Enkele jaren geleden hebben we het abonnement op de krant opgezegd. Kort daarna ben ik ook gestopt met het volgen van de nieuwsprogramma’s op de televisie.
Er zijn een paar dingen die me opvallen met het nieuws gemaakt door de traditionele media:
- Het nieuws is vaak sensatie, onderwerpen die vandaag van belang zijn doen er morgen al niet meer toe
- Het is vaak slecht nieuws, oorlog, rampen, ongelukken, leed
Wil je optimistisch blijven dan is het goed zo veel mogelijk negatieve informatie uit te schakelen. Stop met het volgen van het nieuws dat de traditionele media bedrijven verspreiden en je mist al veel ellende en rampspoed.
Zoals Tim Sanders in Today we are Rich schrijft, denk ik dat het nieuws er al lang niet meer voor ons is. Het nieuws is er om de advertenties er omheen te kunnen verkopen. Dit geldt voor de kranten en voor het nieuws op de televisie.
Journalist Ted Koppel schreef al eens, een effectief nieuwsitem moet een “ladle dropper” zijn. Ofwel het moet zo zijn dat moeders de soeplepel laten vallen in de pan en naar de TV snelt om de smeuïge details te horen. Positieve verhalen halen het nieuws dan meestal ook niet, ze maken ons niet bang genoeg om de aandacht vast te houden.
Kijk de krant van een week of een maand geleden nog maar eens na. Wat is de waarde van dat nieuws?
Het grootste deel van de verwachtingen zijn niet uitgekomen. Waarom zou je daar dan mee bezig zijn?
Tim zegt dat je best wel een krant kunt lezen of naar nieuws kunt kijken. Kijk en lees dan nieuws die jouw mening verrijken en je de nodige informatie geven die relevant is voor je leven.
Zo leest leest Tim de New York Times en Wall Street Journal en bladen als Fast Company, Fortune, Success, MPI’s One+ en de Harvard Business Review.
In mijn geval lees ik geen krant. Ik lees het liefst informatie die mij interesseert, zoals over marketing, social media, leiderschap, spreken, schrijven. Hiervoor gebruik ik het web, mijn netwerk op het web en boeken dus.
Als je minder negatief getint nieuws volgt komt er vanzelf meer ruimte voor positieve informatie in ons hoofd. Omring je met positieve informatie en jij zult ook positieve informatie doorgeven aan je klanten.
Welk nieuws consumeer jij en is dat vooral positief, neutraal of negatief?
Credit: foto Elvert Barnes – Newspapers
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties