Uitgeven van een boek was mijn belangrijkste doel van 2009. Dat is gelukt met ‘Laat de klant naar jou komen’ en ik ben daar nog steeds heel blij mee. Het levert bijna dagelijks leuk reacties op waar ik telkens weer vrolijk van wordt. :0)
Tijdens het schrijven van dat boek realiseerde ik mij dat dit wel heel erg leuk is, een boek uitgeven. Toen heb ik de afspraak met mezelf gemaakt dat ik elk jaar een boek wil uitgeven. Dus begin 2010 heb ik een voorstel geschreven voor mijn 2e boek. Maandag 8 maart kreeg ik door dat het positief is ontvangen bij A.W. Bruna.
We kunnen dus aan de slag met het nieuwe boek. Ik zeg bewust we want ik wil graag jouw hulp vragen bij een aantal fases van het boek. Als je dat leuk vindt natuurlijk. Net als met mijn eerste boek zal ik je credits geven in het boek en/of op de website.
Dit boek zal gaan over het kiezen van je niche. Een lastig proces voor veel zelfstandige ondernemers. Wel een heel belangrijk proces. Als je niet duidelijk bent voor je doelgroep zullen ze niet vanzelf naar jou komen. Een werkwijze die ik heel belangrijk vindt, klanten aantrekken. In het eerste boek is dit wel besproken maar niet uitvoerig.
Als iemand mij een vraag stelt over hoe ze nu op internet moeten starten, of wat ze met social media kunnen, stel ik bijna altijd eerst de vraag “Wie is je doelgroep?”. Maar weinig zelfstandige professionals hebben hier een duidelijk antwoord klaar. Regelmatig krijg ik te horen “Iedereen.”, dat is veel werk zeg.
Goed. Een onderwerp dat voor veel ondernemers van belang is dus, dat kiezen van een niche.
Wat is een niche?
Wikipedia zegt over niche:
Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.
Waar heb ik nu je hulp bij nodig?
Op dit moment voor 2 onderdelen:
- titel van het boek
- of de outline compleet is
Titel van het boek
Na redelijk wat gepuzzel is er een werktitel voor het boek. Deze is al aardig, maar ik verwacht dat het nog beter kan met jouw hulp.
Lees onderstaande outline en doe een voorstel voor de titel die volgens jou de doelgroep – zelfstandige ondernemers, zelfstandige professionals, ZZP-ers het meeste zal aanspreken.
Ik geef bewust niet de werktitel want ik wil graag zoveel mogelijk nieuwe ideeën
Outline van het boek
Onderstaande outline heb ik naar A.W. Bruna gestuurd in het voorstel. Is deze compleet? Of vergeet ik nog belangrijke onderdelen?
Waarom kiezen
- doelgroep
- werkelijkheid
- focus doelgroep
Een beschrijving van de doelgroep. Wat gebeurt er vaak. Hoe komt de zelfstandige tot zijn aanbod en doelgroep? Wat is het gevolg van het niet kiezen. Op basis van voorbeelden wordt uitgelegd waarom kiezen zo belangrijk is.
Angst om te kiezen
- kiespijn
- loslaten
Wat maakt het nu dat het grootste deel van zelfstandigen moeite hebben met het kiezen voor een bepaalde klanten. Wat moeten ze loslaten? De omzet van vandaag, het thuisfront, hypotheek allemaal aspecten die meewegen in de keuze. Uitleg van ondernemers hoe lastig het was om te kiezen.
Gevolg van de keuze
- Verandering
- Klanten die je kiest
- Meer omzet
Je hebt gekozen. Wat gebeurt er nu. Welke acties ga je vanaf nu ondernemen. Wat kun je veranderen in je communicatie en marketing. Uitleg van zelfstandigen die een succesvolle keuze hebben gemaakt. Wat is er voor deze ondernemers veranderd.
Nu kiezen
- Uitstel
- Status
- Meer plezier
Het is belangrijk dat we de keuze ook zo snel mogelijk maken. Niet uitstellen omdat je nu zo druk bent met die ene klant. Het loslaten van een aantal klanten betekent juist dat je ruimte krijgt om met de klanten te werken die jij leuk vindt. Nu kiezen zorgt vandaag nog voor meer plezier in je werk.
Hulp bij jouw keuze
- Doelgroep
- Klanten
- Producten
Checklists
Wil jij ook in het nieuwe boek?
Als jouw titel wordt gekozen wordt dat uiteraard vermeld in het boek. Heb jij een zinvolle aanvulling voor de outline en komt deze in het boek, wordt dat ook vermeld in het boek.
Wil jij meehelpen om dit een zinvol boek te maken voor de zelfstandige ondernemer?
Laat dan nu je reactie hieronder achter, of mail me erno at ernohannink.nl.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
13 Comments
- At 10 March 2010, Chantal Coolsma wrote:Lijkt me leuk!
- At 10 March 2010, Leonie linssen wrote:Hoi Erno
dat belooft een leuk en nuttig boek te worden! De eerste titel die bij me opkomt is heel simpel en doeltreffend ‘Kies je niche! De ondertitel kan van alles zijn, Bijvoorbeeld: zichtbaar ondernemend zijn, waarom starters het belangrijkste vergeten, de weg naar zichtbaar ondernemerschap…
Ik heb lang geaarzeld bij het naar buiten brengen van mijn niche: relatiecoach bij ingewikkelde liefdesrelaties als polyamorie en open relaties. Toch ben ik blij dat ik de stap heb gezet. Binnenkort komt er ook een nieuwe website liefdedelen.nl met alle informatie rondom mijn niche en met tips en oefeningen voor klanten. Het schrijven van een boek is uiteraard de manier om jezelf en je niche in de markt te zetten. Met Love Unlimited – een vrije kijk op liefdesrelaties, doe ik dit helemaal, erg spannend!
Leuk om jouw voortvarendheid te zien na het succes van je eerste boek. Ik blijf je volgen! Heel veel succes met je nieuwe boek!
Leonie Linssen
- At 10 March 2010, Sander wrote:Beste Erno,
Mooi thema! Ik heb hier zelf ook erg mee te maken gehad aangezien ik vorig jaar een nieuwe uitgeverij ben begonnen. In dit sterk competitieve veld is het inderdaad ontzettend belangrijk om een goede niche te kiezen. Voor mij is dit geworden: Populair wetenschappelijke boeken over menselijk gedrag. Ik heb er vertrouwen in dat dit, ook in de komende jaren, een sterk groeiend gebied zal zijn. Dit was echter niet de enige reden om dit gebied te kiezen. Ik geloof namelijk ook in specialisatie als doel op zich. Door mijn gebied goed af te bakenen en me er in vast te bijten kan ik ‘beter’ zijn dan mijn concurrenten die een veel breder gebied in de gaten moeten houden. En dan is er nog de marketing overweging: Het aantal boeken dat jaarlijks in Nederland verschijnt groeit explosief (is verdubbeld sinds 2003). Een logisch gevolg bij branches waarbij het aanbod zo sterk stijgt is dat de ‘merken’ een belangrijkere rol gaan spelen bij het vinden van de weg en het maken van keuzes. Door heel duidelijk een niche te kiezen creëer ik een heldere merkpropositie voor lezers,auteurs, en boekhandel. Dit is meer waard dan de brede merkproposities van grotere, meer gevestigde spelers.
Succes met het boek!
met vriendelijke groet,
Sander
- At 10 March 2010, Erno Hannink wrote:Dank je wel Chantal
Dank je wel Leonie.
Kies je niche! is een titel die bij ons ook voorbij is gekomen. Deze wil ik niet gebruiken aangezien een ebook van Laura Babeliowsky al deze titel heeft. Zie deze pagina op Get Clients Now!
Ik hoor graag wanneer jouw boek op de markt komt. Veel plezier daarmee.
- At 10 March 2010, Jan wrote:Ja hoor Erno, dat is een erg leuke titel!
Een alternatief zou kunnen zijn: “Kiezen is verliezen?”
Dat omschrijft althans mijn gevoel die ik heb bij het kiezen van een niche. Het vreemde is dat ik 100% overtuigd ben over het feit dat de keuze voor een niche erg belangrijk is. Toch is het moeilijk om die keuze te maken omdat ik het gevoel heb zoveel andere dingen dan te verliezen.
