Ruim 3 jaren heb ik als zelfstandige gewerkt zonder visitekaartje. Nu gebruik ik ze wel maar het kan nog beter. Wat staat er op jouw visitekaartje? Laat het ons zien.
Het concept zonder visitekaartje was eenvoudig. Als het gesprek afloopt en de gesprekspartner vroeg naar mijn visitekaartje dan zei ik “Die heb ik niet. Mag ik jouw visitekaartje? Dan krijg je een e-mail met mijn gegevens.”
Deze werkwijze heeft een aantal voordelen.
- Jij krijgt een visitekaartje en de actie ligt bij jou
- Je kunt een mail sturen en zo zit je mailadres gelijk in hun mailprogramma
- Zoeken naar een mail is eenvoudiger dan bladeren door een stapel visitekaartjes
- Gesprekstof
- Je bespaart op visitekaartjes – kosten en milieu
Wat gebeurt er nu nog wel eens? Je gesprekspartner heeft geen visitekaartje bij zich en vraagt die van jou. Jij wilt graag met deze persoon verder in gesprek maar je hebt geen informatie. Er wordt dan gezegd “Geef me jouw visitekaartje en ik neem wel contact met jou op” en jij bent de actie kwijt. Zij hebben de actie in de hand.
Als het dan gebeurde dat mijn gesprekspartner ook geen visitekaartje bij zich had, dan noteerde ik haar/zijn e-mailadres en stuurde zelf een mail.
Nieuwe visitekaartjes
Vorig jaar ben ik naar een evenement in Chicago geweest waar ik een van de sprekers was. Visitekaartjes was hier heel belangrijk verzekerde de organisator mij. “Zorg dat je er voldoende bij je hebt. In onze zakelijke cultuur is het vreemd als je geen visitekaartjes hebt.”
Sinds mei 2010 heb ik dus visitekaartjes. Dit jaar was ik weer bij dit evenement (SOBCon). De kaartjes van het jaar er voor waren op en ik heb dus nieuwe laten maken.
Voor deze nieuwe visitekaartjes heb ik een aantal tips verwerkt die ik het jaar daarvoor had gekregen.
Geef vertrouwen
De bescheidenheid bij het uitdelen van visitekaartjes is niet slim. De potentiële klant toont interesse als ze naar je kaartje vragen. Net als een eerste bezoek op je website of je Facebook pagina, Twitter profiel, LinkedIn zoeken ze bij deze eerste ontmoeting naar meer informatie. Ze zoek naar informatie om je te vertrouwen.
Iedere potentiële klant heeft eerst vertrouwen in jou nodig voordat ze van je kunnen kopen. Een visitekaartje is een stapje in dat vertrouwen in jou, je bedrijf, en je aanbod.
Als mensen er om vragen, deel ze dan uit.
Nog steeds deel ik te weinig visitekaartjes uit. Bij presentaties bijvoorbeeld kan ik visitekaartjes neerleggen zodat mensen die (nog) geen boek willen kopen iets anders van mij meenemen, mijn visitekaartje.
Tijdens mijn laatste presentatie bij de Rabobank in Zutphen heb ik 12 boeken verkocht en er waren 60 mensen aanwezig. Dat is een resultaat van 20% en extra omzet van EUR 215,40.
En maar 1 persoon heeft mijn visitekaartje meegenomen, hij vroeg er speciaal naar. Van 15 mensen had ik het visitekaartje gekregen.
Mogelijk waren er onder de andere 45 deelnemers nog een aantal mensen bij die eerst wat meer vertrouwen in mij zochten. Een visitekaartje kan dat doen.
Verbeterpunten voor je nieuwe visitekaartje
Als ik zo door de visitekaartjes kijk die ik ontvang na presentaties bijvoorbeeld, dan vallen een paar dingen op en soms ontbreekt gewoon belangrijke informatie.
Onnodige tekst
Als jij 06-19708787 schrijft dan weet de lezer dat het gaat over je mobiele nummer. Je hoeft dan niet meer “Mobiel” of “M” voor dat nummer te zetten.
Dat zelfde geldt voor 0314 393966, dat is het telefoonnummer. Laat “Tel.:” gewoon weg. Of je e-mail adres “E”, kan ook weg. Verspilde informatie op dat kaartje.
Met www of zonder www
Voor je website geldt dat als deze goed is ingericht de www.ernohannink.nl en ernohannink.nl naar hetzelfde adres gaan. Controleer dit eens in de browser, heel belangrijk. Lees ook Jouw website bestaat niet voor de bezoeker De meeste mensen typen wel www. voor jouw internetadres. Hoeft dus niet op je kaartje.
Steeds meer internetadressen worden gebruikt zonder www., scheelt typewerk in de browser en voorkomt foutmeldingen. Het gebeurt jou vast ook wel eens dat je ww. of wwww. gebruikt en een foutmelding krijgt. Jouw doelgroep dus ook en het kan een punt zijn waardoor ze afhaakt.
E-mailadres persoonlijk en professioneel
Een visitekaartje met je naam, is persoonlijk. Gebruik dan ook een persoonlijk e-mail adres. Een info@ e-mailadres wordt minder persoonlijk ervaren. Het kost echt niets meer om je eigen naam te gebruiken als e-mailadres. Bijvoorbeeld erno@ernohannink.nl in plaats van info@ernohannink.nl. Een voornaam vind ik ook nog persoonlijker dan alleen een achternaam.
Als je een website adres hebt met je bedrijfsnaam gebruik dan ook dat e-mailadres. Een e-mailadres waarin niet je domeinnaam zit is een gemiste kans. E-mailadressen van hotmail.nl, live.nl,yahoo.com, gmail.com zorgen er voor dat het vertrouwen in jou een klein deukje oploopt.
10 seconden boodschap
Een logo is mooi, het kenmerk van je bedrijf, maar hoeft niet over je gehele visitekaartje. Vaak zegt het logo de ontvanger van je kaartje niet precies wat je doet. Veel belangrijker is dat je de 10 seconden boodschap op je kaartje hebt staan.
Deze boodschap zegt wie je doelgroep is, wat hun probleem is, hoe je het oplost en wat dit betekent voor je klant. Als ze later je visitekaartje weer in de handen hebben weten ze nog precies welke pijn jij oplost.
Foto
Een foto zorgt er voor dat mensen nog weten wie je ook al weer was. Een beeld roept snel het juiste verhaal in je geheugen op van het gesprek of de ontmoeting. Zorg dat je lacht op de foto want dat zorgt er voor dat de ander hierdoor meer open naar jou wordt.
Wat staat er tenminste op
Een aantal punten mogen niet ontbreken op je visitekaartje als je wilt dat mensen meer vertrouwen in je krijgen. Het is de volgende stap voor een nieuwe klant.
- Naam en/of logo van je bedrijf
- 10-seconden boodschap
- Adres – ook al zullen ze je niet bezoeken, een fysiek adres geeft meer vertrouwen
- telefoonnummer
- persoonlijke e-mailadres
- website adres
Notities maken
Zelf maak ik ook notities op het kaartje van de andere persoon. Zo schrijf ik de datum op en bij welke gelegenheid we elkaar ontmoet hebben zodat ik dat altijd terug kan vinden. Als ik iets moet doen schrijf ik ook de actie op het kaartje op.
Het is handig hier rekening mee te houden. Is je visitekaartje beschrijfbaar en is er nog ruimte over iets op te schrijven.
Visitekaartjes delen
OK, dit is mijn visitekaartje.
Dit is in het Engels en mogelijk een drempel, voor Nederland ga dus andere visitekaartjes maken en bij presentaties zo neerleggen zodat mensen deze eenvoudig mee kunnen nemen.
Nu die van jou
Hoe ziet jouw visitekaartje er uit? Maak een foto of scan je visitekaartje en upload deze naar het prikbord van mijn Facebook pagina en deel de link hieronder in de reacties. In de Facebook pagina kun je jezelf ook taggen in je kaartje zodat mensen ook jouw profiel kunnen vinden. Let op: hiervoor moet je wel fan zijn van de pagina (klik op ‘Vind ik leuk’).
Je visitekaartje op een andere plek neerzetten en hieronder de link delen kan natuurlijk ook.
Waarom? Anderen kunnen leren van jouw visitekaartje. Waarom heb je er op staan wat er nu op staat? Wat wil je veranderen?
Stel je eens voor wie je visitekaartje allemaal krijgen te zien. Ruim 600 bezoekers op deze site iedere dag en bijna 600 volgers op de Facebook pagina fb.me/ErnoHanninkNL.
Ik zie ze graag en ben benieuwd wat ik kan verbeteren aan mijn kaartje.
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties