Top 3 tips voor verbeteren conversie op jouw webshop

tips betere conversie webshop
Geld verdienen
2
Ben je dropshipper? Heb je jouw eigen webshop? Verkoop je online trainingen of andere virtuele zaken via een online winkel? Dan heb je misschien ook de volgende vraag gehad: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn shop beter converteert?”. Mogelijk heb je gedacht aan een andere template? Of heb je op basis van een goede promotie video een leuke plugin / app gekocht die conversies met 200% zou verhogen? Bijvoorbeeld een countdown teller op elke productpagina? Of een plugin / app die een aankoop popup toont met details over andere aankopen op jouw winkel? Ja dergelijke functies kunnen inderdaad een enkele klant helpen om een besluit te nemen. Maar het levert geen schokkende verbeteringen op qua conversie. Wat dan wel? Hoe kun je jouw conversie ratio verbeteren?
Ik ga er bij dit artikel wel vanuit dat je al bezoekers hebt op jouw website. Je ziet bijvoorbeeld dagelijks ongeveer 100 bezoekers op jouw online webwinkel “landen” maar vervolgens besteld slechts 1 klant per dag een artikel. Jouw conversie is dan 1% (wat in bepaalde branches helemaal niet slecht is trouwens). Liever zie je dat 4% van de bezoekers overgaat tot aankoop. Maar het is niet eenvoudig om jouw huidige conversie successen te verbeteren. Wat kan je doen om het maximale eruit te halen? Hierbij onze top 3:

Vertrouwen

Een zeer belangrijk aspect bij het overtuigen en converteren is “vertrouwen”. Jouw toekomstige klanten moeten jouw bedrijf, jou en jouw webshop vertrouwen en anders gaan ze geen geld op jouw website uitgeven. Er zijn diverse dingen die je kunt doen om online vertrouwen te kweken. Dat begint met goede en foutloze teksten. Zorg voor goede voorwaarden, uitstekende garanties, een duidelijke “over ons” pagina, geef aan dat de klant belangrijk is, leg alles goed uit en neem twijfels weg. De website moet er qua vormgeving professioneel uit zien en dit kan eenvoudig bereikt worden door te investeren in een goede template. Zorg voor goede product beschrijvingen en duidelijke / mooie foto’s (van product, van dienst, van digitale goederen). En kijk daarnaast ook kritisch naar de customer journey die de bezoeker op jouw website aflegt. Doorloop zelf het bestelproces. Ziet alles er goed uit? Werkt alles naar behoren? Zijn de meldingen en mogelijkheden duidelijk en begrijpelijk?
Onderschat ook niet de kracht van jouw “brand” / jouw merk. Neem de tijd om een goede naam te bedenken en zorg vervolgens voor een eigen domein, passend en origineel logo en vermeld in alle communicatie (ook eenvoudige e-mailberichten) steeds jouw merknaam.

Schaarste

Veel mensen denken dat online gebruikers hier niet meer gevoelig voor zijn, schaarste in hetgeen jij aanbiedt. Maar schaarste creëren werkt nog steeds heel goed. Echter zie je vaak dat het verkeerd wordt gebruikt. Het op iedere productpagina plakken van de voorgenoemde countdown timer daar zijn weinig mensen gevoelig meer voor. Het werkt nog wel wanneer je het slechts op een beperkt aantal pagina’s toepast. Kies bij voorkeur pagina’s van de dienst / van het product dat je promoot op Facebook. Wees hierin ook consistent en zorg dat je countdown timer overeenkomt met de Facebook ad. Het werkt nog beter wanneer je een timer gebruikt die er professioneel uitziet zodat het niet “neppig” overkomt.

Remarketing

Binnen het adverteren is Remarketing heel belangrijk. Maar er zijn ook andere manieren om retargeting toe te passen. Slechts een beperkt aantal ondernemers doet dit. Vermoedelijk wordt het weinig toegepast omdat ondernemers het lastig vinden om in te stellen en de effectiviteit wordt onderschat. Natuurlijk kun je via Google Ads en Facebook advertenties jouw bezoekers remarketen of mensen die een bericht hebben geliked. Maar er valt ook veel resultaat te halen als het gaat om bijvoorbeeld abandoned carts. Zorg dat je een geautomatiseerde e-mail stuurt naar de bezoekers die iets in hun winkelwagen hebben gestopt maar vervolgens toch niet hebben betaald. Of gebruik Facebook om bezoekers aan jouw shop een passende advertentie te tonen met een aantrekkelijk aanbod. Omdat deze mensen op jouw website zijn geweest, is de kans aanwezig dat ze wel interesse hebben in hetgeen jij te bieden hebt.
Succes met jouw digitale web winkel!

Erg interessant! Heb je naast schaarste ook aan de andere persuasion principles van Cialdini gedacht? Deze principes werken goed voor het verbeteren van conversie 🙂

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mollie problemen
Geld verdienen
1
Mollie waar ben je mee bezig?

Het online betaalplatform Mollie (met naar schatting 85.000 klanten) is zeer bekend onder webbouwers, beheerders van webshops, trainers, docenten, etc. Wanneer je iDeal of andere betaalmiddelen wilt aanbieden op jouw website of webshop dan “zit” je bij Mollie goed. Dit kwam met name ook vanwege de vele handige en eenvoudige …

Geld verdienen
Effect coronavirus op affiliate marketing

De wereldwijde pandemie van het Coronavirus dwingt vele ondernemers en bedrijven om hun affiliate campagnes tijdelijk of permanent stop te zetten. De gezondheidscrisis zorgt voor een grote financiële klap bij particulieren en ondernemers. Wat voor een effect heeft het Coronavirus op affiliate marketing? Zijn er misschien nog kansen? En wat …

transport coronavirus
Geld verdienen
Invloed van Coronavirus voor Dropshippen

Je bent dropshipper en je vraagt je af wat precies de gevolgen zijn van het Coronavirus voor het dropshippen. Daarbij moet worden opgemerkt dat niet alle dropshippers werken met leveranciers uit China, want daar gaat het met name over natuurlijk. Veel dropshipping bedrijven werken met sites zoals Aliexpress en de …

Shares