Het is een proces waar ik me de voorbije 3 jaar verschillende keren heb over gebogen.
Ik kijk dus erg uit naar je nieuw boek!
Groetjes
Jan
- At 10 March 2010, Erno Hannink wrote:Helemaal eens Jan, dat is natuurlijk waar het allemaal om draait. Dat kiezen zo lastig omdat je bang bent om dingen te missen/verliezen. Kiezen veroorzaakt dan ook werkelijk kiespijn.
Iets er bij vinden we niet zo moeilijk, iets er af dat is pas echt lastig.
- At 10 March 2010, Marca van den Broek wrote:Leuk! Ook leuk dat je mensen bij je boek wilt betrekken. Ik vind de outline er prima uitzien, ik mis wel een beetje hoe je dan een keuze moet maken. Ik herken helemaal wat je schrijft over de moeilijkheid van keuzes maken, zowel bij mijn klanten (creatieven) als bij mezelf toen ik net begon. Mensen durven vaak geen keuzes te maken uit angst, angst om omzet mis te lopen, angst om de verkeerde keuze te maken etc. En soms hebben ze ook echt geen idee welke doelgroep/product/dienst nou echt bij hen past. Gelukkig kun je daar als coach wat mee 😉 Met oefeningen, veel praten en doorvragen kom je er uiteindelijk altijd wel uit. Mocht je input willen op dit punt, dan zou ik dat hartstikke leuk vinden. In ieder geval wens ik je heel veel succes met het schrijven van je nieuwe boek!
- At 10 March 2010, Erno Hannink wrote:Helemaal mee eens Sander, ik ben ook benieuwd wanneer je iets merkt van jouw keuze. Wanneer kun je zeggen dat deze keuze heeft bijgedragen aan je succes. Daar kom ik nog op terug met vragen aan ondernemers die hebben gekozen en de gevolgen daarvan.
- At 10 March 2010, Erno Hannink wrote:Dank je wel Marca, voor je aanvulling. Het laatste deel van het boek moet daar op in gaan. Juist dit onderdeel vind ik heel belangrijk, dat je handvatten krijgt hoe je dit moet gaan realiseren.
Jouw input stel ik zeker op prijs. Ik ga je hierover binnenkort een mail sturen, je mag mij ook altijd mailen.
- At 10 March 2010, Marca van den Broek wrote:@Sander. Een keuze maken voor een niche heeft voor mij in ieder geval heel goed gewerkt. Toen ik net voor mezelf begon (als coach/trainer) ging ik er vanuit dat ik iedereen kon coachen en trainen (wat misschien ook wel zo is). Alleen, waar vind je dan je doelgroep, welke producten/diensten ga je in de markt zetten? Du moment dat ik koos voor de doelgroep creatieven is mijn bedrijf gaan lopen. Omdat mij keuzes helder waren werd het ook voor mijn doelgroep duidelijk waarom ze voor mij moesten kiezen. En daarnaast kun je je inderdaad specialiseren, een expert worden op jouw gebied. En dat is ook aantrekkelijk voor klanten. Kortom, ik kan het iedereen aanraden om keuzes te maken!
- At 10 March 2010, Wilma Kleiboer wrote:dag Erno, Ik zit middenin het proces van kiezen en ik begin de lol er zo onderhand van in te zien. Eerder bedacht ik een pay-off voor een bedrijf: delen is winst. In dit geval geef ik jou een variatie hierop: Kiezen is winst. Kiezen is het thema van het boek, winst is waar we naar op zoek zijn, of dat nu in euro’s is of in welzijn of geluk.
Hartelijke groet,
Wilma Kleiboer
- At 10 March 2010, Erno Hannink wrote:@Wilma – dank je voor de titel. Mooi bedacht Kiezen is winst.
- At 10 March 2010, Chantal Coolsma wrote:”Kiezen is winst” komt op mij over alsof je bergen met geld wilt verdienen. Graaicultuur. Ik zou zelf eerder denken aan “Kies je droom!”
Geen reacties