Stap uit je comfort zone
- By : Ernohannink
- Category : Algemeen
De comfort zone. Wanneer leer je het meeste, hoe kan je dit trainen en hoe vertaal ik dit naar mijn bedrijf.
Ik lees veel, soms een boek per week. Vaak boeken over marketing, sales en zichtbaar worden. Het nadeel van lezen is dat je er niet veel mee verder komt. Je onthoud de stof, maar als je het niet toepast, gebeurd er niks. Dat vraagt wat van je, je moet uit het bekende stappen.
Zo las ik een verhaal over korting vragen. Deze persoon werd door zijn collega gedwongen om korting te vragen, dit lag buiten zijn comfort zone. En dan het liefst op bekende plekken waar hij het nooit zou doen. Hij kreeg vaak ‘ nee’ als antwoord, dus veel tegenslagen. Maar toch leerde hij van deze afwijzingen.
Een mooi boek hierover is “ The art of Asking” van Amanda Palmer. Ook kun je de Ted Talk bekijken, dat staat in de shownotes van deze aflevering.
Hoe train je dit nou? Voor mij werkt kleine stapjes nemen het best. Als voorbeeld neem ik het zijn van scheidsrechten en tevens assistent-scheidsrechter. Die laatste heeft mijn voorkeur omdat ik dat al een tijdje doe, en ik wilde hier goed in worden. Ik wilde een opleiding volgen, maar moest dan ook die voor scheidsrechter volgen.
Ik moest hiervoor uit mijn comfort zone stappen. Ook tijdens netwerkevent merk ik dit bij mezelf. Een beetje aan de zijkant voel ik me het fijnst. Toch leerde ik via de cursus om me meer in het midden te begeven.
Maar hoe gebruik ik deze vaardigheden nou in mijn bedrijf? Ik probeer regelmatig te werken buiten mijn comfort zone. Artikelen schrijven en opnames maken horen daar niet in. Presentaties geven en in het centrum staan wel. Maar ook nadenken over wat ik per maand verdien.
Ik ben lid van groepen en forums die mij leren om uit mijn comfort zone te stappen en groter te denken. Dit kun je doen door te denken wat nodig is voor een omzetvertienvoudiging. Door hierover te praten wen je meer aan dingen, je durft meer.
Een ander voorbeeld is het nabellen van klanten, waar veel mensen, onder ander ikzelf , veel moeite mee hebben. Nog een voorbeeld is promotie maken, heel vaak voor hetzelfde product.
Ook hebben mensen vaak moeite om te vragen naar de daadwerkelijke opdracht, na een gesprek. Maak het een actieve vraag en je zult zien dat het eenvoudig blijkt. Dit alles leidt tot meer omzet en meer klanten maar je helpt ook meer mensen.
Je verandert hen door je diepere aandacht en interesse. Door ze te veranderen in een klant, help je ze hun problemen op te lossen.
Wil je jouw actieve manier van verkopen meer trainen? Kijk dan eens op ernohannink.nl/salespoints.
Wil je samen met mijn meer klanten, uit je comfort zone komen en online zichtbaar worden? Word dan lid van de Verdubbelaars Academie, op verdubbelaarsacademie.nl.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties