
9. Zichtbaar en vieren
Doordat de doelen op papier staan weet ik wanneer ik dat bereikt hebt. Sterker nog op basis van mijn doelen heb ik een soort thermometer getekend voor mijn Nr.1 doel.
In deze thermometer houd ik bij waar ik sta. Deze thermometer hangt op het whiteboard in mijn werkkamer. Zo heb er altijd direct zicht op.
Zo wordt het doel heel zichtbaar en tastbaar. Bij elke volgende stap vier ik het, bijvoorbeeld als ik op 20% van mijn doel zit.
10. Bouwen aan vertrouwen
Door de doelen op te schrijven, en de doelen te halen krijg ik steeds meer vertrouwen dat het wel lukt wat ik bedenk.
Doordat je doelen hebt opgesteld liggen ze vast. Als je dan aan het einde van een jaar terugkijkt zie je wat je allemaal wel gerealiseerd hebt het afgelopen jaar ten opzichte van je doelen.
Dit geeft vertrouwen bij het opstellen van nieuwe doelen. Steeds een stapje buiten je comfort zone.
11. Grotere kans van slagen
Door de losse doelen in mijn hoofd op te schrijven en uit te werken in een jaarplan realiseer ik meer. Het opschrijven van de doelen en de beelden die ik er bij krijg geven me inspiratie en energie.
Om de doelen concreet te maken schrijf ik ook de acties uit hoe ik deze doelen ga realiseren. Ik deel het met anderen zoals mijn mastermind. Dit jaar schrijven we allemaal onze plannen in het werkboek 2015.
Dit tezamen zorgt er voor dat ik net die stap extra zet.
Het zorgt voor een grotere kans van slagen voor mij.
12. Ruimte in mijn hoofd
Door mijn doelen op te schrijven staan ze op papier. Dat betekent dat ze minder aandacht vragen in mijn hoofd. Ik hoef niet telkens mijn doelen in mijn achterhoofd te houden.
Ik kan me concentreren op het Nr.1 doel van de dag. Dat weer gekoppeld is aan het maanddoel, en via het kwartaal doel aan het jaardoel.
Door het op te schrijven krijg ik weer ruimte in mijn hoofd voor creatieve dingen.
13. Focus op omzetgenererende activiteiten
Door veel te lezen en ook rond te dwalen in de sociale netwerk sites krijg ik inspiratie. Nieuwe ideeën voor mijn bedrijf. Nieuwe middelen die ik kan delen met coaches.
Met weinig moeite kan ik dagen verdwalen in een nieuw sociaal netwerk, zoals Ello dit jaar. Of met een nieuwe laptop van Fujitsu die ik kreeg om te testen. Of een nieuw evenement in de Achterhoek om op te zetten.
Een mooie tijd waarin mijn gevoel om nieuwe dingen te vinden, vernieuwing te zoeken wordt beantwoord. Tegelijkertijd is er op dat moment veel minder aandacht voor bestaande projecten en klanten.
De dagen vliegen voorbij en e-mails wachten op antwoord, of een video voor een klant die nog online gezet moet worden. Ik kan mezelf hier behoorlijk in verliezen.
De doelen in mijn jaarplan zorgen er voor dat ik meer bij de les blijf. Want als ik eerlijk ben dragen de meeste ontdekkingen (nog lang) niet bij aan mijn missie. Ze dragen nu niet bij aan mijn omzet en winst.
De maanddoelen en het Nr.1 ding voor de dag helpen bij de focus op omzetgenererende activiteiten. Acties die mijn missie ondersteunen.
14. Ontwikkelen van gewoontes
In mijn jaarplan staan een aantal doelen. Zo heb ik voor het jaar 3 doelen voor deze onderdelen; 3 zakelijke doelen, 3 persoonlijke doelen en 3 rust doelen.
Deze doelen kies ik heel bewust aan het einde van het jaar ervoor. Dingen die ik wil leren. Focus op maar een paar dingen zodat de kans op succes groter wordt.
Bij de persoonlijke doelen gaat het over dingen leren. Zo staat in de 3 persoonlijke doelen voor 2015 om als assistent scheidsrechter door te groeien naar het volgende niveau. Een digitale video camera goed gebruiken. Coaching op sales en conversie.
Om deze dingen te leren is het belangrijk dat ik het vaak doe. Het zijn dingen die ik nu nog niet goed doe. Hiervoor moet ik dus trainen door veel te doen.
In het begin gaat dat op wilskracht. Nu moet ik mij er toe zetten om regelmatig te gaan hardlopen om als assistent scheidsrechter sneller te worden. Wil ik op dit onderdeel mijn doel bereiken dan is het belangrijk dat het trainen een gewoonte wordt.
Door maar 3 doelen op dit onderdeel te kiezen en vast te leggen help ik mijzelf om gewoontes te ontwikkelen die bijdragen om dit te bereiken.
Bijdrage aan mijn missie in de wereld
Door mijn doelen scherp te stellen, acties op te schrijven en mijn doelen te delen bereik ik meer mensen. Ik kan meer coaches helpen om zichtbaar te worden, coaches die meer klanten krijgen zodat zij kunnen doen wat ze hebben te doen.
Dat maakt dat doelen opschrijven niet alleen goed is voor mijn bedrijf en mijzelf, ik wordt er ook nog eens heel vrolijk van. Ze dragen bij aan mijn missie in de wereld.
Het opschrijven van doelen is zo belangrijk dat ik er een apart boekje voor gemaakt hebt. Het werkboek 2015, jouw jaarplan. Een werkboek waarin je jouw jaarplan kunt invullen met bijbehorende video’s waarin ik de verschillende onderdelen toelicht. Op een praktische manier jouw jaarplan invullen? Bestel nu het Werkboek 2015.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties